۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
نشانه‌های عفونت چشمی خطرناک

یکی از دلایل شایع عفونت‌های چشم، استفاده از لنزهای تماسی آلوده است؛ اگر لنزهای تماسی یا قاب آن‌ها به باکتری آلوده باشد، این میکروب‌های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می‌شود.

به گزارش ایمنا، عفونت چشم زمانی رخ می‌دهد که میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها به بخشی از چشم یا محیط اطراف آن حمله کند. ورم ملتحمه، شایع‌ترین نوع عفونت چشم محسوب می‌شود که مسری است. در شرایطی که بعضی عفونت‌های چشم، مانند ورم ملتحمه، می‌تواند به خودی خود بهبود یابد، بعضی دیگر می‌تواند موجب آسیب دائمی شده و نیاز به درمان فوری داشته باشد. در ادامه به علائم این نوع عفونت‌ها و شیوه درمان آن‌ها می‌پردازیم:

عفونت چشم چگونه شکل می‌گیرد؟

یکی از دلایل شایع عفونت‌های چشم، استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. اگر لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده باشد، این میکروب‌های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می‌شود. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از لنزهای تماسی نیز می‌تواند عامل ابتلا به عفونت باشد که بروز التهاب و فعالیت باکتری‌ها را در پی دارد. تماس با آب آلوده نیز از دیگر دلایل شایع عفونت چشم است؛ آب‌های آلوده می‌تواند شامل آب استخر یا آب شستشوی لنزهای تماسی باشد. ابتلا به یک عفونت چشم واگیردار مانند ورم ملتحمه، می‌تواند به واسطه تماس با فرد مبتلا به عفونت، رخ دهد.

علائم عفونت چشم

 علائم عفونت چشم شامل آبریزش یا خشکی چشم، ترشحات، قرمزی و تورم چشم، خارش و سوزش چشم‌ها، احساس درد، حساسیت به نور، تاری دید یا کاهش قدرت بینایی (وضعیت اضطراری) و کدر شدن قرنیه (وضعیت اضطراری) است. موضوع قابل توجه اینکهافرادی با سیستم ایمنی ضعیف، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هر گونه عفونت، از جمله عفونت‌های چشم قرار دارند. همچنین، پژوهش‌های محققان نشان داده‌ است که افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت چشم قرار دارند. همچنین استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. در واقع لنزهای تماسی یکی از دلایل شایع قرمزی چشم است؛ برای کاهش خطر، هرگز با لنزهای تماسی نخوابید و آن‌ها را به همراه قاب نگهداری، به طور منظم بشویید. افرادی که برخی آسیب دیدگی‌های چشم را تجربه کرده‌اند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت چشم قرار دارند.

عفونت چشم چگونه درمان می‌شود؟

روش درمان عفونت چشم به نوع آن بستگی دارد. اگر به ورم ملتحمه مبتلا هستید، نیازی نیست شتابزده عمل کنید، زیرا در بیشتر موارد این عفونت بی‌نیاز از دخالت خاص بهبود می‌باید.اگر نیازمند استفاده از یک آنتی بیوتیک موضعی هستید، دارو به شکل قطره یا پماد به طور مستقیم روی چشم، استفاده خواهد شد. گاهی اوقات به مصرف یک آنتی بیوتیک خوراکی نیز نیاز است. همچنین، پزشک ممکن است قطره‌های چشم استروئیدی را برای کمک به کاهش التهاب تجویز کند. بدون در نظر گرفتن نوع عفونت چشم که به آن مبتلا هستید، پزشک احتمالا از شما می‌خواهد برای مدتی از لنزهای تماسی استفاده نکرده و به جای آن از عینک ضد عفونی شده استفاده کنید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 385344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.