پیش‌بینی انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه پنج‌ساله ششم پیش‌بینی شده است تا سال ۱۴۰۰ به میزان پنج هزار و ۵۳ هکتار کشت از فضای باز به محیط‌های کنترل شده منتقل شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا تقوی با اشاره به مزایای اجرای انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کنترل‌شده به‌صورت پایلوت در هشت استان کشور، اظهار کرد: در گلخانه و سایبان‌ها مصرف آب در گلخانه‌ها نسبت به فضای باز به میزان هشت برابر کاهش می‌یابد، همچنین سبب آزادسازی اراضی قابل‌کشت به میزان ۹۰ درصد و افزایش عملکرد تولید متناسب با نوع محصول به میزان ۵ تا ۱۰ برابر می‌شود.

تقوی ادامه داد: در راستای بند پ ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر حمایت از توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل‌شده و ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی این انتقال به‌منظور افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب‌ و خاک کشاورزی، ارتقای بهره‎وری آب، افزایش عملکرد تولید، افزایش اشتغال، افزایش صادرات و آزادسازی اراضی برای کشت محصولات کم‌آب بر با ارزش اقتصادی بالا انجام می‌شود.

وی به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اطلاع‌رسانی به کلیه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در خصوص محدودیت برای تولید انواع خیار و فلفل در فضای باز از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اشاره و تصریح کرد: بر این اساس برنامه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط کنترل‌شده در سال جاری به صورت پایلوت در هشت استان اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، یزد و جنوب کرمان در حال اجرا است.

تقوی به برنامه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط‌های کنترل‌شده طی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: طی برنامه پنج‌ساله ششم پیش بینی شده است تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۵ هزار و ۵۳ هکتار کشت از فضای باز به محیط های کنترل شده منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه متقاضیان انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کنترل‌شده می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از حمایت ویژه برخوردار شوند، افزود: تسهیلات بانکی، مشاوره رایگان، تسریع و تسهیل در فرآیند صدور مجوزها از مزایای اجرای این طرح است.

کد خبر 385448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.