همبازی شدن با کودک و فرشته

بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی در همدان برگزار شد که به سیاق سال‌های گذشته با جا به جایی زمانی همراه بود و از یازدهم تا پانزدهم مردادماه ۱۳۸۸ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دوره از تعداد بخش‌های جنبی کم شد و فیلم‌ها در بخش‌های مسابقه ایران، مسابقه بین الملل، مسابقه فیلم‌های ویدئویی، کوتاه و پویانمایی به رقابت با یکدیگر پرداختند. از فیلم‌های شاخص غیرایرانی حاضر در جشنواره می‌توان به فیلم‌های ورزشکار آماتور از کشور انگلیس به کارگردانی مارک کراست، نگین کمانی‌ها از کشور اندونزی به کارگردانی ریرا ریزا و پیانوی جنگل از کشور ژاپن به کارگردانی ماسایوکی کوجیما اشاره کرد.

از سینمای ایران هم می‌توان به فیلم‌های کودک و فرشته ساخته مسعود نقاش زاده، کسی در راه است به کارگردانی رهبر قنبری، خاله سوسکه ساخته نادره ترکمانی و همبازی به کارگردانی غلامرضا رمضانی اشاره کرد که از میان آن‌ها کودک و فرشته» بیشتر مورد توجه هیات داوران قرار گرفته و جوایز مهمی را دریافت کرد.

«کودک و فرشته» به طور مستقیم به جنگ تحمیلی و روزهای آغاز آن پرداخته و قهرمان نوجوان خود را در این مسیر حرکت داده است. فرشته که همراه خانواده‌اش در خرمشهر سکونت دارد، در آخرین روز شهریور و در حالی که همان شب برای مراسم ازدواج عمه‌اش دعوت دارد، با حمله هواپیماهای عراقی به شهر مواجه می‌شود. پدر فرشته تصمیم می‌گیرد به جای رفتن به عروسی خواهرش، خانواده خود را از شهر بیرون ببرد. فرشته برای آوردن مادربزرگ از خانه خارج می‌شود اما حوادثی باعث دور افتادن او از خانواده خود می‌شود.

کودک و فرشته فیلم تاثیرگذاری است که از همان پرده نخست، مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با خود همراه می‌کند. بخش مهمی از این موضوع هم به انتخاب قهرمانش (فرشته) باز می‌گردد که خوب و درست نوشته شده و مخاطب برای همذات پنداری با او کار سختی ندارد. نقاش زاده و محمدرضا گوهری که فیلمامه این فیلم را نوشته‌اند، در نیمه دوم فیلم فرشته را به عنوان قهرمان با اتفاق‌های ریز و درشت و موانع متعددی روبه رو می‌کنند که به قصه تعلیق مناسبی بخشیده و آن را به سمت نقطه عطف دوم فیلمنامه می‌برد. انتخاب مونا احمدی به عنوان بازیگری شناخته نشده برای ایفای نقش فرشته، انتخاب پرریسکی بوده که به نتیجه نشسته و به یکی از نقاط قوت فیلم تبدیل شده است.

همبازی به کارگردانی غلامرضا رمضانی از دیگر فیلم‌های شاخص بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که قصه‌ای نسبتاً فانتزی داشته و در طیف آثار کودک و نوجوان کارنامه رمضانی، کاری متفاوت به نظر می‌رسد.

امین فرزند چهار ساله زوج جوانی است که از نداشتن همبازی گله و شکایت زیادی می‌کند. پدر و مادر امین به دلیل مسائل و مشکلات مالی مخالف فرزند دار شدن دوباره هستند. پس از مدتی امین، پدر و مادرش را برسر دوراهی قرار می‌دهد: بچه دار شدن یا آوردن یک کره الاغ! که این دو باید یکی را انتخاب کنند. با ورود کره الاغ به آپارتمان، ماجراهای زیادی به وجود می‌آید که سرانجام پدر و مادر امین به آوردن فرزندی دیگر راضی می‌شوند.

رمضانی در همبازی به سراغ قصه‌ای فانتزی با مایه‌های کمیک رفته و توانسته لحظات مفرح و بانمکی را خلق کند. او در پرداخت امین هم تلاش زیادی به خرج داده تا او را بزرگ‌تر از سن خودش نشان دهد. وی در این کار هم موفق ظاهر شده و تماشاگر امین چهار ساله را با همه رفتارهای خاصش باور کرده و می‌پسندد. ایده آوردن کره الاغ به آپارتمانی نه چندان بزرگ هم، ایده جالب و پرریسکی بوده که رمضانی آن را به جان خریده و بخشی از موفقیت فیلم اش هم به آن بازمی گردد. موضوعی که از دید هیات داوران هم پنهان نمانده و پروانه زرین بهترین کارگردانی را نصیب رمضانی کرد.

کد خبر 385331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.