۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
زردچوبه؛ ادویه معجزه‌گر

زردچوبه دارای خاصیت طبیعی ضد التهابی است و مصرف آن نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پیشگیری از بروز سرطان و تسکین درد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زردچوبه نوعی ادویه است که در پخت بیشتر غذاها استفاده شده و رنگ و طعم خوبی به آن‌ها می‌دهد. این ادویه حاوی یک ترکیب فعال اصلی به نام "کورکومین" است که یک ماده ضد التهاب با خواص آنتی‌اکسیدان قوی است و تنها سه درصد از وزن زردچوبه را تشکیل می‌دهد. در ادامه به بررسی خواص این ادویه جادویی می‌پردازیم:

درمان التهاب

التهاب، نوعی مکانیزم دفاعی است که به بدن کمک می‌کند تا با مهاجمان خارجی مبارزه کرده و در نتیجه باعث بهبود زخم و عفونت شود. بدون وجود التهاب در بدن، عوامل بیماری‌زای خطرناک به راحتی وارد بدن می‌شود، اما اگر این التهاب بدون هیچ دلیل مشخصی، مزمن شود ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری قلبی و آلزایمر شود. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی قوی است که مصرف آن هیچ عوارض جانبی ندارد. بنابراین مصرف زردچوبه  روش موثری برای کاهش التهاب مزمن در سطح مولکولی است.

بهبود عملکرد مغز

توانایی تکثیر و تقسیم‌شدن سلول‌ها با افزایش سن به ندرت کاهش می‌یابد، اما به این معنا نیست که این روند به طور کامل متوقف می‌شود. یکی از عوامل موثر در این فرآیند، فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز (BDNF) است که در واقع نوعی هورمون رشد محسوب می‌شود. کاهش مقدار BDNF در بدن باعث بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی و آلزایمر می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه کورکومین موجود در زردچوبه مقدار BDNF را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه بروز بسیاری از بیماری‌های مغزی را به تاخیر می‌اندازد و باعث تقویت حافظه و بالا رفتن هوش می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی دلیل مرگ و میر بسیاری از افراد در سراسر جهان است. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است که باعث بهبود سلامت قلبی می‌شود. عدم عملکرد صحیح لایه درون رگی (Endothelium) یکی از عوامل بروز بیماری قلبی عروقی، کاهش توانایی کنترل فشار خون و انعقاد خون است. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کورکومین باعث بهبود عملکرد لایه درون‌رگی و همچنین کاهش سطح کلسترول خون می‌شود، در نتیجه به سلامت قلب کمک شایانی می‌کند.

 پیشگیری از بروز سرطان

 سرطان یک بیماری جدی و خطرناک است که به دلیل رشد سریع و غیرقابل کنترل سلول‌ها به وجود می‌آید. این بیماری انواع مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها با مصرف زردچوبه، قابل درمان است زیرا کورکومین موجود در این ادویه بر رشد و تکثیر سلول‌ها تاثیر می‌گذارد. محققان دریافتند کورکومین باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی، مرگ سلول‌های سرطانی و جلوگیری از پراکنده شدن این سلول‌ها در بدن می‌شود.

تسکین درد

مصرف زردچوبه باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون و در نتیجه کاهش درد می‌شود. این ادویه به عنوان یک مسکن طبیعی، به خصوص برای دردهای آرتروز محسوب می‌شود زیرا دارای خاصیت ضد التهابی است. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در زردچوبه، رادیکال‌های آزاد بدن را که به سلول‌ها آسیب وارد می‌کند، از بین می‌برد.

کد خبر 385512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.