دغدغه‌های رئیس دولت اصلاحات

اظهارات سیدمحمد خاتمی به مناسبت روز خبرنگار، عدم استفاده روحانی از اختیاراتش و مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه ۱۹ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به گفت وگو با مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نورافکن مالیاتی بر حساب‌های بانکی» مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی همچنین درخصوص رصد تراکنش‌های بانکی نیز گفت: طبق قانون بانک مرکزی موظف است پایان هر سال اطلاعات حساب‌های بانکی را که گردش مالی آن بیش از ۵ میلیارد تومان استدر اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد.وی اضافه کرد: هم‌اکنون اطلاعات این نوع حساب‌ها مربوط به سال‌های گذشته در حال بررسی است و دراین بررسی‌ها مشخص می‌شود که صاحبان این حساب‌ها دارای پرونده مالیاتی هستند یا خیر و گردش مالی آنها تا چه میزان با اظهارنامه مالیاتی آنها مطابقت داشته است. البته طبق این قانون تنها گردش مالی به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود و ریزتراکنش‌ها وجود ندارد.
خانی تأکید کرد: اما طبق قوانین و مقررات دیگر از جمله تبصره ۱۶ قانون بودجه سال‌جاری، هر زمان که سازمان مالیاتی اراده کند می‌تواند به ریزتراکنش‌های مالی هر حساب بانکی دسترسی پیدا کند و دراین موارد دیگر سقف ۵ میلیارد تومان اعمال نمی‌شود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تحرکات حداد عادل و جریان منتسب به او پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «عبور از اصولگرایی؟» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: شاید بتوان گفت انتخابات امسال یکی از متفاوت‌ترین انتخابات در طول عمر جمهوری اسلامی خواهد بود. هم از نظر تنوع گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و هم از نظر استراتژی و عملکرد جناح‌های سیاسی در رابطه با آن. دو جریان اصلی و ریشه‌دار اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تا به حال نتوانسته‌اند به یک استراتژی جامعه در بین نیروهای خود برسند. گویی دچار یک بن‌بست گفتمانی شده‌اند. راهکار آنها هنوز برای بالا بردن سطح مشارکت مشخص نشده است. اصلاح‌طلبان هنوز بین مشارکت بدون قید و شرط و مشارکت مشروط مانده‌اند. برخی معتقدند به دلایل موانعی که برخی نهادها بر سر راه این جریان سیاسی در رابطه با تایید صلاحیت‌ها می‌گذارند امکان حضور صددرصدی کاندیداهای اصلاح‌طلب وجود ندارد و با انتخابات مشروط موافقند. در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند حضور در انتخابات حتی با وجود حداقل‌ها به نفع جریان اصلاحات خواهد بود.
داستان جناح رقیب یا همان اصولگرایان اما کاملا متفاوت است؛ جناحی که اکنون دوران آشفته‌ای دارد و چسبندگی مرکزگرای خود را از دست داده است. اصولگرایان نیز همچنان درگیر ائتلاف درون‌جریانی هستند؛ آرزویی که سال‌هاست با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند. اتفاقا هرچه هم در این مسیر تلاش می‌کنند عکس آن رخ می‌دهد. تجربه آن در انتخابات گذشته و جبهه مردمی نیروهای انقلابی (جمنا) است که نه تنها ایجاد وفاق نکرد بلکه باعث جدایی و دلخوری برخی طیف‌های اصولگرایی شد. در حال حاضر هم با توجه به اینکه بازه زمانی کمتر از ۸ ماه تا انتخابات مجلس مانده، شورای وحدت اصولگرایان نیز با استقبال چندانی از جانب تشکل‌ها و طیف‌های اصولگرایی مواجه نشد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز به اظهارات علی مطهری پرداخته و در تیتر یک خود به نقل از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشته است: «حسن روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند» علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختیارات رئیس جمهور اظهارداشت: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی کم نیست، اما بستگی به شخصیت هر رئیس جمهوری دارد. وی افزود: به هر حال برخی از روسای جمهور مانند آقای روحانی ملاحظاتی دارند و از برخی اختیارات خود استفاده نمی‌کنند اما برخی از روسای جمهور مانند آقای احمدی‌نژاد جسارت بیشتری دارند و از اختیارات خود استفاده می‌کنند و حتی ممکن است فراتر بروند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر من بحث اختیارات یک رئیس جمهور بیشتر به روش رئیس جمهور بر می‌گردد که چگونه رفتار کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد رئیس جمهور نباید اجازه دخالت برخی نهادها و افراد غیر مسئول را بدهد؛ اما آقای روحانی این اجازه را می‌دهد و طبعا ممکن است از اختیارات او کم شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در خیلی از جاها، آقای روحانی اختیار دارد و می‌تواند وارد شود اما ورود نمی‌کند. وی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور می‌توانست بگوید که اداره امور اقتصادی صرفا وظیفه دولت است،‌ عنوان کرد: به هر حال بنده معتقدم که این‌ها به شخصیت روسای جمهور بر می‌گردد. مطهری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در مجموع رئیس جمهور نباید اجازه دخالت را به دستگاه‌ها و نهادهای غیرمسئول بدهد. 

