دانش طراحی تجهیزات ساخت واگن بومی‌سازی می‌شود

گروه ریلی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف توسعه صنعت حمل و نقل کشور، اقدام به طراحی و ساخت یک رام واگن مترو، با همکاری شهرداری تهران کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر تنها ۳۳ درصد واگن‌های مورد نیاز کشور به صورت بومی تأمین می‌شود که این رقم بسیار ناچیز است و محدودیت‌های زیادی برای این صنعت ایجاد کرده است.

بدین منظور و  در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه و شعار ملی"رونق تولید"، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و وزارت صمت، نسبت به تعریف و اجرای مدل بومی سازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کردند.

اجرای این قرارداد در ۲ فاز طراحی و ساخت پروتوتایپ و اخذ تائیدیه‌های لازم و فاز  تولید انبوه انجام خواهد شد. به طوری که پیش‌بینی شده است پس از طراحی و ساخت پروتوتایپ، قرارداد تولید انبوه جهت تأمین ۴۲۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی با مشتری ( وزارت کشور و متروی شهرها) منعقد شود.

تأمین مالی در دو مرحله (طراحی و ساخت پروتوتایپ و مرحله تولید انبوه) صورت خواهد گرفت، به طوری که تأمین بودجه برای نمونه‌سازی از طریق  معاونت علمی و فناوری و تأمین بودجه برای تولید انبوه  از طریق شورای عالی اقتصاد و با هماهنگی معاونت علمی و  وزارت صمت، خواهد بود.

مدل اجرایی برای تحقق این طرح ملی نیز بدین گونه است که یک هسته اصلی (General contractor) شکل گرفته و شبکه را مدیریت می‌کند. زیر مجموعه‌های اصلی این هسته دفتر طراحی، مدیریت زنجیره تأمین و تولید است و برای هر یک از این بخش‌ها اعضای اولیه معرفی شده است.

نکته مورد توجه در این پروژه با توجه به شعار ملی "رونق تولید"، بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های داخلی موجود و تمامی اعضای زنجیره تأمین حمل و نقل ریلی است. در این طرح، هدف داخلی‌سازی تمامی اجزا و زیرسیستم‌های واگن مترو نیست، چرا که با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود این کار، امکان پذیر نیست. از این رو داخلی سازی در بخش‌های که ظرفیت‌های بالقوه برای ساخت داخل وجود دارد و به ویژه در بخش طراحی و یکپارچه‌سازی مد نظر است.

کد خبر 385357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.