۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
آشنایی با خواص دارویی گیاه "گزنه"

مصرف گیاه گزنه نقش بسیار مهمی در تسکین ناراحتی‌های پوستی، سم‌زدایی بدن، بهبود سلامت کلیه و قلب دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این گیاه به حالت خودرویش در باغ‌ها و مزارع سرسبز رشد می‌کند؛ ریشه آن خزنده است و می‌تواند تمام منطقه اطرافش را فرا بگیرد. برگ‌های این گیاه به شکل دندانه‌دار بوده و ارتفاع آن به یک متر هم می‌رسد. گزنه سرشار از ویتامین‌های A ،C ،D ،K و B است و منبع خوبی برای تامین آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم، فسفر، ید، سلیسیوم، سدیم، سیلیکا، گوگرد، پروتئین و اسد آمینه مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

تسکین ناراحتی‌های پوستی

گیاه گزنه دارای خواص ضد حساسیت، ضد التهابی و ضد میکروبی است و برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش، کاهش قرمزی، خارش پوست و بهبود جای زخم بسیار موثر است. همچنین با استفاده از این گیاه می‌توان چین و چروک صورت و لکه‌های آن را که بر اثر افزایش سن به وجود می‌آید از بین ‌برد. به دلیل خواص قلیایی که دارد می‌تواند نقش موثری در پاکسازی پوست چرب و پر از آجوش داشته باشد، زیرا رادیکال‌های آزاد پوست را از بین برده و چربی پوست را تنظیم می‌کند.

سم‌زدایی بدن

گیاه گزنه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید است که می‌تواند سموم دفع‌ نشده بدن را از بین برده یا مقدار آن را کاهش بدهد و همچنین به بهبود سلامت دستگاه لنفاوی و کلیه کمک کند. این گیاه خاصیت ادرارآور دارد؛ بنابراین با مصرف آن مواد سمی بدن به سرعت از بدن دفع می‌شود. همچنین گیاه گزنه به هضم غذا بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود روده بتواند مواد غذایی مفید را به خوبی جذب کند.

بهبود سلامت قلب

 گزنه به دلیل دارا بودن مواد معدنی، ویتامین‌های فراوان و بتاکاروتن برای بهبود سلامت قلب بسیار مفید است. این گیاه دارویی می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کند و به این ترتیب از بروز امراض قلبی جلوگیری کند. همچنین ویتامین C، آهن و پتاسیم موجود در گیاه گزنه باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون می‌شود.

کد خبر 385431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.