پرداخت عوارض خودرو به ارتقا درآمد پایدار شهری کمک می‌کند

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقا درآمدهای پایدارشهری، شهروندان تهرانی هر ساله موظف به پرداخت عوارض خودروی خود هستند، گفت: میزان پرداخت عوارض خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد کیفی (مبلغ) و ۱۲ درصد (تعداد خودرو) رشد کمی داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از شهرنوشت؛ وحید عرب درباره محاسبه، نحوه پرداخت و تسهیلات پرداخت عوارض خودرو اظهار کرد: با توجه به یکسان بودن بهای عوارض خودرو در سراسر کشور و به استناد بند (ب) ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالک خودرو می تواند عوارض خودرو را براساس مبلغ اعلامی خودروها توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت کند و مطابق بند (ب) ماده ۴۶ قانون مزبور، شهروندان لازم است، عوارض سالیانه خودرو تحت مالکیت خویش را به حساب شهرداری محل واریز کنند.

وی درباره نحوه محاسبه عوارض خودرو در سال ۱۳۹۸، گفت: عوارض خودروهای سواری و وانت دوکابین به استناد قوانین مالیات بر ارزش افزوده، بر مبنای ۱.۵ در هزار قیمت فروش کارخانه (خودرو های داخلی) و یا ۱.۵ در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن ها (خودرو های وارداتی) محاسبه می شود.

عرب افزود: همچنین از خودروهای وانت تک کابین، کامیونت، کامیون و تریلر که دارای پلاک انتظامی تهران هستند، بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و درچارچوب دریافت عوارض محلی، به میزان یک در هزار ارزش خودرو عوارض سالیانه محاسبه و دریافت می شود. ارزش‌گذاری قیمت کلیه خودروها نیز توسط سازمان امور مالیاتی به شهرداری ها اعلام می شود.

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران اظافه کرد: نظر به بند (الف) ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورتی که عوارض خودرو در سال مورد نظر پرداخت نشود یا کمتر از میزان مقرر پرداخت شده باشد علاوه بر پرداخت عوارض و مابه التفاوت آن، مشمول جریمه ای به میزان دو درصد در ماه (۲۴درصد)، نسبت به عوارض پرداخت نشده و مدت تاخیر است و این جریمه غیر قابل بخشودگی است.

وی گفت: میزان پرداخت عوارض خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل به میزان ۲۰ درصد رشد کیفی (مبلغ) و به جهت کمی ۱۲ درصد (تعداد خودرو) رشد داشته که این مهم به دلیل بهبود نظام وصول و اطلاع رسانی شهرداری تهران از طریق محیطی و مجازی و همچنین ارسال پیامک به تلفن همراه مالکان خودروهای بدهکار با پلاک انتظامی تهران میسر شده است. حال آنکه بهای عوارض خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل آن بر اساس جدول های ارزشیابی سازمان امور مالیاتی تغییرات قابل توجهی نداشته است.

عرب اظهار کرد: برای توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقا درآمدهای پایدارشهری، شهروندان تهرانی هر ساله موظف به پرداخت عوارض خودروی خود هستند. ناظران شهری معتقد هستند این اقدام مدیریت شهری را در ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان یاری می کند.

کد خبر 385333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.