۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
 درمان چاقی با "هورمون‌درمانی"

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد هورمون‌درمانی یک شیوه موثر برای مبارزه با چاقی، بدون نیاز به انجام عمل جراحی بای‌پس معده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دنیای امروز چاقی به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است و مبتلایان به چاقی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند امراض قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و سرطان قرار دارند. بای‌پس معده (gastric bypass)، نوعی عمل جراحی است که به افراد چاق کمک می‌کند وزن اضافه خود را کم کنند. همچنین این جراحی باعث بهبود وضعیت قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم می‌شود، اما بای‌پس معده می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند دل‌درد، حالت تهوع، استفراغ مداوم و افت قند خون شود.

تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد افزایش هورمون "GOP" در بدن، دلیل موفقیت عمل بای‌پس معده است. GOP که ترکیبی از سه هورمون پپتید ۱ شبه گلوکاگون (glucagon-like peptide ۱)، اکسی‌تومودولین (oxyntomodulin) و پپتید YY است، باعث کاهش وزن و اشتهای افراد می‌شود. به نظر می‌رسد که پس از انجام این عمل جراحی، هورمون GOP توسط روده کوچک و روده بزرگ، بیشتر تولید می‌شود؛ افزایش هورمون GOP می‌تواند منجر به کاهش وزن و اشتهای افراد شود و سلول‌های بدن را تحریک کند تا از قند موجود در غذاهای هضم شده، استفاده کنند. 

گروهی از محققان انگلیسی به تازگی تاثیر افزایش سطح هورمون GOP را بر افراد چاق، بدون انجام عمل بای‌پس معده بررسی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، افراد شرکت کننده در مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند، به طوری که به گروه اول که شامل ۱۵ نفر بودند، هورمون GOP تزریق شد. برای افراد گروه دوم که حدود ۱۱ نفر بودند نیز تزریق محلول آب نمک صورت گرفت.

 این افراد آموزش دیده بودند که تزریقات را در منزل انجام دهند؛ آن‌ها باید پمپ تزریق قابل حمل را هر روز یک ساعت قبل از صبحانه، به خود تزریق کرده و حدود ۱۲ ساعت بعد، یعنی بعد از آخرین وعده غذایی  آن را از خود جدا کنند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که هورمون GOP تزریق کرده بودند، به طور میانگین ۴.۴ کیلوگرم وزن کم کردند و سطح گلوکز بدن آن‌ها به مقدار طبیعی رسید، اما افرادی که محلول آب نمک تزریق کرده بودند، ۲.۵ کیلوگرم وزن کم کرده و در زمینه کاهش گلوکز، هیچ بهبودی را تجربه نکردند.

به گفته محققان، افرادی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی کردند یا عمل بای‌پس معده انجام دادند، بیشتر از کسانی که هورمون GOP تزریق کرده بودند، وزن کم کردند. طی انجام این تحقیق افرادی که عمل کرده بودند، ۱۰.۳ کیلوگرم و افرادی که رژیم غذایی کم کالری مصرف کرده بودند، ۸.۳ کیلوگرم وزن کم کردند. با این وجود، به نظر می‌رسد که تزریق  GOP نسبت به عمل جراحی، تاثیر بهتری بر بهبود سطح گلوکز خون افراد دارد.

در بررسی‌های جدید با این که قند خون افرادی که عمل جراحی انجام داده بودند، بهبود پیدا کرد، اما سطح گلوکز آن‌ها بسیار بالا یا پایین بود. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که هورمون GOP را دریافت کردند، قند خون طبیعی‌تر و همچنین عوارض جانبی کمتری را تجربه کردند.

کد خبر 385313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.