۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
حریم چهارباغ را نشکنید!

مدتی است که چهارباغ به محور پیاده‌راه تبدیل شده تا این امکان برای شهروندان فراهم شود از اینگونه فضاهای شهری که آلودگی‌ هوا و صوتی کمتر خواهد داشت برای افزایش تعاملات اجتماعی خود استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی موتورسواران، راکبان قانون‌گریزی هستند که در هر مسیری حتی در محدوده‌های زوج و فرد و معابر یک‌طرفه به خود اجازه تردد می‌دهند، چراغ قرمز نمی‌شناسند و قانون را زیر چرخ های بی‌قانونی خود لِه می‌کنند. این روزها شهروندان در پیاده‌روها و پارک‌ها نیز از دست برخی موتورسواران در امان نیستند و شاهدیم که حتی چهارباغ که برای تامین رفاه حال شهروندان به پیاده راه تبدیل شده است  قربانی قانون‌گریزی آن‌ها می‌شود.

پس از پیاده‌راه شدن چهارباغ، شهرداری با ایجاد بعضی موانع تلاش کرد تا از ورود موتورسواران به این مسیر جلوگیری کند، اما گوش راکبان بدهکار نبوده و هر روز بیش از گذشته حریم پیاده راه چهارباغ را نقض می‌کنند. بعضی راکبان این دوچرخ‌ها راه‌های دور زدن قانون و نقض حقوق شهروندان را می‌دانند و از هر دریچه‌ای که ممکن باشد پای خود را به چهارباغی که برای پیاده روی مردم سنگ‌فرش شده باز می‌کنند. چنانچه در یک تناقض آشکار با فرهنگ شهروندی، محل هایی که برای تردد ویلچرنشینان و توانخواهان باز شده، به نحوی شایع‌ راکبان موتورسیکلت از آن سوء استفاده می‌کنند.

«احمد کریمی» بازنشسته آموزش و پرورش که پیاده‌راه شدن چهارباغ را نوعی تصمیم گیری آگاهانه می‌داند، می‌گوید: این فضای دلنشین باید خیلی زودتر به پیاده راه تبدیل می شد، خوب یادم هست که اوایل چقدر همه نگران بودند که با بسته شدن چهارباغ بر روی تردد خودروها چه اتفاقاتی خواهد افتاد، اما حالا هم شهروندان و هم کسبه از این اتفاق خوشحال هستند به این شرط که همانطوری که امکان ورود خودروها سلب شد، از رفت و آمد موتوری‌ها هم جلوگیری شود.

«الناز مشهدی» خانمی خانه‌دار است که هفته‌ای دو بار به چهارباغ می‌آید تا از این فضایی که ایجاد شده همراه با خانواده استفاده کند، اظهار می‌کند: پیاده راه چهارباغ خوب شده اما موتورسواران نمی‌گذارند آرامش داشته باشیم، مدام دلهره و اضطراب داریم که مورتوسواری با فرزندمان برخورد کند؛ گاهی حتی موتورسوارها به قدری سرعت دارند که انگار در یک مسابقه شرکت کرده اند!

پیاده راه شدن چهارباغ را باور کنیم

«سعید سهرابی» مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان می‌گوید: ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که چهارباغ در گذشته خیابانی با مغازه‌ها، کارگاه‌ها و پاساژهای زیاد و حجم تردد انبوهی بوده است که بسیاری افراد با خودرو یا موتورسیکلت به این نقطه شهر تردد می‌کردند، اما این محور اصلی شهر با جایگزینی دسترسی‌های گوناگون به پیاده راه شهری تبدیل شد.

وی ادامه می‌دهد: در طرح پیاده راه شدن چهارباغ عباسی، در ایجاد پارکینگ یا در جایگزینی دسترسی‌ها دقت کافی نشده و صرفا قرار این بوده که مسیر بر روی تردد خودروها بسته شود، تنها راهکار پیش بینی شده انتقال ترافیک خیابان چهارباغ عباسی به خیابان باغ گلدسته بود در حالی که باید پیش‌بینی‌های لازم برای ممانعت از ورود موتورسواران نیز انجام می‌شد.

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان با تاکید بر اینکه باید تعامل با کسبه انجام و امتیازاتی جایگزین محدودیت‌های اعمالی به آنها داده شود تا نسبت به رعایت مسائلی همچون خودداری از تردد با موتورسیکلت اهتمام ورزند، تصریح می‌کند: در حال حاضر موانعی در مبادی ورود به چهارباغ ایجاد شده تا شهروندان پیاده راه شدن چهارباغ را باور کنند و در ادامه گام به گام اقدامات بعدی را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: برای امنیت موتورسیکلت‌ها تعدادی پارکینگ در طول مسیر چهارباغ جانمایی و احداث شده است، اما برای حذف تردد موتورسواران در چهارباغ به برخی ابزار مکانیزه و همکاری سازمان‌ها نیاز است.

