بیماری که ریه را درگیر می کند / دلایل تعریق شبانه

کلسترول بالا و افزایش خطر ابتلا سه برابری به آلزایمر در سالمندان، نقش موثر اپتومتریست‌ها در محافظت از سلامت چشم‌ها، دلایل تعریق شبانه، خواب بهتر و طولانی تر افراد خوش بین و بیماری که ریه را درگیر می کند در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات نشان می دهد کیفیت خواب ارتباط قابل توجهی با خوش بینی دارد. نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد خوش بین ترین افراد دارای خواب بهتری هستند.

«رزابلا هرناندز»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه نشان داد ارتباط قابل توجهی بین خوش بینی و خصایص گوناگون خواب وجود دارد.»

میزان خوش بینی و مثبت اندیشی شرکت کنندگان این مطالعه با استفاده از یک نظرسنجی ۱۰ سوالی برآورد شد. امتیاز شرکت کنندگان از ۶ (کمترین میزان خوش بینی) تا ۳۰ (بیشترین میزان خوش بینی) داده شد. شرکت کنندگان هر ۵ سال یکبار در مورد کیفیت خواب و طول مدت خواب شان در طول ماه قبل گزارش می دادند.

همچنین در این نظرسنجی، علائم بیخوابی، دشواری در به خواب رفتن، و تعداد ساعات خواب واقعی هر شب ارزیابی شد.

تیم تحقیق دریافت با افزایش میزان امتیاز خوش بینی شرکت کنندگان، احتمال گزارش آنها در مورد داشتن خواب بهتر ۷۸ درصد بیشتر می شد.

همچنین افرادی که دارای میزان خوش بینی بیشتری بودند خواب کافی ۶ تا ۹ ساعت در شب را داشتند و عدم وجود علائم بیخوابی در آنها ۷۴ درصد بیشتر بود.

درحالیکه محققان هنوز از مکانیسم دقیق تاثیر خوش بینی بر الگوهای خواب مطمئن نیستند، اما این فرضیه مطرح است که مثبت اندیشی و خوش بینی با تحریک الگوی رویارویی سازگارانه، مانع از بروز تاثیرات استرس زا می شود و در نتیجه افراد خوش بین استراحت آرامش بخشی دارند.

دلایل تعریق شبانه

عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است اما بسیاری از افراد با تعریق زیاد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کیفیت آن تاثیر می گذارد. تعریق زیاد شبانه با شرایط معمولی فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهانی و بیش از حد معمول طی شب بیدار می‌شود که ممکن است تناوب باشد. اما درباره این مشکل بیشتر بدانیم.

علت اصلی، تحریک سیستم سمپاتیک 

گرمای هوا دراین باره نقش مهمی دارد. فارغ از احساس نامطلوب عرق کردن شدید در زمان خواب، این حالت را باید پیامدی از اختلالی جدی در بدن دانست چراکه به طور کلی، نتیجه تحریک سیستم عصبی سمپاتیک است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارد و قطعا شناخت آن ها اولین عامل بهبود مشکل خواهد بود.

یائسگی

یائسگی، شایع ترین علت پزشکی تعریق شبانه در خانم هاست که تغییرات هورمونی به خصوص کاهش هورمون استروژن مهم ترین عامل زمینه ساز آن خواهد بود. دراین شرایط معمولا فرد از احساس گرگرفتگی رنج می برد که بر روند خواب تاثیر می گذارد و از طرفی ریتم ضربان قلب نیز تغییر می کند. برای مقابله با این مشکل در مرحله اول باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان هایی برای تنظیم عملکرد هورمونی بدن تجویز شود. همچنین توصیه می شود این خانم ها در محیط خنک بخوابند و در این زمان از لباس های راحت و ملحفه هایی از الیاف نخی استفاده کنند.

مصرف برخی داروها

تعریق شبانه یکی از عوارض شایع مصرف برخی داروهاست، مطالعات نشان می دهد داروهایی که برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می شود معمولا با دوره هایی از تعریق زیاد در طول شب همراه هستند. افزون بر این، داروهای هورمون تراپی، داروهایی که برای کاهش قند خون تجویز می شوند و کورتیزون؛ هورمون استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین درد نیز می‌توانند با این عارضه همراه باشند.

