هیچ دامی بدون نظارت دامپزشکی ذبح نشود

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح تشدید نظارت بهداشتی بر ذبح دام ها در سراسر کشور به مناسبت عید قربان توسط ۳۶۰۰ دامپزشک و ناظران شرعی اجرا می شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی پور اظهار کرد: ۲۵۰۰ اکیپ نظارتی و بازرسی ثابت و سیار تشکیل شده و سه هزار کارشناس دامپزشکی و ۶۰۰ ناظر شرعی در مراکز دام زنده، کشتارگاه ها و قربانگاه ها در شهرهای بزرگ و یا به درخواست مردم در برخی محله ها، نظارت بهداشتی و شرعی را هنگام ذبح انجام می دهند.

وی افزود: اکیپ های نظارتی و بازرسی سازمان دامپزشکی بعد از نماز عید قربان تا زمانی که ارباب رجوع درخواست داشته باشند در مکان های ثابت و سیار، میزبان شهروندان خواهند بود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از مردم خواست هیچ دامی را بدون نظارت دامپزشکی ذبح نکنند.

رفیعی پور تاکید کرد: برای پیشگیری از انتقال برخی بیماری های میکروبی و قارچی، لاشه قربانی یا گوشت قربانی هدیه شده باید قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود.

وی با بیان این که سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی ذبح شد، خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۰۰ راس دام زنده سبک و سنگین از سوی ناظران دامپزشکی در روز عید قربان هنگام ذبح، غیر قابل مصرف تشخیص داده شد که عدد بزرگی است و اگر این دام ها توسط مردم ذبح و مصرف می شدند ممکن بود مشکلاتی ایجاد کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برخی از عوامل بیماری زا، نشانه هایی از خود بروز می دهند که دامپزشکان این عوامل را که به اندام هایی مانند جگر، دل و ریه آسیب می زند، تشخیص و آن را اصلاح می کنند.

وی افزود: بیماری هایی مانند تب مالت و تب کریمه کنگو در دام علائمی ندارند و اگر میکروب تب مالت و یا ویروس بیماری تب کنگو در گوشت، عروق و خون دام باشد می تواند در میان مردم و در یک روزی که قربانی در سطح وسیع انجام می شود، شیوع پیدا کند.

کد خبر 385545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.