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سیدمحمد خاتمی به مناسبت روز خبرنگار اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «دغدغه‌های رئیس دولت اصلاحات» روزنامه همدلی در ادامه توضیحات خود از قول سیدمحمد خاتمی آورده است: «امروز من از سوی مردم با این سوال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد». این جمله نشان می‌دهد که خاتمی برخلاف نظرهای عنوان‌شده سال‌های اخیر ، همچنان درگیر موضوع اصلاحات است، موضوعی که با تلاش او هویت یافته و اگر نباشد یا اینکه تضعیف شود، آمال بخش بزرگی از جامعه دچار بحران در عرصه تصمیم‌گیری و کنش‌گری اجتماعی ـ سیاسی خواهد شد. جامعه برای عبور از این بحران، نیازمند حضور در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله مشارکت گسترده در انتخابات است به همین دلیل رئیس دولت اصلاحات، برخوردهای قهری یا مشروط با آن را به‌کل رد می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تغییرات دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «هاله ارزی در تراز پولی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد است: ترازنامه بانک مرکزی در سال ۹۶ سه نشانه از حال اقتصاد ایران دارد. نشانه اول، هاله ارزی است. در سال ۱۳۹۶، کل بدهی‌های بانک مرکزی حدود ۲۸ درصد افزایش یافته که نقش اول در رشد این بدهی‌ها، متعلق به جزء «بستانکاران موقت به ریال» است. مهم‌ترین احتمالی که رشد شدید این جزء را توضیح می‌دهد، تعهداتی است که در اثر تسعیر نرخ ارز در آن دوره رخ داده است. این بخش از ترازنامه به خوبی منعکس‌کننده هشدارهای کارشناسان درخصوص پیامدهای استفاده اقتصادی از این عمل حسابداری است. نشانه دوم، ردپای خشکسالی مالی است. در بخش دارایی‌ها دو قلم موجب رشد شده‌اند؛ یکی از این اقلام «اضافه برداشت» بانک‌ها بوده است. رشد این بخش بیانگر تنگنای اعتباری در این حوزه است. حوزه‌ای که به خوبی اهمیت آن در نشانه سوم رویت شده است. نشانه سوم بیانگر نظام تک‌محصولی در تامین‌مالی است. وابستگی اقتصاد ایران به نظام بانکی به شدت بالاست، این وابستگی را نسبت دارایی‌های بانک مرکزی به تولید ناخالص داخلی تایید می‌کند. در ایران کل تولیدات صورت‌گرفته در یک سال مالی به اندازه دارایی‌های بانک مرکزی است؛ درحالی‌که در اقتصاد آمریکا، نسبت دارایی‌های بانک مرکزی به کل ارزش افزوده خلق شده در حدود یک پنجم بوده است.

کد خبر 385325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.