بیماری سل

اگرچه بیشتر علل زمینه ساز تعریق شبانه ناشی از مشکلات حاد نیست اما با این حال بعضی از بیماری های مزمن مانند سل نیز ممکن است با چنین علامتی بروز کند. سل بیماری است که سلامت ریه ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و در اغلب موارد با دوره های مکرر تعریق همراه است. البته دوره های تب بالا، دردهای قفسه سینه، سرفه همراه با دفع خون و مشکلات تنفسی از دیگر علایم این بیماری محسوب می شود.

اختلالات نورولوژیک

اضطراب، تحریک پذیری و حالات عصبی، گاه می تواند دمای بدن را افزایش دهد و بدن را برای رساندن به درجه حرارت طبیعی به تعریق وادارد. این واکنش کاملا طبیعی است و درواقع فقط طی شب بروز نمی کند. با این حال زمانی که به طور مکرر و شدید در طول شب اتفاق بیفتد، ممکن است با دیگر بیماری های مرتبط با سیستم عصبی مانند پارکینسون در ارتباط باشد. آسیب های ناشی از این بیماری ها به سیستم عصبی می تواند به اختلال در ارسال پیام به غدد عرق منجر شود.

هیپرهیدروز مزمن

هیپرهیدروز اصطلاح پزشکی است که نشان دهنده تعریق بیش از حد است که اگرچه علت پزشکی مشخصی به جز ژنتیک ندارد به عنوان یکی از مشکلات شایع و مزمن شناخته می شود. افرادی که دچار هیپرهیدروز هستند ممکن است از تعریق شبانه واحساس گرگرفتگی نیز رنج ببرند. این افراد هنگام خوابیدن به محیط خنک تری نسبت به دیگران نیاز دارند زیرا دمایی که برای بقیه طبیعی است برای آن ها بسیار گرم و کلافه کننده خواهد بود. این حالت را نمی توان مشکل جدی سلامتی دانست اما علایم آن اغلب بسیار ناراحت کننده و غیر قابل کنترل است.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی بروز می کند که غده تیروئید، هورمون هایی بیشتر از حد طبیعی تولید کند. در نتیجه، متابولیسم بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و فرد از احساس ناراحتی و تغییراتی در بدن رنج می برد. احساس خستگی در طول روز وتعریق شدید شبانه می تواند از علایم هشداردهنده این بیماری باشد. به این ترتیب فرد از احساس گرما رنج می برد و حتما نیاز به محیط خنکی برای خوابیدن دارد.

این علایم همچنین با تغییرات وزن بدن، لرزش دست ها و ریزش موی شدید نیز همراه است. به هر حال از آن جا که تعریق شدید طی شب تاثیر جدی بر کیفیت خواب دارد حتما باید در صورت تداوم و تشدید این مشکل با پزشک مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان مناسب تجویز شود.

نقش موثر اپتومتریست ها در محافظت از سلامت چشم ها

مسئول کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران، بر نقش موثر اپتومتریست‌ها در سه سطح پیشگیری از نابینایی، اصلاح عیوب انکساری در آحاد مردم و توانبخشی افراد کم بینا تاکید کرد.

ناصر صادقپور، در آستانه بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از ۲۳ مرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های رازی برگزاری می‌شود، اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌ها و مشکلات ارزی در کشور، ۶۲ شرکت به عنوان حامی کنگره در نمایشگاه جانبی در ۵ قسمت لنزهای تماسی، عدسی‌هایی که در ساخت عینک استفاده می‌شود، تجهیزات و ملزومات معاینات اپتومتری و ساخت عینک و همچنین فریم‌های عینک حضور دارند.

مسئول شرکت‌های حامی کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: یکی از قسمت‌های نمایشگاه جانبی غرفه‌های پژوهشی و نشریات و کتب تخصصی است. علاوه بر آن از پژوهشگرانی که در ساخت تجهیزات اپتومتری و نوشتن نرم افزارهای مربوطه نقش داشته اند، دعوت شده تا در نمایشگاه جنبی حضور داشته باشند.

صادقپور، در ادامه  با بیان اینکه برای درمان تنبلی چشم فقط بستن چشم‌ها کافی نیست، اضافه کرد: در نمایشگاه امسال، وسیله‌ای ثبت و اختراع شده که برای تمرین و درمان تنبلی چشم کاربرد دارد. همچنین یونیت‌های معاینه چشم که توسط همکاران ما در داخل کشور ساخته شده است، در نمایشگاه در معرض دید همکاران قرار خواهد داشت.  

