۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
تنش‌زدایی میان تهران و ریاض

اظهارات حسن روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به حجاج بیت الله الحرام وچرخش سیاست خارجی عربستان؛ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - یکشنبه ۲۰ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسن روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخنصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از رئیس دولت تدبیر و امید نوشته است: «حراست از زندگی مردم هدف تصمیم‌گیری‌ها» رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات مردم و اتخاذ تصمیم‌های مناسب برای حل این مشکلات، گفت: اصل حراست از زندگی و رفع مشکلات مردم باید هدف اصلی سیاست گذاری‌ها و تصمیم‌ها باشد. به گزارش پایگاه اطلاع ریاست جمهوری، حسن روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست رئیس جمهوری و حضور رؤسای قوا و اعضا برگزار شد، افزود: اگر چه هم دولت و هم مردم، شرایط سختی سپری کرده‌اند، اما در همین شرایط، می‌توان تصمیم‌های راهگشا برای ثبات و پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم اتخاذ کرد.در این جلسه، سازمان برنامه و بودجه گزارش محور درآمدی در اصلاح ساختاری بودجه را ارائه و وضعیت تولید و مصرف حامل‌های انرژی در کشور و راه‌های ساماندهی آن را تشریح کرد. در این طرح، با هدف بهره‌مندی حداکثری مردم و عادلانه کردن شیوه دستیابی دهک‌های پایین درآمدی به منابع انرژی، نقشه راه بلندمدت استفاده اقتصاد کشور از مزیت نسبی انرژی در تولید و صادرات محصولات مختلف‌، تدوین شده است. همچنین در این جلسه، وزیر نفت، گزارشی از پیشرفت پروژه‌های اکتشاف و استخراج نفت ارائه و برنامه‌های این وزارت برای ادامه توسعه فازهای پارس جنوبی را تشریح کرد که تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی چرخش سیاست خارجی عربستان نسبت به ایران اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: « واقعیت تنش‌زدایی میان تهران و ریاض» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و پس از برگزاری دو نشست مکه توسط عربستان سعودی با محوریت ایران، اکنون برخی از منابع رسانه‌ای که اغلب عرب زبان هم هستند، از تلاش عربستان برای تنش‌زدایی با ایران خبر می‌دهند. در بحبوحه این تحولات و قبل از آنکه مقامات امارات طی جلسه‌ای در ابوظبی بر لزوم تغییر در سیاست خارجی تاکید و هیئتی از گارد ساحلی خود را پس از شش سال برای انجام مذاکرات روانه ایران کنند، یک شبکه تلویزیونی لبنانی با انتشار خبری، اعلام کرد که اکنون عراق و مصر توسط کانال‌های دیپلماتیک خود تلاش‌هایی را به منظور ایجاد گفت‌وگو میان ایران و عربستان صورت داده‌اند. در همان زمان کارشناسان معتقد بودند که درمورد تلاش عراق به منظور میانجی‌گری بین تهران و ریاض مسائلی وجود دارد که بغداد از آنها منتفع شده و به همین دلیل، برنامه عراقی‌ها برای میانجی‌گیری و تنش‌زدایی معقول و منطقی به نظر می‌رسد، اما درمورد مصر با توجه به نوع روابطش با ایران و نزدیکی‌هایی که میان قاهره و ریاض وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که چنین گمانه‌زنی‌هایی از چارچوبی منطقی برخوردار باشد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی رکورد تورم مواد غذایی در تابستان سال جاری پرداخته ودر تیتر یک خود نوشته است: «زیر خط بقا» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: تورم مواد غذایی با ورود به اولین ماه تابستان رکورد زد. بر اساس گزارش‌های رسمی، در تیر سال جاری، تورم سالانه مواد غذایی از ۶۰درصد و تورم نقطه به نقطه از مرز ۷۲درصد عبور کرد. این رکورد در حالی خبرساز شده است که تورم سالانه مواد غذایی در شوک‌های ارزی پیشین، یعنی در سال‌های ۷۴ و ۹۲، به ترتیب ۶۰درصد و ۴۲درصد بود و حالا پیش‌بینی‌های کارشناساسی حکایت از این دارد که نرخ تورم تاریخی مواد غذایی تا پایان امسال به ۷۰درصد نیز برسد. 
