۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
چه کسی سکاندار شورا می‌شود؟

این روزها شوراهای شهر در تب و تاب انتخاب هیات رئیسه جدید خود هستند تا این افراد برای اداره جلسات شورا تا پایان سومین سال فعالیت شوراهای پنجم مشخص شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آستانه سومین سال فعالیت شوراهای پنجم، اعضای هیات رئیسه شوراها بار دیگر با رای اعضا انتخاب خواهند شد تا سکان شورای شهر را برای سال پیشرو به دست گیرند.

از انتصاب در شهرهای کوچک کشور که بگذریم، هفته گذشته علی ماکنعلی جایگزین والی الله رستمی نژاد در جایگاه رئیس شورای شهر خرم‌آباد شد و در هیات رئیسه شورای شهر بوشهر همان افراد دو سال گذشته باقی ماندند.

اصفهان نیز پس از دو جلسه علنی ترکیب هیات رئیسه خود را شناخت و علیرضا نصر اصفهانی جایگزین فتح‌الله معین شد تا برخلاف تهران پیش از تعطیلات تابستانی خود، تکلیف رئیس، نایب رئیس و دیگر اعضای هیات رئیسه‌اش مشخص شود.

در تهران اما تا سه هفته دیگر باید منتظر ماند و دید چه کسانی برای هیات رئیسه جدید انتخاب می‌شوند؛ امکان تغییر در شکل هیات رییسه با اضافه شدن احمد مسجد جامعی یا تغییرات دیگر در سال سوم شورا وجود دارد و همین گمانه‌زنی‌ها باعث شد محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از جلسه هم‌اندیشی اعضا برای انتخابات پیشرو سخن بگوید.

وی اظهار کرد: در این جلسه راجع به نحوه ورود اعضا به انتخابات بحث شد؛ اینکه در جلسه هم‌اندیشی کاندیداها را انتخاب کنیم و بعد در صحن رای‌گیری کنیم و یا در همان صحن هر فرد اعلام کاندیداتوری کند و بعد رای‌گیری شود.برخی میگفتند چون ما یکدست هستیم همین‌جا اعلام کنیم و برخی میگفتند این موضوع باعث اختلاف می‌شود و  در همان جلسه صحن اعلام میکنیم.

هاشمی ادامه داد: برخی اعضا به هیات رئیسه فعلی انتقاداتی داشتند و گفتند اگر به همین منوال باشد باید ترکیب تغییر کند؛ آن‌ها اصرار داشتند که با توجه به مصوبه شورا، تعطیلات شورا در دو هفته و به طور کامل برگزار و اولین جلسه به سوم شهریورماه موکول شود که به همین منوال هم شد.

از رشت نیز خبر می‌رسد شورای شهر که بر سر استعفای علوی، رئیس شورا به خوبی اختلاف‌های خود را عیان کرد و با تشکیل ندادن چند جلسه متوالی اجازه استعفا از عضویت شورای شهر و حضور علوی در مجلس را از وی گرفت، حالا قصد تغییر رئیس شورا را دارد.

سید امیرحسین علوی که پس از این حواشی با دلخوری غایب جلسات شورای شهر بود، این هفته پس از قریب به دو ماه در جلسه علنی شورا حاضر شد اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که به زودی محمدحسن علیپور جای او را بر کرسی ریاست شورای شهر خواهد گرفت؛ تغییری که نشان از اختلاف در میان ائتلاف اعضای شورای شهر در ابتدای شورای پنجم دارد.

چهارباغ؛ فساد مالی همچنان قربانی می‌گیرد

یکی دیگر از اعضای سابق شورای شهر چهارباغ در هفته گذشته و در خصوص پرونده فساد در مدیریت شهری بازداشت شد.

پیش از این در این پرونده شهردار سابق چهارباغ، سه عضو شورای شهر فعلی و یک نفر از اعضای شورای سابق و عضو علی‌البدل شورای فعلی بازداشت شده بودند.

علاوه بر این افراد، رئیس پلیس ساختمان شهرداری چهارباغ هم به علت همدستی با اعضای شورای شهر در اخذ رشوه از افراد مختلف برای چشم‌پوشی از تخلفات و واسطه‌گری، مدیر حقوقی سابق شهرداری به دلیل اخذ رشوه و همچنین مدیر مالی سابق شهرداری هم جزء دستگیر شده‌ها هستند.

سه عضو فعلی شورای شهر چهارباغ اخیراً با تعیین وثیقه 50 میلیارد تومانی به زندان قزلحصار منتقل شده‌اند

فردیس؛ بازگشت به صحن شورا ممنوع!