مسئول کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران، با تاکید به اینکه  اپتومتریست‌ها در سه سطح پیشگیری از نابینایی، اصلاح عیوب انکساری و توانبخشی افراد کم بینا، نقش موثری در سلامت چشم دارند، افزود: در زمینه پیشگیری، ما اقدام به برنامه ریزی برای غربالگری‌های بینایی در کل کشور کرده ایم که به عنوان اولین اقدام در هفته اول شهریور در منطقه سیل زده آق قلا حضور خواهیم داشت و به ارائه خدمات اپتومتری به هموطنان در این منطقه خواهیم کرد.

کلسترول بالا وافزایش خطر ابتلا سه برابری به آلزایمر در سالمندان

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را در افرادی که در دهه ۶۰ زندگی خود به سر می‌برند، سه برابر افزایش می‌دهد، به همین منظور پزشکان به افراد سالمند توصیه می‌کنند برای محافظت از مغز خود کمتر پنیر و کره مصرف کنند.

محققاندانشگاه اندونزی در این مطالعه مواردی مانند سطح تحصیلات، سابقه دیابت، کلسترول، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش فیزیکی، سیگار کشیدن، وزن بدن و افسردگی را نیز مد نظر قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که سابقه کلسترول بالا،

تاثیرگذارترین عامل بروز زوال عقل در افراد سالخورده است به طوری‌که کلسترول بالا می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در یک فرد سالخورده تا سه برابر افزایش دهد. محققان ابراز داشتند که برخورداری از سابقه کلسترول بالا یک عامل بزرگ در احتمال ابتلای فرد به این اختلال ناتوان کننده مغزی است و آن از خطر سیگار کشیدن، ورزش نکردن یا اضافه وزن برای ابتلا به زوال عقل بیشتر است.

بیماری که ریه را درگیر می کند

یک فوق تخصص بیماری های ریوی درباره «سارکوئیدوز»، گفت: سارکوئیدوز یک بیماری گرانولوماتوز سیستمیک با منشا نامعلوم است.

عاطفه عابدینی، اظهار کرد: سارکوئیدوز یک بیماری گرانولوماتوز سیستمیک با منشا نامعلوم است که در آن ندول های کوچک (گرانولوم) از بافت التهابی در ارگان های بدن ایجاد می شود. این ندول ها می توانند با اتصال به هم و ایجاد ندول های بزرگتر در عملکرد طبیعی بدن مثل تنفس تداخل ایجاد کنند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی ادامه داد: سارکوئیدوز اغلب ریه را گرفتار می کند اما می تواند پوست، چشم ها، بینی، عضلات قلب، کبد، طحال، روده، کلیه، بیضه ها، اعصاب، غدد لنفاوی، مفاصل و مغز را نیز درگیر کند.

وی افزود: گرانولوم های ایجاد شده در ریه می توانند باعث ایجاد تنگی در راه های هوایی، بزرگی غدد لنفاوی سینه التهاب و اسکار (فیبروز) در نسج ریه شوند. به طور کلی پاسخ موضعی دستگاه ایمنی و تشکیل گرانولوم، عامل تخریب بافتی در سارکوئیدوز است.

رئیس مرکز تحقیقات سارکوئیز درباره علت بروز این بیماری توضیح داد: علت بروز سارکوئیدوز شناخته شده نیست. یک نظریه مبنی بر ایجاد بیماری در افراد مستعد از نظر ژنتیکی، تماس با برخی عوامل محیطی خاص است. اگرچه این عوامل خاص ناشناخته هستند بسیاری از ارگانیسم ها، شامل ویروس ها و باکتری ها، عامل احتمالی این اختلال معرفی شده اند. مواد شیمیایی غیر عفونی در محیط، شامل برلیوم و آلومینیوم می توانند منجر به بیماری ریوی با ویژگی های مشابه با سارکوئیدوز شوند.

عابدینی ادامه داد: سارکوئیدوز در سراسر جهان می تواند هر سن، جنس یا نژادی را درگیر کند. اما عمدتاً در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می شود.

وی با بیان اینکه تخمین زده می شود شیوع آن در محدوده یک تا ۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر باشد، افزود: این بیماری در جنس مونث نسبت به جنس مذکر کمی بیشتر مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه در درصد کمی از بیماران بیش از یک عضو در خانواده مبتلا می شوند، گفت: افراد سیاه پوست سه تا چهار برابر بیشتر به سارکوئیدوز مبتلا می شوند و ممکن است بیماری شدیدتری داشته باشند. سارکوئیدوز به ندرت اطفال را مبتلا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص علائم و نشانه های این بیماری گفت: از آنجایی که تظاهرات بالینی سارکوئیدوز متنوع است بنابراین ممکن است بیمار به رشته های گوناگون تخصصی مراجعه کند.