نکته قابل توجه این است که بر اساس برآوردها، در صورت رسیدن تورم مواد غذایی به ۷۰درصد در حالی که حداکثر ۳۰درصد بر میزان درآمد خانوارها افزوده شود، باید منتظر بحران تغذیه و معیشت در اقشار متوسط و ضعیف باشیم.اواخر اسفند سال گذشته بود که شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران را با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرد. این در حالی است که اگر در زندگی این قشر ضعیف فقط میزان افزایش قیمت مواد غذایی را در نظر بگیریم، معیشت این دهک درآمدی با بحران بزرگی مواجه شده است؛ چرا که قیمت مواد غذایی از زمانی که بحران ارز کلید خورد، یعنی ابتدای سال گذشته، تورم عجیبی را تجربه کرده است و هر ماه این وضعیت بدتر اعلام می‌شود.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به ارسال پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب حجاج بیت الله الحرام  اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «برائت از آمریکا یعنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی» رهبر انقلاب در بخشی از این پیام تاکید کرده اند: امروز برائت از جبهه‌ شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به ‌معنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی است؛ به ‌معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل داعش و بلک‌واتر آمریکایی است؛ به ‌معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودک‌کش صهیونیست و پشتیبانان و کمک‌کنندگان آن است؛ به ‌معنی محکومیّت جنگ‌افروزی‌های آمریکا و دستیارانش در منطقه حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبت‌های سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به‌ معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثت‌آمیز قدرت‌های متجاوز و فتنه‌انگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانه‌ای است که اسلام، همه را به آن دعوت می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی تغییر مقصد سرمایه‌گذاران ملکی پایتخت اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مهاجرت نوع ۲ در بازار مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: مهاجرت محسوس گروهی از متقاضیان خرید مسکن از پایتخت به شهرهای اطراف، یک پیام مرتبط با تحولات اخیر در بازار معاملات ملک مخابره کرد. تحقیقات میدانی از بازار مسکن شهر تهران و مناطق شهری اطراف آن نشان می‌دهد متقاضیان سرمایه‌ای خرید آپارتمان که تا همین اواخر بهار، در مناطقی از پایتخت مشغول خرید بودند طی هفته‌های گذشته «شهرهای جدید» اطراف تهران و کرج را گزینه‌ مناسب تشخیص داده‌اند. این تغییر مقصد سرمایه‌های ملکی به دو علت اصلی اتفاق افتاده است. «فاصله بین بودجه سرمایه‌گذاران مانده در بازار مسکن و میانگین قیمت آپارتمان‌های پایتخت» و «تلقی خط‌پایان رشد قیمت مسکن از آمارهای تیرماه» دو عامل هدایت‌کننده موج تقاضای سرمایه‌ای ملکی به بیرون از پایتخت است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اطراف تهران - شهرهای جدید - حدود یک سوم قیمت آپارتمان‌های پایتخت برآورد می‌شود. از طرفی،‌ فراوانی فایل‌های فروش واحد مسکونی در این شهرها تحت تاثیر بازار معاملات «مسکن‌مهر»،‌ بیشتر از موجودی فایل در بازار مسکن تهران است. این حرکت تقاضای سرمایه‌ای با توجه به اینکه بعد از خروج سال گذشته تقاضای مصرفی از بازار مسکن تهران شکل گرفته است، مهاجرت نوع دو محسوب می‌شود. تقاضای سرمایه‌ای البته از اوایل امسال، مناطق جنوبی تهران را به محله‌های شمالی ترجیح داده بود.

کد خبر 385446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.