فواید شیر مادر برای نوزاد را بشناسیم

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: جلوگیری از بیماری‌های عفونی، پیشگیری از چاقی، تنظیم وزن مادر و کودک و پیشگیری از بیماری‌های مزمن در بزرگسالی از مزایای مصرف شیر مادر است.

مطهر حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره اهمیت تغذیه نوزارد با شیر مادر و محافظت او از بیماری‌های عفونی و مزمن و ارتقای رشد حسی و شناختی  نوزاد اظهار کرد: شیر مادر بهترین و کامل ترین غذایی است که می تواند برای رشد و تکامل نوزاد مفید باشد. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که تا شش ماهگی همه نیازهای نوزاد از طریق شیر مادر تامین  شود.

وی در خصوص فواید شیردهی برای مادر و نوزاد گفت: نوزادی که از شیز مادر تغذیه می‌کند در دوره شیرخوارگی از ابتلا به  بیماری‌هایی مانند آلرژی و آسم، بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش و گوش که در کودکان شایع است جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف شیر مادر به دلیل وجود آنتی بادی های موجود باعث ایجاد یک عامل محافظتی برای نوزاد می‌شود و سیستم ایمنی بدن نوزاد را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند در دوران بزرگسالی هم سسیستم ایمنی بالاتری را دارند و در مقابل عوامل میکروبی، عفونی و قارچی بدن مقاوم تری دارند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: چاقی در کودکان و  بزرگسالان یکی از چالش‌های سلامتی است، مصرف شیر مادر در دوران نوزادی از بروز چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: همچنین ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر از بروز بیماری‌هایی مثل دیابت چربی خون، بیماری قلبی و عروقی، سرطان و ام اس و بیماری‌های مزمن دیگر پیشگیری می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه در دوران بارداری افزایش وزن برای مادر اتفاق می افتد  و بسیاری از مادران از وزن  طبیعی که مورد نیاز برای سلامت خود و جنین آنها بوده فاصله می گیرند، گفت: افزایش وزن بعد از زایمان می تواند باعث بهم زدن تناسب اندام مادر شود و علاوه بر تاثیر در تناسب اندام از نظر روحی و روانی نیز تاثیر گذار است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فواید شیردهی برای مادر این است که باعث کاهش وزن مادر در دوران شیر دهی شده و در واقع به کنترل وزن او بسیار کمک می کند و شیر دادن مادر به نوزاد بعد از مدتی او را به تناسب اندام قبلی که داشته می رساند. علاوه بر این مادرانی که شیردهی به نوزاد دارند در آینده احتمال ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در آنها بسیارکمتر خواهد بود و شیر دهی می تواند از بروز پوکی استخوان و مشکلات این عارضه جلوگیری کند.

حیدری با تاکید به اینکه شیردهی مادران باعث برگشتن رحم به حالت اولیه آنها می شود، افزود: بعد از زایمان خونریزی هایی برای برگشتن رحم به حالت عادی در مادران اتفاق می افتد و با شیر دهی به نوزاد و ترشح هورمون هایی که در بدن مادر است کمک می کند تا رحم مادر در یک بازه زمانی کوتاه تری به حالت اولیه برسد و با کاهش میزان خونریزی های مادر از بروز کم خونی و مشکلات دیگر پیشگیری می کند.

 وی ادامه داد: پیشگیری از بروز افسردگی بعد از زایمان و ایجاد آرامش روحی مادر و کاهش بار اقتصادی و عدم تهیه شیر خشک از دیگر فواید شیردهی مادر به نوزاد است.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغییرات هورمونی مادران در دروان بارداری و شیردهی اظهار کرد: کمبود آهن از جمله نتایج این تغییرات است، کم خونی مادران در دوران شیردهی آنان عوارضی مثل ریزش موها و مشکلات پوستی را به دنبال دارد که این اتفاق به دلیل شیر دادن آنها نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بر اساس توصیه هایی که سازمان جهانی بهداشت دارد تغذیه نوزاد تا شش ماهگی فقط با شیر مادر است و از شش ماهگی تا دو سالگی بایستی شیر مادر به همراه غذای تکمیلی برای نوزاد باشد.

وی با بیان اینکه ترکیبات شیر  مادر در اوایل تولد نوزاد با ماه های بعدی متفاوت است، گفت: در چند روز اول بعد از به دنیا آمدن نوزاد شیرآقوز از سینه مادر خارج می شود و با وجود هورمون ها و آنتی بادی ها و مواد داخلی آن باعث افزایش سیستم ایمنی نوزاد تا پایان زندگی او  خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: لاکتوز در بدن مادر تهیه شده و قند شیر مادر بوده و باعث تکامل سیستم عصبی و مغزی نوزاد می شود. پروتئین شیر مادر قابل جذب بسیار خوبی برای نوزاد دارد و شیر مادر حاوی چربی ها و  اسید آمینه ها بوده که در رشد مغزی کودکان و افزایش ضریب آی کیوی آنها در آینده بسیار موثر خواهد بود.

کد خبر 385390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.