سهرابی با تاکید بر اینکه باید دوربین کنترل ترافیک و ثبت مکانیزه تخلف برای ممنوعیت تردد موتورسواران نصب شود، اظهار می‌کند: موتورسواران وقتی اهرم قانونی را احساس کنند، خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانند که در این راستا کمک گرفتن از پلیس راهنمایی و رانندگی بسیار کارساز خواهد بود.

وی با اشاره به تردد پیک موتوری‌ها در چهارباغ می‌گوید: برای تردد آن‌ها فکری نشده در حالی که کسبه چهارباغ برای انجام امور خود به این امکان نیاز دارند.

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان تصریح می‌کند: باید باور تردد نداشتن وسایل نقلیه در چهارباغی که به پیاده‌راه تبدیل شده، نهادینه شود تا آن را به عنوان یک فرهنگ بپذیریم و به قوانین آن احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه سعی می شود تا پایان سال تردد موتورسیکلت را در چهارباغ به صفر برسانیم، می‌افزاید: البته باید برای مسائل زیادی از جمله کسبه ای که به دلیل بیماری امکان راه رفتن ندارند، چاره اندیشی شود زیرا اگر کسب و کار مغازه های چهارباغ رونق داشته باشد، چهارباغ، چهارباغ است.

سهرابی تاکید می کند: بایدبه شهروندان خدمات لازم را ارائه دهیم و بعد از آن انتظار رعایت قوانین و مقررات را داشته باشیم.

وی با اشاره به راه‌های گریز مختلف برای دسترسی موتورسواران به چهارباغ عباسی، می‌گوید: برخی از آن‌ها راه‌های در رو از پاساژها و سایر محل ها برای وارد شدن به این مسیر پیاده راه پیدا می کنند، از این رو در حال شناسایی محل های یاد شده هستیم، البته بعضی از آنها بسته شده و بعضی دیگر در حال شناسایی است.

ایجاد گیت‌های الکترونیکی در چهارباغ

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان اظهار می‌کند: بخش زیادی از بدنه شرقی چهارباغ، پارک شهید رجایی است که موتورسواران از آن سمت و سو وارد پاساژها شده و سپس به چهارباغ ورود پیدا می کنند، اما بله زودی این مسیرها نیز با موانع در نظرگرفته شده مسدود می‌شود.

وی تصریح می‌کند: برای ورود کالسکه‌ کودکان به چهارباغ  تدابیر لازم اندیشیده شده، اما با توجه به اینکه ویلچرها سایزهای مختلفی دارد با چند پیمانکار مذاکراتی انجام شده تا راه های دسترسی آنها آسان شود.

سهرابی ادامه می‌دهد: در گام بعدی گیت‌های الکترونیکی برای ورود کالسکه ها، ویلچرها، خودروهای امدادی و خودرو سکنه چهارباغ که تنها راه دسترسی منزل آنها از محور چهارباغ است، ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای پارک موتورسیکلت‌ها محلی به طور رایگان در میدان امام حسین(ع) و پارکینگ طالقانی در نظر گرفته شده است، می‌گوید: زمین بلااستفاده‌ای نیز در کوچه نزدیک سینما سپاهان پیش بینی شده که نگهبان دارد و استفاده از آن برای موتورسواران رایگان است، اما در ضلع شرقی چهارباغ هنوز در خصوص تامین محل برای پارک موتورسیکلت مشکلاتی وجود دارد.

کد خبر 385376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 0
    فضای بسیار خوبی در محدوده چهار باغ عباسی ایجاد شده که باعث شده حداقل هفته ای یکی دو بار برای پیاده روی ودیدن شور و شوق زندگی، سری به آن بزنم. اما متاسفانه مشکل فقط موتور سیکلت ها نیست. اخیرا خودرو ها هم می آیند و مدت طولانی در مسیر پیاه راه به صورت کاملا بی نظم، پارک می کنند. عبور موتور سیکلت های بنزینی متعلق به ماموران شهرداری که هم سر و صدا دارد و هم شتاب بالا ( که می تواند خطر ساز باشد ) را فراموش نکنید. حرکت بی نظم ماشین های برقی هم ( که هنوز ضرورتشان به جز برای هتل، مشخص نیست) عامل دیگری در به هم زدن آرامش منطقه است. البته اخیرا گستراندن زیر انداز و نشستن در قسمت میانی هم رسم شده، که در صورت همه گیر شدن به تدریج این محدوده را هم به جایی مانند پارک ها و محل استفاده از قلیان و کباب پزی تبدیل خواهد کرد.