عابدینی با بیان اینکه تابلو بالینی تحت تاثیر بعضی عوامل از جمله نژاد، طول مدت بیماری، محل و وسعت ارگان مبتلا متفاوت است، یادآور شد: خیلی از اوقات سارکوئیدوز معمولاً منجر به علائم خفیفی می شود که بهبود از ویژگی های آن است و علایم ایجاد شده خود بخود رفع می شود.

وی تاکید کرد: به طور کلی در نیمی از موارد وجود بیماری بدون هر گونه علامتی و با رادیوگرافی قفسه سینه که به دلیل دیگری تهیه شده معلوم می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سارکویئدوز درباره تشخیص این بیماری توضیح داد: با توجه به عدم وجود یک تست واحد برای تشخیص سارکوئیدوز، تشخیص بیماری بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله علائم و نشانه های بالینی، اختلال در گرافی قفسه سینه و بررسی میکروسکوپی نمونه های بافتی اخذ شده از یک یا چند بافت قرار دارد و در عین حال تشخیص های مشابه از جمله سل و لنفومباید رد شوند.

عابدینی افزود: یک بیوپسی شامل برداشت قطعه کوچکی از بافت ارگان درگیر است. این روش معمولاً برای کشف گرانولوم توصیه می شود. نمونه ها می تواند طی روشی به نام برونکوسکوپی از نسج ریه گرفته شود. همچنین این نمونه ها می تواند از بافتهای دیگری مثل غدد لنفاوی، ندول های پوستی، غده بزاقی یا اشکی انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از تایید تشخیص سارکوئیدوز تست های دیگری برای تعیین وسعت و شدت بیماری ممکن است نیاز باشد. این می تواند شامل روش های تصویربرداری مثل ام آر آی و یا اسکن پت برای بررسی وجود درگیری در چشم ها، قلب یا سایر ارگان ها باشد.

عابدینی درباره درمان این بیماری تصریح کرد: به علت ناشناخته بودن علت سارکوئیدوز، درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد، امابرخی درمان هایی که در مهار علائم بیماری موثر هستند وجود دارد. خوشبختانه بسیاری از افراد مبتلا با توجه به برطرف شدن تدریجی ندول ها (گرانولوم) نیاز به درمان ندارند و اگر چیزی بماند نشانه ای از التهاب یا سایر عوارض است.

وی با اشاره به اینکه سوالات زیادی درباره بهترین زمان شروع و طول مدت درمان سارکوئیدوز وجود دارد، توضیح داد: درمان معمولاً در بیماران با تشدید مشکلات ریوی، به ویژه تنگی تنفس و سرفه توصیه می شود. سایر علت های شروع درمان عبارتند از کاهش عملکرد ریه (که با تست عملکرد ریه تعیین می شود) یا اختلال در فعالیت ناشی از تب، ضعف خستگی، درد مفاصل، تغییرات سیستم عصبی، بیماری های پوستی منجر به تغییر در ظاهر یا درگیری راه های هوایی فوقانی.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در صورت درگیری چشم ها، قلب یا کلیه ها توسط سارکوئیدوز حتی در صورت خفیف بودن علائم، درمان توصیه می شود که به علت خطرات جدی بالقوه ناشی از عوارض درگیری این ارگان ها است. درمان فعلی روی بهبود علائم، مهار التهاب، کاهش شدت گرانولوم ها و پیشگیری از بروز فیبروز ریه تمرکز می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: در ۹۰ تا ۷۰ درصد موارد، سارکوئیدوز خود به خود بهبود می یابد و پیشرفت نمی کند.

وی ادامه داد: در  ۱۰ تا ۳۰ درصد بیماران، سارکوئیدوز ممکن است طی چندین سال پیشرفت کند مزمن شود و ارگان های زیادی را مبتلا کند. اما در کل میزان مرگ و میر ناشی از سارکوئیدوز کمتر از پنج درصد است.

عابدینی خاطرنشان کرد:اگر چه مرگ عمدتاً در نتیجه پیشرفت آسیب های ریوی و به دنبال آن نارسایی قلب راست یا خونریزی از ریه است، اما ممکن است ناشی از درگیری مستقیم قلبی ناشی از سارکوئیدوز نیز ایجاد شود.

کد خبر 385393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    درطول ۲۴ساعت بدون موردازناحیه سر وپیشانی عرق زیاد میکنم لطفا علت اساسی را ابلاغ بفرمایید