خواب های دنباله دار جشنواره بیست و چهارم

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از شانزدهم تا بیستم مهرماه ۱۳۸۹ در حالی در شهر همدان برگزار شد که برخلاف دوره های اخیر، بخش های جنبی زیادی به آن اضافه شده و به پر رونق تر شدن آن کمک شایانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از میان بخش های جنبی این دوره از جشنواره میتوان به بخش های آثار پویانمایی کوتاه و بلند اشاره کرد. در بخش فیلم های ویدئویی هم فیلم هایی همچون تابستان عزیز ساخته امیرشهاب رضویان شرکت کرده و جوایزی را نیز به خود اختصاص دادند. از فیلم های مطرح غیر ایرانی هم می توان به فیلم هایی همچون عسل از کشور ترکیه به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو و زندگی کاملا نو محصول مشترک کشورهای کره جنوبی و فرانسه به کارگردانی اونی لوکونت اشاره کرد که عمده جوایز بخش بین الملل را کسب کردند.

نخودی ساخته جلال فاطمی و خواب های دنباله دار به کارگردانی پوران درخشنده از فیلم های مطرح کشورمان در این دوره از جشنواره بودند. جلال فاطمی که برای مخاطب عام بیشتر به عنوان بازیگر شناخته شده، در نخستین فیلم بلند سینمایی خود به سراغ قصه ای کاملا فانتزی رفته و تماشاگر نمونه های خارجی آن را گوشه ای از ذهن خود دارد که مهمترین آن ها فیلم عزیزم بچه ها را کوچک کردم است که در آن شخصیت اصلی فیلم، طی یک فرآیند آزمایشگاهی ابعاد بقیه را کوچک می کند.

در این فیلم، قهرمان داستان یک کارگردان جوان نمایش های عروسکی است که در کارش موفق نبوده و پس از هر شکست تحقیر شده و کوچک و کوچک تر می شود. آشنایی با عروسکی به نام نخودی، نقطه عطف فیلمنامه این فیلم است که قصه را وارد فاز جدیدی کرده و مخاطب کودک و نوجوان را با خود وارد جهانی از فانتزی و تخیل می کند. حضور صابر ابر در نقش اول فیلم تا اندازه ای به کیفیت اثر کمک کرده اما باقی بازیگران سرشناس فیلم چندان با جنس قصه و نوع روایت آن هماهنگ نیستند.

پوران درخشنده در ادامه فیلم هایش در باب سینمای کودک و نوجوان خواب های دنباله داررا ساخته که از بچه های ابدی پایین تر می ایستد. فیلم درباره دختری به نام ریحانه است که شب امتحان خواب می بیند معلمش تصادف کرده است. صبح روز بعد، معلم در جلسه امتحان حاضر نشده و ریحانه نگران و پریشان خوابش را برای مدیر مدرسه تعریف کرده و از او کمک می خواهد.

درخشنده برای روایت داستان خود به خوبی از خواب استفاده کرده و قصه خود را براساس آن پیش برده است. موضوعی که نمونه ای در سینمای ایران نداشته و خواب های دنباله دار همچنان تنها نمونه از این بابت محسوب می شود اما فیلم به لحاظ ریتم با مشکلاتی مواجه است که در نیمه دوم آن به اوج خود می رسد. این اثر همچنین پایان بندی نسبتا مناسبی دارد که ضعف های اشاره شده را تا حدی می پوشاند. فیلم با وجود بهره گرفتن از بازیگران حرفه ای همچون علیرضا خمسه، مهران احمدی. فرشته صدرعرفایی و پانته آ بهرام، بسیار متکی بر بازی خوب بازیگر نوجوان اش ست که بازی درخشانی در این فیلم ارائه کرده است.

تابستان عزیز  با وجود تله فیلم بودن اش به لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار داشته و یک سروگردن از بسیاری از فیلم های بخش بین الملل هم بالاتر می ایستد. فیلم، داستان حمید پسر نوجوان عاشق فوتبال همدانی است که برای تماشای بازی تیم پاس همدان در برابر نماینده مشهد بی تاب است و برای همین منظور مادربزرگ خود را به بهانه زیارت به مشهد می کشاند. رضویان بازی های خوبی هم از رابعه مدنی و هومن ذبیحی در نقش مادربزرگ و نوه گرفته که کاملا به باور مخاطبان می نشیند.

کد خبر 385536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.