از خواص دارویی گشنیز چه می‌دانید؟

مصرف گشنیز باعث کاهش فشار خون، درمان زخم‌های دهان، بهبود گوارش و کنترل دیابت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گشنیز گیاه معطری است که برگ‌های آن به شکل دندانه دار است و ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی متر می‌رسد. از زمان‌های قدیم  این گیاه برای درمان و پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد. گشنیز سرشار از ویتامین‌هایA ،C ، B۶، آهن، فیبر، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. در ادامه به بررسی خواص این گیاه شگفت‌انگیز می‌پردازیم:

کاهش فشار خون

این گیاه دارای مواد معدنی و پتاسیم بسیار است که فشار خون را کاهش می‌دهد. همانگونه که می‌دانید سدیم، عامل افزایش فشار خون است و عنصر پتاسیم با سدیم اضافی بدن مقابله می‌کند. بنابراین مصرف گشنیز باعث کنترل فشار خون می‌شود و به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی عمل می‌کند؛ در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جدی مانند سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

درمان زخم‌های دهان

تخم گشنیز دارای ترکیب "سیترونلول" است  که اثر ضد عفونی‌کنندگی دارد و زخم‌های دهان را به طور طبیعی درمان می‌کند. با مصرف این گیاه می‌توانید مشکل بد بویی دهان را برطرف کنید، زیرا تخم گشنیز باکتری‌های موجود در دهان را که عامل بوی بد دهان بوده و در حفره‌های دهانی قرار دارد، از بین می‌برد. همچنین مصرف گشنیز از خراب‌شدن دندان جلوگیری می‌کند، درد دندان را کاهش می‌دهد، جوش‌های دهان را از بین می‌برد و از خونریزی لثه نیز جلوگیری می‌کند.

بهبود گوارش

گیاه گشنیز علاوه بر فیبر، دارای روغن‌های خوش بویی مثل "لینالول" و "برنئول" است که باعث بهبود فرآیند هضم غذا و عملکرد سیستم گوارش می‌شود. مصرف این گیاه به ترشح آنزیم‌های مفید نیز کمک می‌کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که گیاه گشنیز دارای خاصیت ضد انقباض است، در نتیجه می‌تواند منجر به تسکین عضلات دستگاه گوارش و از بین بردن دردهای شکمی شود.

کنترل دیابت 

افزایش قند خون زمانی رخ می‌دهد که انسولین کافی برای تبدیل گلوکز به انرژی وجود نداشته باشد. مصرف تخم گشنیز و همچنین روغن این گیاه، باعث افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد پانکراس می‌شود. از زمان‌های قدیم از این گیاه به عنوان ضد دیابت استفاده شده است، البته در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف بیش از حد آن باعث افت ناگهانی فشار خون می‌شود.

کد خبر 385505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.