۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
پرتال هوشیاری

در امتداد خیابان پر رفت و آمد paseo de la reforma شهر مکزیک، سازه‌ای عظیم متشکل از هزار و ۴۹۷ لیوان ساخته شده است که با عنوان "پرتال هشیاری" شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرتال هشیاری یک سازه عمومی و پویای شهری، متشکل از هزار و ۴۹۷ لیوان فلزی دسته‌دار قهوه است که روی ردیف‌هایی از میلگردهای قوسی‌شکل نصب شده‌ است. این پروژه یکی از هشت طرحی است که به سفارش غول قهوه دنیا، شرکت قهوه‌سازی نسکافه در خیابان paseo de la reforma مکزیک به مرحله اجرا درآمده است.

پرتال هوشیاری به طور کلی از ۴۱ میله قوس‌دار ساخته شده است که هر یک ۱۰ تا ۱۲ متر طول دارد و افزودن دو لایه اضافی به آن، تعداد را تا ۵۶ قوس افزایش داده است. میله‌ها به صورت ضربدری به هم متصل شده‌ است و از برخورد آن‌ها با هم نقاطی ایجاد شده که محل قرارگیری لیوان‌ها به حساب می‌آید. این میله‌ها در پایه سازه و در سطح بستر درختان انگوری که در پایین آن کاشته شده‌ است، به زمین متصل می‌شود.

لیوان‌ها، در رنگ‌بندی‌های مختلف از طیف قرمز و نارنجی روی نرده‌های مورب که از میله‌های فولادی ساخته شده است و در قسمت گره‌های ایجاد شده ناشیاز برخورد میله‌ها، قرار می‌گیرد و در طول ساعات مختلف شبانه‌روز منجر به ایجاد سایه‌های پویا در پیاده‌رو و نمایی خیره‌کننده در بخش داخلی پرتال می‌شود.  بخش بیرونی آن نیز با خوشه‌هایی درهم پیچیده از درختان انگور تزئین شده است که رشد این خوشه‌ها به مرور زمان و نفوذ آن‌ها در لابه‌لای میله‌ها منجر به پوشش تمامی سطح بیرونی پرتال شده است.

 این پوشش سبز بیرونی در ترکیب با فضای درونی قوس‌ها که شامل طیفی از رنگ‌های گرم است موجب رازآلود شدن فضای سازه برای بازدیدکنندگان و عابران و ایجاد حس حرکت قطعات می‌شود که این امر از جنبه‌های مفهومی و کلیدی پروژه به حساب می‌آید. 

این پرتال که در یکی از جاده‌های محبوب و پرتردد قلب شهر مکزیک قرار دارد نشان می‌دهد که چطور می‌توان از مواد اولیه ساده و معمولی همچون لیوان قهوه که وسیله‌ای مشترک برای استفاده روزانه تمامی شهروندان یک شهر است، به عنوان مصالح اساسی ساختمانی بهره برد و به کمک آن‌ها سازه‌های عمومی الهام‌بخش و پویا ساخت که می‌تواند امکان تعامل بیشتر را در اختیار انسان‌ها قرار ‌دهد.

کد خبر 385520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    0 0
    عالی