واکنش ها به حمله اسراییل به نمازگزاران مسجد القصی

تدوام مقاومت مادورو در برابر آمریکا، آغاز سفر درمانی شیخ زکزاکی، پایان دوره مذاکرات آمریکا با طالبان، رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی در سایه تنش ها با کره شمالی و بررسی روابط دوجانبه ایران و قطر از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

واکنش ها به حمله اسراییل به نمازگزاران مسجد القصی

نهادهای فلسطینی و بین المللی در پی حمله روز گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک نشین ها به نمازگزاران عید قربان در مسجد الاقصی با صدور بیانیه هایی ضمن محکوم کردن این حادثه، مسجدالاقصی و قدس را خط قرمز فلسطین و جهان اسلام دانستند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی "وفا"، نهادهای مختلف خواستار حمایت جهانی از ملت فلسطین و محاکمه اسرائیل برای نقض قوانین بین المللی شدند.

تشکیلات خودگردان: خط قرمز فلسطین مسجدالاقصی است

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن حوادث دیروز و حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، رژیم صهیونیستی را مسئول افزایش تنش ها و خشونت در قدس دانست.

وی با بیان اینکه مسجدالاقصی خط قرمز فلسطینیان است، گفت: ما در این خصوص سکوت نخواهیم کرد و تماس ها از سوی محمود عباس با طرف های مرتبط برای توقف تجاوزات اسرائیل ادامه دارد.

سخنگوی تشکیلات خودگردان همچنین خواستار الزام رژیم صهیونیستی به رعایت قوانین بین المللی درخصوص مسجدالاقصی شد و به تل آویو بابت اجازه دادن به شهرک نشینان برای ادامه جنایات خود و تعرض به مسجدالاقصی هشدار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل به دنبال یهودی سازی مسجدالاقصی است

دبیرکل اتحادیه عرب، تعرض و یورش شهرک نشینان صهیونیست‌ و یهودیان افراطی به مسجد الاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان را محکوم کرد.

احمد ابوالغیط گفت: این حمله که  زیر نظر نیروهای اشغالگر و با اجازه آنها انجام شد، بیانگر ادامه سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی مسجد الاقصی و کاهش نشانه‌های اسلامی حتی در ایام مبارکی است که در آن نماز عید برگزار می شود.

وی تل آویو را مسئول هرگونه دامن زدن به تنش و تبانی با صهیونیست های افراطی دانست و تاکید کرد که این گونه سیاست‌ها، درگیری مذهبی در قدس را تشدید می کند.

سازمان آزادیبخش فلسطین: حملات به مسجدالاقصی شانتاژ تبلیغاتی نتانیاهو است

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، این حوادث را با برنامه ریزی نهادهای امنیتی اسرائیل و به منظور گسیل کردن منطقه به سوی خشونت، تندروی و تروریسم دانست.

سازمان آزادیبخش فلسطین با "وحشیانه" خواندن حوادث دیروز، این اقدامات را شانتاژ تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای پیروزی در انتخابات آینده پارلمان ارزیابی کرد.

وزارت خارجه فلسطین: یونسکو در برابر قانون شکنی اسرائیل بایستد

وزارت خارجه فلسطین نیز با صدور بیانیه ای از نهادهای بین المللی خواست ضمن محکوم کردن جنایت های رژیم اسرائیل، برای حمایت از مسجد الاقصی اقدامی فوری کنند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه ملت فلسطین تمامی توطئه های رژیم صهیونیستی را درهم خواهد شکست از نهادهای تابع سازمان ملل متحد از جمله سازمان یونسکو خواست با مسئولیت پذیری، در برابر قانون شکنی و جنایت های صهیونیست ها ایستادگی کنند.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل «یونسکو» سه سال قبل با تصویب قطعنامه‌ای،  مسجدالاقصی را به عنوان میراث اسلامی شناسایی کرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین افزود: صهیونیست ها در گام اول برای اشغال مسجد الاقصی تلاش می کنند تا شرایط را برای یهودی سازی این مکان مهیا کنند تا در گام بعدی آن را به صورت کامل منهدم کنند.

شورای ملی فلسطین خواستار اقدام پارلمان های عربی و اسلامی شد

شورای ملی فلسطین هم با صدور بیانیه ای هجوم به مسجدالاقصی در روز قدس را محکوم و از پارلمان های کشورهای عربی و اسلامی خواست با مسئولیت پذیری در قضیه فلسطین با همکاری دولت ها تصمیمات عملی برای حمایت از اماکن مقدس در قدس اتخاذ کنند.

کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین: تجاوز دیروز در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل است

کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تجاوز به مسجدالاقصی آن را در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل دانست.

این نهاد مسیحی همچنین حوادث روز گذشته را در ادامه عدم پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات و قوانین بین المللی در خصوص شهر قدس دانست.

رسانه های فلسطینی روز گذشته (یکشنبه) گزارش دادند که صهیونیست‌ها از ساعات ابتدایی روز قصد داشتند با یورش به مسجد الاقصی مانع حضور فلسطینی ها برای ادای نماز عید قربان شوند که جمعیت انبوه نمازگزاران فلسطینی، توطئه آنان را خنثی کرد.

این حملات در حالی صورت گرفت که بیش از یکصد هزار فلسطینی نماز عید قربان را در صحن مسجد الاقصی اقامه کردند.

منابع خبری افزودند که پس از ناکام ماندن صهیونیست ها برای ورود به مسجدالاقصی، ماموران این رژیم با پرتاب بمب های صوتی و گازهای اشک آور سعی کردند جمعیت را متفرق کرده و خود وارد محوطه این مسجد شوند.

در اثر این حملات، شمار زیادی از فلسطینی ها که نماز عید قربان را در این مسجد برپا کرده بودند، دچار جراحت و مسمومیت شدند.

رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی در سایه تنش ها با کره شمالی

در میان تنش های فزاینده شبه جزیره کره، مرحله دوم رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی به منظور افزایش آمادگی دو کشور در کنترل عملیات در شرایط جنگی آغاز شد.

یونهاپ روز دوشنبه گزارش کرد هدف از این رزمایش ۱۰ روزه که از شامگاه گذشته (یکشنبه) آغاز شده است افزایش آمادگی دو کشور برای انتقال کنترل عملیات در زمان جنگ از واشنگتن به سئول و همچنین تقویت آمادگی نظامی دو کشور است.

گزارش می افزاید هدایت این رزمایش مشترک که شامل شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای ارزیابی آمادگی کره جنوبی به منظور کنترل عملیات در زمان جنگ از واشنگتن تا سئول است با یکی از فرمانده هان کره جنوبی است در حالی که فرمانده نیروهای آمریکایی در سئول، نقش حمایت کننده را بازی خواهد کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، فرماندهی عملیاتی نیروهای زمینی، دریایی و هوایی کره جنوبی و همچنین فرماندهی نیروهای ترکیبی و فرماندهی هند و پاسیفیک آمریکا در این رزمایش شرکت دارند.

قرار بود این رزمایش که در آن ظرفیت عملیاتی اولیه نیروهای مسلح کره جنوبی ارزیابی می شود با عنوان "دونگ مئانگ ۲-۱۹" به معنای اتحاد برگزار شود اما به دلیل انتقادات کره شمالی به برگزاری رزمایش های مشترک، این عنوان لغو شد.

در این رزمایش تجهیزات نظامی واقعی وجود ندارد.

مراسم عید قربان در پاکستان برگزار شد

 میلیون ها پاکستانی صبح روز دوشنبه نماز عید سعید قربان را در مساجد؛ اماکن مذهبی از جمله امام بارگاهها (حسینیه شیعیان) به صورت گسترده و باشکوه اقامه کردند.

مسلمانان پاکستانی در شهرهای مختلف این کشور از جمله ˈاسلام آباد ، کراچی ، لاهور، کویته، پیشاور، راولپندی، حیدرآباد، سکهر، نواب شاه، جهنگ، اسکردو، گلگیت، ابیت آباد، پاراچنار، نوشهره، مانسهره، جیکب آباد، خیبرپور، لارکانا، مظفر آباد، فیصل آباد و مناطق قبایلیˈ این کشور به صورت پر شور در نماز عید سعید قربان شرکت کردند.

هموطنان ایرانی مقیم پاکستان نیز در شهرهای مختلف این کشور همراه و همدوش با براداران دینی خود نماز عید سعید قربان را در مسجد مجتمع مسکونی سفارت کشورمان در اسلام آباد و خانه های فرهنگ ایران در شهرهای ˈکراچی، لاهور، کویته، پیشاور و حیدر آبادˈ برگزار کردند.

