۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
سلول عصبی فولادی در مونترآل

مسئولان شهر مونترآل، دومین شهر بزرگ استان کبک در کانادا، گروهی از هنرمندان کانادایی را برای طراحی مجسمه‌هایی به شهر خود دعوت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنرمندان مجسمه‌هایی عظیم به شکل چند درخت در هم فرورفته در مرکز شهر مونترآل طراحی کردند. مجسمه‌های جدید از فولاد ضد زنگ و بسیار مقاوم ساخته شده است و مجهز به پلکان‌های آهنی و سکوهایی برای بازدیدکنندگان است. مسئولان شهر ساکنان را به بالا رفتن از این مجسمه و تماشای محیط اطراف دعوت می‌کنند. زیبایی منحصر به فرد این درختان فولادی روزانه افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و در نتیجه تعاملات اجتماعی بین ساکنان مونترآل روز به روز در حال افزایش است.

مجسمه‌های فولادی جدید ظاهری شبیه به درختان یا سلول‌های عصبی دارد و از دو راه‌پله بزرگ تشکیل شده است. بر روی تنه درخت‌های فولادی ساختارهایی شبیه به شاخه‌های درختان، با ارتفاعات متفاوت قرار گرفته است که هر شاخه خود نیز شامل سکویی است که بازدیدکنندگان می‌توانند از این سکوها دنیای اطراف را تماشا کنند. پلکان‌های این مجسمه‌ها نیز با نرده‌هایی به رنگ سفید پوشیده شده است تا امنیت بازدیدکنندگان را در حین بالا رفتن تضمین کند. پوشش قرمز رنگ این مجسمه، تنه‌های اخرایی رنگ درختان و رنگ زرد مایل به قهوه‌ای را در ذهن بازدیدکنندگان مجسم می‌کند و علاوه براین، ساختار فولادی آن یادآور زیرساخت‌های فولادی و صنعتی شهر مونترآل در زمان‌های گذشته است.  

مردم شهر مونترآل در بالا رفتن از پله‌های درختان فولادی از هم پیشی می‌گیرند و هنگام پایین آمدن از آن‌ها با یک دوراهی روبرو می‌شوند که باید برای تعیین مسیر خود تصمیم بگیرند. این دوراهی می‌تواند استعاره‌ای از شکل‌گیری افکار در ذهن انسان‌ها از طریق انتقال ضربه‌های الکتریکی در یک شبکه بزرگ‌تر از دندریت‌های عصبی باشد. کسی که از مجسمه‌ها بالا می‌رود از یک سوی آن –همانند حرکات ضربات عصبی در سراسر مغز- وارد مجسمه می‌شود و از طرف دیگر از چشم‌اندازی جدید سر در می‌آورد.

سلول عصبی فولادی در فضایی احداث شد که سال‌ها قبل به عنوان مکانی برای پارک خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در چند سال اخیر مسئولان شهر آن را به فضایی عمومی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ساکنان شهر مونترآل تبدیل کرده‌اند. احداث مجسمه جدید کاربرد سابق فضا به عنوان محلی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را همچنان حفظ کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند پس از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، از پله‌های مجسمه‌های فولادی شگفت‌انگیز بالا روند و با ایستادن در سکوهای آن، چشم‌اندازهای اطراف را نظاره‌ کنند.

کد خبر 385300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.