یک عضو شورای شهر فردیس که چهار ماه پیش به اتهام دریافت رشوه بازداشت شد و هفته گذشته با حکم قضایی به صحن شورا بازگشته بود، با توجه به موانع قانونی تا صدور حکم قضایی، ورود او به صحن شورا ممنوع اعلام شد.

وی باید تا زمان تعیین تکلیف و صدور حکم نهایی از حضور در صحن علنی شورای شهر خودداری کند.

امیدیه؛ دستگیری رئیس شورا به دلیل مبارزه با فساد

محمدرضا شریفات، شهردار امیدیه و محمدرضا آقاجری، رئیس شورای شهر امیدیه ۱۲ مرداد به دلیل افشاگری زمین خواری‌هایی که ۱۰ سال پیش صورت در این شهر انجام شده بود بازدداشت شدند.

این بازداشت به دلیل شکایت یوسف فلاحی، دادستان سابق امیدیه از این دو مدیر شهری که مخالفت خود با زمین خواری را در قالب افشاگری نشان داده اند انجام شده بود که پس از چند ساعت به آزادی رئیس شورای شهر و شهردار منجر شد.

محمدرضا آغاجاری رئیس شورای شهر امیدیه با بیان اینکه افشاگری ما از زمین‌خواری ها برایمان گران تمام شده است، افزود: این بازداشت در پی شکایت دادستان سابق و تدوین گزارشی با ۸ موضوع انجام شد که پس از قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی، بازداشت ما پایان یافت.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده توسط دادستان سابق این است که چرا برای زمین‌خواری‌های ۱۰ سال قبل اعلام جرم نکرده‌ایم در حالی که خود او دادستان بوده و ما در سال ۹۳ در نامه‌ای همراه با اسناد مربوطه به او اعلام کردیم.

آغاجاری گفت: یکی دیگر از موضوعات اتهامی، در رابطه با برگزاری آزمون شهرداری بود؛ در حالی که در سال‌های گذشته به‌کارگیری نیروها بدون قاعده و بر اساس رانت انجام می‌شد ما تصمیم گرفتیم نیروهای پیمانکاری شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری را با آزمون جذب کنیم و این اقدام غیر قانونی شمرده شده است‌.

این بازداشت با موجی از اعتراض‌های توئیتری همراه بود و پس از آزادی این دو مدیر شهری، مردم امیدیه با حضور خود در خیابان‌های شهر هنگام آزادی شهردار و رئیس شورای شهر خود از آنان استقبال چشمگیری داشتند.

سبزوار؛ اجرای حکم حبس و شلاق

حکم قضایی صادره شده از سوی دادگاه مبنی بر حبس، شلاق و جزای نقدی برای یکی از اعضای شورای شهر سبزوار پس از طی تشریفات قانونی به مرحله اجرا درآمد. تشویش اذهان عمومی و توهین به مسئولان از اتهامات مطروحه علیه این عضو شورای شهر سبزوار عنوان شده است.

این عضو شورای شهر همچنین با شکایت فرماندار سبزوار به اتهام توهین به وی، اواخر آذرماه سال ۱۳۹۶ به دو ماه حبس محکوم شده بود

بستان؛ فقط چهار جلسه در شش ماه!

از اسفند ماه سال گذشته دو عضو شورای شهر بستان استعفای خود را تقدیم رئیس شورای شهر کردند اما با گذشت حدود شش ماه از تاریخ استعفای آنها نه عضویت آنها لغو شده و نه اعضای علی البدل شورا جایگزین شده اند.

حمید سیلاوی سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در این رابطه می‌گوید: طبق قانون انتخابات شورای شهر و روستا زمانی شورا استعفای عضو را می‌پذیرد که عضو مستعفی در شش جلسه مستمر شورا حضور پیدا نکند.

وی افزود: دو عضو مستعفی با وجود اینکه استعفا دادند حاضر نیستند در صحن علنی شورا حاضر شوند تا در مورد دلایل استعفای خود توضیح دهند به همین دلیل جلسه شورای شهرستان بستان به حد نصاب نمی‌رسد تا تشکیل شود.

سیلاوی ادامه داد: این افراد طبق قانون باید در شش جلسه مستمر شورا حاضر نشوند و رئیس شورا عدم حضور آنها را اعلام کند پس از آن  در شورای حل اختلاف مطرح وسپس در مورد لغو عضویت آنها تصمیم‌گیری می‌شود اما در این مدت (از اسفندماه سال گذشته تا کنون) شورای شهر بستان تنها چهار جلسه تشکیل داده است که از آنها درخواست داریم جلسات بعدی را نیز تشکیل دهند تا طبق قانون  عدم حضور اعضای مستعفی در شش جلسه تکمیل شود.

