۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
جهان تشیع در سوگ پنجمین امام

هر سال که خورشید هفتمین روز از ماه حج طلوع می کند، جهان تشیع با یادآوری سالروز رخدادی غم انگیز در سوگ می نشیند و اندوه غروب پنجمین آفتاب تابناک آسمان ولایت و امامت بر دل و جان شیعیان سایه می اندازد.

به گزارش ایمنا، هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) است که پنجمین معصوم در آن سلسله چهارده گانه خاندان عصمت و طهارت است و امسال این روز با جمعه مصادف شده و در همه اماکن زیارتی، حسینیه ها و تکایای سراسر ایران از شب گذشته تا امروز آیین های سوگواری متعددی برگزار شده است.

شهرهای مقدس قم و مشهد به عنوان شاخص ترین شهرهای مذهبی کشورمان یک پارچه سیاهپوش بودند و طی دیروز و امروز انبوه شیفتگان اهل بیت (ع) در مرقدهای مطهر موجود در این دو شهر به  عزاداری پرداختند.

شهر قم سیاه پوش عزای امام پنجم شیعیان

امروز شهر مقدس قم به ویژه حرم مطهر حضرت معصومه (س) شاهد اجرای برنامه‌های مختلف سوگواری و عزاداری به مناسبت  سالروز این شهادت بود و نوای مرثیه‌سرایی در تمام شبستان‌های حرم مطهر بانوی آب و آیینه طنین‌انداز بود .

از شب گذشته حرم حضرت معصومه سراسر سیاه‌پوش شد و سخنرانان در خصوص ابعاد مختلف زندگانی پر برکت امام محمد باقر(ع) به سخنرانی پرداختند و قرائت قرآن و دعا از ماذنه های این حرم مطهر به گوش می‌رسید.

هیئت های عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیر زنی در حرم مطهر کریمه اهل‌ بیت(ع) اجتماع کرده اند و در سوگ شهادت امام پنجم شیعیان بر سر و سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند.

امروز عزاداری‌های مختلف در گوشه و کنار قم برگزار می‌شود و مسجد مقدس جمکران به‌ عنوان میعادگاه عاشقان، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مقدس قم از عزاداران اهل‌بیت(ع) پذیرایی می‌کنند و برنامه‌های مختلف در حال اجراست.

به همین مناسبت پیش از خطبه های نماز جمعه قم نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مومنی یکی از اساتید حوزه علمیه این شهر ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)  ، جایگاه معنوی و علمی آن امام همام را طی دو دهه امامت ایشان تشریح کرد و گفت : با وجود همه محدودیت‌ها و سختی‌ها این امام تلاش زیادی برای تثبیت و گسترش تشیع انجام دادند.

وی با بیان این که امام محمد باقر(ع) در حیات خود مظلوم بودند افزود: مصائب اهل‌ بیت(ع) به‌ قدری بزرگ و سنگین است که در روایات برای عزاداری ائمه اطهار (ع (هیچ ‌گونه قید زمانی و مکانی آورده نشده است.

وی با ذکر این نکته که  امام باقر(ع) در کودکی از جمله حاضران در صحنه کربلا بودند و جنایت‌های یزدیان را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، ادامه داد: امام باقر(ع) در تمام عمر به دنبال تبیین مظلومیت حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفای ایشان بودند و وصیت آن حضرت نیز در همین راستا بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه، دشمن‌شناسی را از راه‌های مصونیت در برابر حربه‌های آن‌ها دانست و گفت: شناخت راه‌هایی که شیطان بر انسان نفوذ می‌کند و ابزارهای شیطان برای تسلط بر افراد، برای گرفتار نشدن به مکر شیطان بسیار ضروری است.

حضور زائران و طلبه‌های غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف به همراه خانواده‌هایشان هم‌صدا و هم راه با سایر عزاداران اهل‌بیت(ع) یکی از زیباترین جلوه‌های برگزاری آیین‌های عزاداری در قم است.

عزاداری برای شهادت امام باقر در مشهد

شهر مشهد و حرم مطهر رضوی هم به همین مناسبت از پنجشنبه شب سراسر سیاه پوش شد و نوحه خوانان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در آستان ملائک پاسبان رضوی نوای حزن انگیز عزا سردادند.

زائران و مجاوران نیز خود را به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) رساندند تا ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس آن حضرت شهادت مظلومانه جد ایشان را تسلیت گویند.

در ویژه برنامه شب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) که در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی در زمینه ویژگی های شخصیتی امام باقر (ع) و نحوه شهادت ایشان سخنرانی کرد و در ادامه این مراسم مداحان اهل ‌بیت (ع) به مرثیه‌ سرایی پرداختند.

حرکت دسته های عزاداری نیز از صبح جمعه با حضور خادمان و خدمتیاران رضوی به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) آغاز شده است. 

طبق سنت هر ساله ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت امام باقر(ع) عصر امروز با حضور هیات های مذهبی در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار می‌ شود و حجت الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی به سخنرانی می‌ پردازد.

ویژه برنامه عزاداری و سوگواری برای زائران عرب و اردو زبان نیز که از کشورهای مختلف به حرم مطهر رضوی مشرف می‌ شوند، در رواق‌ دارالرحمه و صحن غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می‌ گردد.

امام محمدباقر(ع) در هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴هجری قمری در ۵۷ سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع در شهر مدینه است.

امام محمد باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) به روایتی در سوم ماه صفر سال ۵۷ هجری قمری و بنابر روایتی در اول رجب در مدینه دیده به جهان گشود و دارای القابی چون شاکر، هادی و باقر است و درباره علت لقب باقر آمده است که به دلیل گشایشی که در معضلات علمی و حل پیچیدگی‌های دانش زمانه خود ایجاد می کرد و گستردگی معارف و اطلاعاتی که در اختیار داشت و توانایی که در مورد استنباط و استخراج احکام از قوانین کلی نشان دادند به این لقب نام‌گرفتند.

دوره امامت امام محمدباقر(ع) از سال ۹۵هجری قمری با شهادت پدر ارجمندشان، امام زین‌العابدین(ع) آغاز شد و بیش از ۱۹سال ادامه داشت و در دوره امامت خویش با خلفایی از جمله ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک روبرو شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 385296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.