۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
نقش فرش در میدان اصلی اسلو

مسئولان شهر اسلو یکی از میدان‌های مرکزی شهر و خیابان‌های اطراف را از نو به سبکی طراحی کردند تا تاریخچه این منطقه را در ذهن ساکنان یادآوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میدان قدیمی "توین" در مرکز شهر اسلو، پایتخت نروژ و چهار خیابانی که به آن وصل می‌شود با سنگفرش‌های جدید، فضاهایی برای نشستن، بوته‌زارها و درختان جدید و نورپردازی زیبا شور و نشاط تازه‌ای به خود گرفت.

هدف مسئولان شهر از طراحی این منطقه مسکونی، یادآوری تاریخ آن در ذهن ساکنان شهر و همچنین تبدیل آن به یک منطقه زیبا و امن برای برقراری تعاملات اجتماعی بین مردم بود. طراحانی که مسئولیت انجام پروژه تغییر چشم‌انداز میدان توین را بر عهده گرفتند، از بازخورد نظرات شهروندان در تصمیم‌گیری‌های خود بهره بردند و سعی کردند طرحی را پیاده‌سازی کنند که هویت محیط چند فرهنگی منطقه مسکونی توین را به تصویر بکشد.

میدان توین در یکی از مناطق مسکونی بسیار محبوب شهر اسلو واقع شده است و از جمله میدان‌های قدیمی شهر به شمار می‌رود. در اطراف این میدان، ساختمان‌های آجری بسیار بلندی وجود دارد که از دهه ۱۹۷۰ بر جا مانده است. علاوه‌ بر این بوتیک‌هایی زیبا، قهوه‌خانه‌هایی دنج و فضاهای سبز بسیاری در منطقه توین بازدیدکنندگان و شهروندان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند و در نتیجه خیابان‌های اطراف این منطقه و به خصوص میدان توین همیشه مملو از نشاط و هیاهوی مردم است. به همین دلیل طراحی دوباره این میدان و خیابان‌های اطراف آن جزء اولویت‌های مسئولان شهر اسلو قرار گرفت.

طراحان، خیابان‌های اطراف میدان توین را با بهره از سه الگوی متفاوت به شکل فرش‌هایی زیبا و سنتی طراحی کردند. در انتخاب رنگ سنگفرش‌ها از ساختمان‌های اطراف و بافت منطقه الگو گرفته شد و هشت رنگ متفاوت خیابان‌های اطراف را پوشاند. علاوه‌براین فضاهایی برای نشستن و استراحت مردم ساخته شد که گویی گسترشی عمودی از سنگفرش‌ها بود چرا که طراحی آن‌ها با سنگفرش‌ها یکسان بود.

 براساس بازخوردی که از سوی ساکنان شهر اسلو در خصوص طراحی جدید میدان توین و خیابان‌های اطراف آن ارائه شد، صندلی‌های آجری جدید بیشترین محبوبیت را در بین آنان داشتند چرا که مردم می‌توانستند در این فضاها به استراحت، بازی، ملاقات و تماشای اطراف بپردازند. پس از صندلی‌ها، باغچه‌های کوچک منطقه از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار بود. این باغچه‌ها در فضاهایی دنج در کنار صندلی‌های آجری واقع شده است و در آن‌ها گونه‌های بسیار زیبایی از گل‌ها و گیاهان وجود دارد که زیبایی طراحی جدید منطقه را دوچندان کرده است. در نورپردازی این منطقه، از سبک نورپردازی دهه ۱۹۷۰ به عنوان بخشی از هویت منطقه توین الهام گرفته شد و آباژورهایی کوچک به رنگ مسی در این منطقه به کار برده شد. 

کد خبر 385400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.