حضور بیش از ۱۲۰۰ محقق با اچ ایندکس بالای ۱۴ در حوزه پزشکی ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون بیش از ۱۲۰۰ محقق با شاخص اچ ایندکس (میزان استنادات به آثار انتشار یافته توسط یک یا چند محقق) بالای ۱۴ در ایران داریم درحالی‌که این عدد در ترکیه حدود ۴۰۰ نفر و در کشورهای دیگر منطقه، خیلی پایین‌تر است.

به گزارش ایمنا، دکتر رضا ملک زاده، مهم‌ترین عامل دستیابی به موفقیت‌ها را نیروی انسانی مجرب اعلام کرد و گفت: محققان جوانی داریم که در بخش‌های مختلف علوم پزشکی در حال پژوهش هستند و همین نیروی انسانی مجرب توانستند جایگاه تولید علم ما را در دنیا ارتقا دهند.

وی به جایگاه مناسب ایران در تولید علم اشاره کرد و گفت: در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و همه کشورهای اسلامی توانسیم با اختلاف قابل توجهی مقام اول تولید علم را به دست آوریم.

ملک زاده افزود: رقابتی با ترکیه در این زمینه داشتیم که سال گذشته توانستیم این کشور را هم پشت سر بگذاریم، این کار در صورتی انجام شد که بودجه تحقیقاتی ما بسیار کمتر از ترکیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما در تولید علم در همه رشته‌ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی در سال‌های اخیر توانستیم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، رشد خیلی خوبی داشته باشیم، گفت: رتبه ما در تولید، هم در کل علوم و هم در رشته پزشکی در دنیا شانزدهم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در رشته داروسازی توانستیم رتبه هفتم دنیا را به دست آوریم، که هم از نظر کمی و هم کیفی رتبه بسیار خوبی است.

وی به بخشی از فعالیت‌های موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۵۰ طرح تحقیقاتی بزرگ از طریق موسسه نیماد مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نتایج این طرح‌ها در آینده مشخص می‌شود، اظهار امیدواری کرد که تا پنج سال آینده نتایج این طرح‌ها به عنوان دستاوردی علمی کشور، وارد عرصه بالین شده تا مردم از آنها بهره‌مند شوند.

بیش از ۳۰ داروی بیوتک در کشور تولید می‌شود

وی به موفقیت‌های کشور در زمینه تولید داروهای بیوتک اشاره کرد و گفت: اکنون بیشتر از ۳۰ داروی بیوتک خیلی گران در کشور تولید می‌شود که افتخاری بزرگ برای کشور است.

ملک زاده به فعالیت‌های دانش‌بنیان حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی در زمینه‌های مختلف از جمله دارویی فعال هستند و  آنها برخی از محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: داروهای ایرانی حتی به روسیه صادر می‌شود و در تولید داروهای بیوتک از روسیه و همه کشورهای اروپای شرقی جلوتر هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 385301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.