کوهکن: در بحث خزر کوتاهی نشده است

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در توافقی که صورت گرفته برخی نقاط که مد نظر ایران بوده است در توافق آمده است و از آن مهمتر توافق شده هیچ نیروی نظامی خارجی جز کشورهایی حاشیه دریای خزر حق حضور در این دریا را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست بصیرت با جمعی از جوانان این شهرستان اظهار کرد: طی روزهای اخیر بحث رژیم حقوقی دریای خزر و سهم ایران از آن، بر سر زبان‌ها افتاده است، کسانی که قصد داشته باشند به صورت عامیانه این مسئله را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند این گونه مطرح می کنند که اگر تقسیم خزر پنجاه پنجاه نباشد همچون "ترکمانچایی" می ماند.

وی افزود: طی روزهای اخیر برخی افراد با بنده تماس گرفته و مسائلی را در خصوص معاهدات انجام شده در گذشته مطرح می کنند، در پاسخ از این افراد درخواست کردم چنانچه سندی در دست داشته و یا جایی آن را مشاهده کرده اند آدرس آن بدهند تا آن سند را به دست آورده و برای احقاق حقوق ایران از رژیم حقوقی دریای خزر پیگیری های لازم را انجام دهیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید فراموش کرد اگر به موقعیت ایران و دیگر کشورهای دریای خزر نگاهی گذار بندازیم باید قبول کرد سهمی که ایران از آن دارد بی ارتباط با طول سواحل نبوده و این مسئله را می توان یک مبنا دانست.

وی ادامه داد: اگر ایران و شوروی در دو طرف دریای خزر قرار داشته و به طور مساوی ساحل داشتند، طبق منطق و مقررات بین‌المللی، مالکیت هر کدام بر این دریا، ۵۰ درصد بود و هر گونه تغییری در جغرافیای سیاسی شوروی نمی‌توانست به ۵۰ درصد ایران خللی وارد کند.

کوهکن ادامه داد: اما واقعیت جغرافیای ایران و میزان ساحل دریای خزر مقابل چشمان ماست، حال اگر موقعیت ایران متفاوت از مکان فعلی و جای دیگر کشورهایی که در کنار دریای خزر قرار دارند بود، بازهم چنین سخنانی را مطرح می کردیم؟

وی اضافه کرد: افرادی که توافقات انجام شده را ضایع شدن حقوق مردم ایران می دانند بهتر است در ابتدا نگاهی به مرز دریای خزر بین ایران و سایر کشورهای ساحلی بیندازند چرا که بر روی کاغذ نیز نمی‌توان تقسیم‌بندی ۵۰ درصدی مد نظر آنان را بر اساس منطق جغرافیایی انجام داد، حال آنکه مبنای کار ما نیز مقررات بین‌المللی حاکم بر حقوق دریاها و توافقاتی بوده که در گذشته انجام گرفته است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حوزه رژیم حقوقی دریای خزر چهارچوب هایی برای سطح آب و زیر سطح آب تعریف شده است و به طور مثال در خلیج فارس تا ۱۲ مایل جزء آب های سرزمینی تعریف می شود و اگر نفتکش انگلیسی توقیف شد به دلیل آن بوده که بدون مجوز وارد مرزهای آبی ایران شده بود.

وی عنوان کرد: در توافقی که صورت گرفته برخی نقاط که مد نظر ایران بوده است در توافق آمده است و از آن مهمتر توافق شده هیچ نیروی نظامی خارجی جز کشورهایی حاشیه دریای خزر حق حضور در این دریا را ندارد چرا که برخی اخبار به گوش می رسید که آمریکا با بعضی کشورهای حاشیه دریای خزر مذاکره کرده که امتیازاتی را به آن داده و در دریای خزر پایگاه هایی را راه اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد: در مباحث دیگر رژیم حقوقی دریای خزر همچون مباحث ذخایر زیر دریایی هنوز توافق کاملی انجام نگرفته است.

کوهکن با اشاره به جنجال های اخیر بر سر رژیم حقوقی دریای خزر یادآور شد: با طرح موضوع توافقات از رژیم حقوقی دریای خزر سلطنت طلب ها که عمدتا در فرانسه حضور داشتند برای رسیدن به اهداف شوم خود به طرح چنین مسائلی چنگ انداختند تا شاید بتوانند کاری انجام دهند، اما آقای ظریف که در مجلس حضور یافتند سوالی در این خصوص مطرح شد که البته پاسخ ارائه شده و صورت مسئله کاملا روشن بود.

وی متذکر شد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی عمدتا به دنبال آن هستند که آن چیزی که از زبان وزیر امور خارجه ایران مطرح می شود با توافقی که بر روی کاغذ آمده یکی باشد و چیزی کمتر از آن در توافقات نیامده باشد و باید به این نکته توجه داشت که برای نمایندگان مجلس به هیچ عنوان کوتاهی از سوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص دریای خزر احصاء نشده است.

کد خبر 385332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.