چین اکنون دو هزار ایرباس دارد

شرکت هواپیما سازی ایرباس با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و ۷۷۰ فروند هواپیمای ساخت این شرکت در چین فعالیت دارند اعلام کرد در سال آینده میلادی دو هزارمین هواپیمای خود را به چین تحویل می دهد.

بر اساس گزارشی از رادیو بین المللی چین در روز دوشنبه  در چند سال اخیر، تعداد هواپیماهای غیرنظامی تحویل داده شده ایرباس به چین حدود ۲۲ درصد کل تولید ایرباس را در بر گرفته است.

شرکت ایرباس پیش بینی کرده است ظرف ۲۰ سال آینده، بازار چین سالانه به ۷ هزار و ۴۲۰ فروند هواپیما از جمله هواپیمای مسافربری و باری نیاز دارد این در حالی است که ظرفیت جابجایی مسافر در چین از طریق هواپیما به مراتب از سطح متوسط جهان بالاتر بوده و ظرف ۲۰ سال آینده، رشد سالانۀ آن در چین به ۶.۴ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش شرکت های هواپیمایی چین تا پایان ماه ژوئیه، ۲۴۰ فروند هواپیمای A۳۳۰ را به عنوان رایجترین مدل هواپیمای پهن پیکر در بازار هواپیمایی چین بکار می گیرند همچنین ایرباس بیش از ۳۰۰ فروند بالگرد به ۸۳ مشتری چینی خود تحویل داده است.

مراسم عید قربان در بوسنی و هرزگوین

نماز عید قربان به امامت حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین و با حضور مقامات سیاسی و مذهبی بوسنیایی و جمع زیادی از مسلمانان، در مسجد تاریخی غاری خسروبیگ شهر سارایوو اقامه شد.

در این مراسم شفیق جعفروویچ عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، سفرا و دیپلمات های کشورهای اسلامی شامل محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو و جمع زیادی از مسلمانان این شهر  حضور داشتند.

رئیس جامعه اسلامی و رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین در خطبه نماز عید قربان در مسجد غازی خسروبیگ سارایوو با اشاره به آیاتی از قرآن مجید، ضمن تبریک عید سعید قربان به مسلمانان سراسر جهان به ویژه منطقه بالکان، ابراز امیدواری کرد که مشکلات مسلمانان در تمام کشورهای اسلامی هرچه زودتر برطرف شود.

مراسم عید قربان در جمهوری آذربایجان

نماز با شکوه عید سعید قربان روز دوشنبه همزمان با دهم ذی الحجه، در مساجد و دیگر اماکن مذهبی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و سایر شهر های این کشور اقامه شد .

ساکنان متدین شهر باکو از صبح امروز ( دوشنبه ) با حضور در مساجد 'تازه پیر' ، ' اژدر بیک' ، 'حاجی سلطان علی ' ، 'مشهدی داداش ' و سایر اماکن دینی  پایتخت جمهوری آذربایجان  نماز عید سعید قربان را برگزار کردند .

همچنین نماز عید قربان به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان و با حضور کارکنان نهادهای رسمی ایران  ، ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان و جمع کثیری از شهروندان این کشور در حسینیه ایرانیان مقیم باکو برگزار شد .

جان بولتون قصد دارد به انگلیس سفر کند

روزنامه گاردین نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با سفر به انگلیس، قصد دارد در راستای سیاست های خصمانه واشنگتن، از لندن بخواهد با اعمال فشار و افزایش تحریم ها بر ایران و چین، موضع سختگیرانه تری نسبت به این کشورها اتخاذ کند.

این روزنامه چاپ لندن در ادامه این مطلب افزود: «بولتون» روز یکشنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد ماه) به منظور مذاکره در مورد مواضع انگلیس در قبال ایران و چین، وارد لندن شد.

همزمان با آماده شدن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که لندن بیش از پیش به واشنگتن وابسته خواهد شد.

به نوشته گاردین؛ انتظار می رود که بولتون در راستای همسو سازی سیاست های لندن با واشنگتن، از مقامات انگلیس بخواهد تا مواضع سختگیرانه تری نسبت به ایران اتخاذ کنند که می توان به تحت فشار گذاشتن تهران با اعمال تحریم های بیشتر، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره کرد.

