مصاحبه با نخبگان و خبرگان اصفهانی برای تدوین اصفهان ۱۴۰۵

شهردار اصفهان با اشاره به آغاز فرآیند تدوین «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» گفت: این برنامه زمینه ایجاد شهری روان و با کیفیت را فراهم می کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی با تاکید بر اهمیت زیبایی شهر در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری در شروع فعالیت در شهرداری اصفهان پرداختن به مبحث زیبایی در شهر اصفهان بود زیرا بر این اعتقادم که یک شهر زیبا می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه خیابان‌های یک شهر، یکی از اصلی‌ترین عناصر نمود زیبایی در شهر است، افزود: بخشی از درک زیبایی خیابان های شهری ناشی از کنترل حجم ترافیک آن است. بنابراین اگر بتوانیم حجم ترافیک خودروهای شخصی در خیابان‌های شهر را کاهش دهیم، می‌توانیم بستر مناسبی جهت درک آرامش و زیبایی از شهر برای شهروندان و البته گردشگران فراهم آوریم.  

شهردار اصفهان در ادامه به اقدامات انجام گرفته توسط شهرداری اصفهان در این زمینه اشاره و اظهار کرد: شهرداری اصفهان در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی انجام داده و علاوه بر توسعه خطوط اتوبوسرانی و تکمیل خط یک قطار شهری، اجرای دو ابرپروژه خط دو قطار شهری و رینگ حفاظتی را آغاز کرده و با سرعت در حال پیشبرد آن است.

وی افزود: تلاش برای رفع مشکل ترافیک در شهر اصفهان به این پروژه ها محدود نشده و شهرداری درصدد است حل معضل ترافیک در شهر اصفهان را با یک نگرش جامع و سیستمی در جدیدترین برنامه پنج ساله خود به نام «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» دنبال کند.  

نوروزی ادامه داد: در این زمینه مجموعه جلسات متعدد و مطالعات گوناگونی در زمینه شناسایی مشکلات شهر اصفهان در موضوعات مختلف از جمله حمل‌ونقل و ترافیک در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری آغاز شده است که در آن علاوه بر شناسایی مشکلات در دو سطح شهری و شهرهای همجوار، علت‌های به وجود آورنده آن‌ها نیز تعیین و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، عدم تناسب مراکز جذب و تولید سفر با زیرساخت‌های ترافیکی از علل اصلی ترافیک معابر شهر اصفهان به شمار می‌رود که در این زمینه قصد داریم تمهیدات لازم را در تدوین «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» در نظر بگیریم.  

شهردار اصفهان گفت: «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» می تواند زمینه ایجاد شهری روان، با کیفیت و زیبا را برای شهروندان اصفهانی و گردشگران این شهر فراهم آورد و حرکت شهرداری بر مبنای آن می‌تواند این مهم را محقق کند.

شناخت واقعیت‌های شهر در راستای رویکرد واقع‌گرایانه

«علیرضا صادقیان»  معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به فرایند تدوین ششمین برنامه ۵ ساله شهرداری اصفهان موسوم به «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» تصریح کرد: این برنامه جدیدترین برنامه شهرداری اصفهان بوده که در تدوین آن تلفیق دو رویکرد آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: هدف آن است تا با تلفیق این دو رویکرد بتوانیم ضمن در نظر گرفتن آرمان‌ها و افق‌های آتی شایسته شهر اصفهان، برای رفع مشکلات و تامین نیاز شهروندان نیز اقدام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تا کنون اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام گرفته است. به عنوان نمونه در راستای توجه به آرمان گرایی در تدوین برنامه، بررسی چشم‌انداز شهر اصفهان به منظور استخراج آرمان شهر و تعیین نقاط تمرکز برنامه‌ریزی برای ۵ سال آتی انجام پذیرفته و بررسی‌هایی نیز جهت آگاهی از تجارب شهرهای داخلی و خارجی در مواجهه با موضوعات شهری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آرمان‌گرایی به تنهایی نمی تواند موفقیت برنامه را تضمین کند، افزود: به منظور افزایش تحقق پذیری در اجرای برنامه، شناخت واقعیت‌های شهر در راستای رویکرد واقع‌گرایانه مورد توجه قرار گرفته است.

صادقیان ادامه داد: آگاهی از مشکلات یکی از رایج ترین نقاط تاکید در رویکرد واقع گرایانه است که در این زمینه نیز تا کنون جلسات متعددی با مشارکت فعال معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های وابسته برگزار شده و بیانیه مشکلات حاصل از این جلسات در قالب موضوعات اصلی زیست محیطی، کالبدی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و حکمرانی و مدیریت تحول تدوین و در حال نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: از مزایای بیانیه مشکلات تدوین شده آن است که علاوه بر شناسایی مشکلات شهر، علل پدید آورنده آن‌ها نیز تعیین شده تا بتوان در «برنامه اصفهان ۱۴۰۵» راهکارهایی ریشه ای برای حل آن‌ها ارائه کرد.  

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بهره‌گیری از مطالعات و پژوهش‌های علمی و استفاده از تجارب صاحب نظران و نخبگان از جمله محورهای مد نظر در تدوین «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵» است، افزود: در مرحله دیگری از شناسایی مشکلات شهر و شهرداری اصفهان و همچنین شهرهای همجوار، مصاحبه با نخبگان و خبرگان اصفهانی آغاز شده تا بتوان از نظرات آن‌ها نیز در تدوین برنامه استفاده کرد. علاوه بر آن برای آگاهی از نظرات مردم و نیازهای آنها در شهر اصفهان، پژوهشی در حال انجام است که از نتایج آن در برنامه استفاده خواهد شد.  

وی اظهار کرد: امید است با مجموعه تلاش های صورت گرفته، به تدوین برنامه‌ای واقع‌گرایانه و اجرایی برای شهر اصفهان اقدام کنیم تا پس از اجرای آن، شهری با کیفیت با زیست‌پذیری مطلوب برای شهروندان به ارمغان آید.

کد خبر 385482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.