فارس؛ دستگیری چهار مدیر شهری در شهر صدرا

سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس از بازداشت ٤ نفر از مسئولان شهرداری و شورای شهر صدرا به اتهامات مرتبط با فساد مالی خبر داد.

وی تصریح کرد: تحقیقات قضایی در این خصوص در شعبه ویژه دادسرای عمومی و انقلاب شیراز در حال انجام است و متهمان تحویل اداره کل اطلاعات شده اند

اندیشه؛ بازگشت ۳۰۰ میلیون حقوق دریافتی به بیت‌المال

یک عضو فعلی و یک عضو سابق شورای شهر اندیشه که به عنوان کارگر خدمات فضای سبز از شهرداری حقوق دریافت کرده و طی چند سال یکی از آن‌ها بیش از ۶۰ میلیون و دیگری بیش از ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده بود، احضار شدند.

دستگاه قضایی به آن‌ها ۱۰ روز مهلت داد تا نفری ۱۵۰ میلیون تومان با احتساب تورم تحویل دهند و این افراد نیز این مبلغ را واریز کردند که این پول به حساب بیت المال اعاده شد.

ساری؛ انتخاب شهردار جدید

عباس رجبی بیجارنه که پیش از این مدیرعامل شرکت پسماند شهرداری ساری بود با کسب پنج رای از  ۹ عضو شورای شهر به سمت شهردار ساری انتخاب شد.

شهردار جدید ساری مدیرعاملی اتش نشانی و مدیرعاملی سازمان ترافیک مرکز استان را نیز در کارنامه خود دارد. 

رقیب وی سید مسعود مدینه رئیس شورای شهر ساری بود که توانست چهار رای اعضای شورای اسلامی شهر ساری را کسب کند.

کوتاه از شورا:

از آتش‌نشانان شیراز به دلیل اطفاء حریق هتل آسمان، در صحن علنی شورای شهر تقدیر شد.

میرشمس مومنی‌زاده فرماندار شهرستان رشت: در همان هفته اول انتخاب شهردار رشت به طور کتبی به سالاری استاندار سابق گیلان پیشنهاد کردم شورا منحل شود زیرا به وظایف خود عمل نکرده است؛ اعتقاد دارم که پیشنهاد من برای انحلال شورا در آن مقطع درست بود اما مافوق من یعنی استاندار این کار را به صلاح ندانست.

سعید دقیقی، عضو شورای شهر قزوین: اگر بخواهیم نگاه منصفانه‌ای به مجموعه مدیریت شهری در دو سال گذشته داشته باشیم می‌بینیم مدیریت شهری در تمام این مدت به سمت پیشرفت حرکت کرده است و زمان مدیریت صفری قزوین مسیری رو به توسعه داشته است.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در نهایت باید با 3 پرونده جداگانه 3 رفتار جداگانه انجام می‌گرفت و بر همین اساس ما به شهرداری تهران ابلاغ کردیم نسبت به باغاتی که ارزش اکولوژیک بالایی داشتند اقدام کند و در واقع شهرداری تهران ملزم به تملک یا تهاتر این باغات شدند که از نمونه های آن می‌توان به باغ وثوق‌الدوله در منطقه 14 و باغ عبقری در منطقه 2 اشاره کرد.

نواب قائدی، سخنگوی شورای شهر شیراز: تمام اعضای شورا ظرفیتی را که در خصوص موضوع آقای حاجتی باید اختصاص می‌دادند، به کار گرفتند و رایزنی‌هایی با نهادهای مختلف از سوی اعضای شورا انجام شده، از جمله اینکه با امام جمعه و رئیس کل دادگستری به صورت جمعی دیدار داشته‌ایم و امیدوار هستیم که مسئولین به حل این قضیه کمک کنند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار تهران، انتصابات و اصلاح ساختار شهرداری مطرح شد؛ شهردار تهران باید در شش ماه گذشته لایحه‌ای را به شورای شهر می‌آورد و این ساختار تغییرات و انتصابات را اعلام می‌کرد که این لایحه به زودی به شورای شهر ارائه می‌شود و از این پس شورا در جریان تغییراتی که در معاونت‌ها ایجاد خواهد شد، قرار می‌گیرد.

سید امیرحسین علوی، رییس شورای شهر رشت: شورا با تکیه بر تجربیات، کار خود را بلد است و انتظار می رود شهردار به جای اینکه از تذکر و گزارش خواستن های اعضا نگرانی به خود راه دهد، از توانایی ها و تجربیات اعضای شورا بهره ببرد

شهرام دبیری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز: با توجه به گستردگی پیشنهادات مطرح شده درباره روز تبریز انتخاب این روز تا دو هفته آینده به نتیجه نهایی می رسد.

کد خبر 385292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.