۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
بیت کوین؛ از ممنوعیت تا تصویب

خرید و فروش بیت کوین باوجود آنکه تا مدتی پیش ممنوع اعلام‌شده بود اما هیئت‌وزیران در جلسه روز ششم مردادماه آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده را تصویب کرد و به این صورت استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید بیت کوین و گرایش بسیاری افراد به استخراج آن از خبرهای مهم هفته‌های اخیر به‌شمار می‌رود. درواقع سود بالای تولید بیت کوین موجب شده بود تا در مرغداری‌ها، مزارع کشاورزی، کارخانه‌های صنعتی و … عده‌ای با برق رایگان یا کم قیمت مشغول ماین بیت کوین شوند. اقدامی که واکنش شدید مسئولان در صنعت انرژی را برانگیخت زیرا استخراج بیت کوین توسط دستگاه‌هایی که به آن‌ها ماینر گفته می‌شود، برق زیادی نیاز دارد.

بنا به گفته کارشناسان تولید هر ارز دیجیتال، معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه یا مصرف یک‌خانه در ۲۴ سال برق نیاز دارد؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر، تعدادی از کشورها مانند دولت مرکزی چین از مقام‌های محلی در مناطق مختلف این کشور خواسته است تا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تصویب قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه، شرکت‌ها را به ترک استخراج ارزهای رمز پایه سوق دهند، به‌این‌ترتیب این کشور به دلیل هدر رفت منابع در اثر استخراج ارز دیجیتال و آثار زیست‌محیطی ناشی از آن، در پی ممنوع ساختن استخراج بیت کوین و سایر پول‌های مجازی است. در عین حال، فعالان چینی حوزه استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال با اطلاع از ارزان بودن تعرفه‌های برق در ایران تمایل بیشتری برای حضور در ایران یافته‌اند.

موضوع قابل‌تأمل آن که باوجود مصرف بالای برق توسط این دستگاه‌ها و اظهاراتی که درگذشته مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج ارز دیجیتال در کشور، شنیده می‌شد اکنون با تصویب آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور روز ششم مرداد ۱۳۹۸ماه، استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمز ارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز امکان پذیر است.

همچنین سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمز ارزها را تدوین و ابلاغ نمایند.

البته استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری از سوی متعاملان صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

فعالان عرصه ارز دیجیتال فعلا دست نگهدارند

سوال مهم این است که باوجود تصویب استخراج بیت کوین، تا چه میزان می‌توان روی به‌صرفه بودن چنین فرایندی حساب کرد و چنین ارزهایی در مبادلات تا چه میزان، قابلیت استفاده دارند؟

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تأکید بر وجود ابهامات بسیار بر استخراج چنین ارزهایی می‌گوید: با فرض اینکه دستگاه ماینر با مبلغ بالایی خریداری شود و با مصرف برق بسیار زیاد هم راه‌اندازی شود سؤال آن است از چنین ارزهایی که قابلیت تبدیل به پول نقد و یا کالایی ملموس ندارند چه استفاده‌ای می‌شود، آیا برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی می‌توان به‌جای ریال خودمان، بیت کوین را جایگزین کرد.

مرتضی سامتی می‌افزاید: سوال دیگر اینکه برای مبادلات بین‌المللی تا چه حد، چنین ارزی به رسمیت شناخته‌شده است. واقعیت آن است که باید به ظرفیت فروشنده خارجی و همچنین قابلیت تبدیل بیت کوین یا سایر رمزارزها به ارزهای موردقبول فروشندگان خارجی توجه داشت به‌ویژه آنکه در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم و ممکن است در مبادله با دیگر کشورها نیز نتوان از چنین ارزی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد هزینه خرید دستگاه و هزینه مصرف برق آن، ارزشی بیش از بیت کوین‌های استخراج‌شده داشته باشد و البته سقفی هم برای استخراج این ارزها وجود دارد که خود جای تأمل است.

وی تصریح می‌کند: به دلیل اینکه فعلاً هیچ کنترل و مدیریتی بر زنجیره بازار ارز مجازی در کشور وجود ندارد و صرافی‌هایی هم که مشغول به این فعالیت هستند مجوز ندارند توصیه ما به مردم آن است به‌هیچ‌وجه فعلاً وارد این فضا نشوند تا ابهامات این موضوع به‌طور کامل برطرف شود.

هزینه برق مصرفی مورد توجه کافی باشد

هادی میر علایی، یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به نهایی شدن مصوبه استخراج بیت کوین می‌گوید: افرادی که به این فعالیت وارد می‌شوند باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرند زیرا بیت کوین ارز جدید و یک نوآوری جدید است و هنوز در مرحله‌ای قرار ندارد که بتوان آینده آن را پیش‌بینی کرد. برخی کشورها آن را به‌عنوان پول به رسمیت می‌شناسند و برخی دیگر هم هنوز رسمیتی برای این ارزها قائل نیستند.

وی خاطرنشان می‌کند: باوجود تازگی بیت کوین و غیرقانونی بودن خریدوفروش آن تا مدتی قبل، در تعدادی از سایت‌ها فروش دستگاه‌های ماینر یا استخراج‌کننده‌ ارزهای دیجیتال، حتی با ضمانت‌های چندماهه در حال انجام بود اکنون نیز با تصویب استخراج آن قطعاً با مجوز قانونی چنین خریدوفروش‌هایی انجام خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: دلیل استقبال از چنین فعالیتی به قیمت دیگر ارزها مربوط می‌شود زیرا در شرایط گرانی نرخ ارز، بسیاری متمایل به سرمایه‌گذاری دلار شدند اما به دلیل نوساناتش برای حفظ دارایی خود به بیت کوین روی آوردند.

وی یادآور می‌شود: استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای دیگر به دلیل واقعی بودن نرخ انرژی مقرون‌به‌صرفه نیست اما در ایران به دلیل ارزان بودن قیمت برق، ظاهراً برای شخص استخراج‌کننده باصرفه بیشتری همراه است و اخیرا هم از کشورهای دیگر برای استخراج چنین ارزهایی به ایران می‌آیند.

به گفته میرعلایی با توجه به مصوبه اخیر تأمین برق متقاضیان استخراج رمز ارزها با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری انجام خواهد گرفت یا با احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسر صورت می‌گیرد. ضمن آنکه تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمز ارزها با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی اعلام می شود و بر اساس نرخ تسعیر سامانه نیما توسط وزارت نیرو محاسبه و اعمال خواهد شد.

وی می افزاید: بنابراین لازم است متقاضیان چنین فعالیتی، قبل از هر اقدامی به هزینه برق مصرفی این دستگاه‌ها توجه کافی داشته باشند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 385403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.