انگلیس تاکنون از اتحادیه اروپا در پایبندی به تعهدات توافق هسته ای موسوم به "برجام" حمایت کرده است، اما تنش های اخیر در تنگه هرمز از جمله توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران به دلیل ارتکاب تخلفات و همچنین توقیف غیرقانونی کشتی نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس، باعث اعمال فشار بیشتر بر لندن به منظور اتخاذ موضع سختگیرانه تری نسبت به تهران شده است.

مراسم عید قربان در هند

مسلمانان هند امروز دوشنبه با گرد آمدن در مساجد سراسر این کشور برای اقامه نماز عید قربان، این روز را گرامی داشتند.

عید قربان برای جامعه ۲۵۰ میلیون نفری مسلمانان هند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به آن عیدالاضحی یا 'بکری عید' می گویند.

"نارندرا مودی" نخست وزیر و "رام نات کویند" رییس جمهوری هند و همچنین "راهول گاندی" رهبر حزب کنگره امروز در پیام هایی فرارسیدن عید قربان را به مسلمانان هند و جهان تبریک گفتند.

پایان دوره مذاکرات آمریکا با طالبان

سخنگوی طالبان اعلام کرد هشتمین دور از مذاکرات بر سر پیمانی که به ایالات متحده اجازه می‌دهد به طولانی‌ترین جنگش خاتمه داده و نیروهایش را از افغانستان خارج کند، امروز (دوشنبه) به پایان رسید و طرفین درباره گام‌های آتی با رهبرانشان رایزنی خواهند کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این مذاکرات که از اواخر سال گذشته میان طالبان و مقام‌های آمریکایی در قطر برگزار می‌شود، امیدها برای حصول معاهده‌ای که نیروهایی آمریکایی در ازای وعده طالبان مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان از افغانستان به عنوان پایگاهی برای توطئه حملات خارجی استفاده نکند، افزایش داده است.

اشرف غنی: نمی گذاریم کسی در امور داخلی مان دخالت کند

رئیس‌جمهوری افغانستان تأکید کرد، آینده کشورش به دست قدرت‌های خارجی سپرده نخواهد شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در مراسمی که به مناسبت عید قربان برگزار شده بود، اظهار کرد: آینده ما از بیرون قابل تعیین نیست؛ چه از جانب پایتخت‌های کشورهای دوست، چه همسایه و چه دشمن.

رئیس‌جمهوری افغانستان تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم هیچ کس در امورمان مداخله کند.

آغاز سفر درمانی شیخ زکزاکی

سفر درمانی شیخ زکزاکی به هند امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود.

بر اساس گزارشی از العهد، این سفر درمانی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه با نظارت دولت این کشور انجام می‌شود.

هواپیمایی که شیخ زکزاکی را منتقل خواهد کرد، برای زمان کوتاهی در امارات توقف می‌کند.

اردوغان عید قربان را به ملک سلمان تبریک گفت

رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان، فرا رسیدن عید سعید قربان را به وی تبریک گفت.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید قربان، موفقیت در برگزاری مناسک حج را نیز به وی تبریک گفت.

اردوغان در جریان این گفت‌وگوی تلفنی تلاش‌های ریاض به رهبری ملک سلمان در  تسهیل ادای مناسک حج را ستود.

پادشاه عربستان نیز  متقابلا عید قربان را به رئیس‌جمهوری ترکیه تبریک گفت و تأکید کرد که از هیچ تلاشی در مسیری که منجر شود مهمانان و زائران فرائض و  مناسک خود را با خیالی آسوده و در امنیت انجام دهند، فروگذار نخواهد کرد.

تدوام مقاومت مادورو در برابر آمریکا

رئیس جمهور منتخب ونزوئلا روز یکشنبه بر تداوم پایداری کشورش  مقابل فشارهای آمریکا تأکید کرد.

بر اساس گزارشی از وبگاه «رادیو هاوانا» «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور منتخب ونزوئلا یکشنبه در جمع هواداران خود که به مناسب «روز جهانی اعتراض به آمریکا» به خیابان‌ها آمده بودند، اظهار داشت: «ونزوئلا آماده مقاومت برابر آمریکاست.»

 مادورو در جمع هواداران خود «خووان گوایدو» رهبر اپوزیسیون را «دشمن کشور» لقب داد و تأکید کرد که ونزوئلا از تهدیدهای امپریالیستی بیمی ندارد.

کد خبر 385554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.