اکران پنجگاه تابستانی و افتخار دیگر برای کمانچه کلهر

هفته گذشته فرهنگ و هنر ایران شاهد رویداد های پراکنده ای در حوزه های مختلف بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این گزارش مشروح رویداد های مهم فرهنگ و هنر ایران را میخوانید:

انتشار مجموعه مقالاتی پیرامون هنر معاصر:"کتاب هستی‌شناسیِ هنر مفهومی: مجموعه مقاله‌ها و گفت‌وگوهایی با هنرمندان معاصر" با ترجمه علیرضا امیرحاجبی منتشر شد. در نوشته روی جلد کتاب آمده است: نقطه عطف تحولات جهانی در حوزه هنر را می‌توان در سال‌های دهه پنجاه و سپس شصت میلادی جست‌وجو کرد؛ هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که مدرنیستم اروپایی به‌طور مبهم از گوستاو کوربه، نقاش فرانسوی، و سپس امپرسیونیسم آغاز شده است اما الگوهای ارزشی تا بعد از جنگ جهانی دوم  همچنان ثابت مانده بود. تغییرات از آن زمان آغاز شد که نهادهای هنری یعنی موزه‌ها و گالری‌ها به نقطه‌هایی جهت حمله‌ گروهی از هنرمندان تبدیل شدند. این کتاب توسط نشر اتفاق منتشر شده است.

بنفشه های آفریقایی در میناپولیس:دومین جشنواره سالانه فیلم‌های ایرانی مینیاپولیس در کشور آمریکا امسال هفت فیلم از آثار برگزیده سینمای ایران را طی یک رویداد چهارروزه به نمایش می‌گذارد. فیلم‌های بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی، بمب، یک داستان عاشقانه ساخته پیمان معادی، درساژ به کارگردانی پویا بادکوبه و وزهای نارنجی از آرش لاهوتی از جمله فیلم هایی هستند که در ابن جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

رونمایی از نشان هنری طراحی لباس تئاتر:نشان هنری "ادنا زینلیان" هنرمند پیشگام طراحی لباس تئاتر و اپرا در ایران روز چهارشنبه بیست و سوم مردادماه همزمان با آیین نکوداشت این هنرمند با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف در تالار وحدت تهران رونمایی می‌شود. نشان ادنا زینلیان جایزه هنری است که در قالب همکاری مشترک انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر و موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش ر اساس ضوابطی از سال آینده به صورت دوره‌ای به فعالان برتر حوزه طراحی لباس صحنه اهدا خواهد شد.

کلهر برنده جایزه جهانی موسیقی:نوزدهمین جایزه جهانی موسیقی(وومکس) به کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه و سه‌تار اهدا شد. این نوازنده ایرانی پیش از این نیز به همراه گروه راه ابریشم برنده جایزه گرمی شده بود. برگزارکنندگان این رویداد، علت اهدای این جایزه را به کلهر، تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده چیره‌دست کمانچه در نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان، شمردند.

مجسمه سازی کودکان در اصفهان:"هزاره" نوان نمایشگاه آثار حجم کودکان یک موسسه‌ نیکوکاری و مردم‌نهاد است که با همکاری گالری پنج‌ او هفت در استان اصفهان برگزار شده است. آثار ارائه‌ شده در این نمایشگاه در دو بخش ریخته‌گری و پاپیه‌ماش به موضوعاتی همچون حیوانات و اساطیر افسانه‌ای پرداخته است.

جایزه ای جهانی برای کانون پرورش فکری:سه عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دریافت دیپلم افتخار در شمار برگزیدگان مسابقه بین‌المللی نقاشی مونتانا کشور بلغارستان در سال ۲۰۱۸  قرار گرفتند. در این مسابقه که با موضوع موسیقی و رقص‌های مردم من برگزار شد، از بین ۲۰۱۱ اثر رسیده از ۳۴ کشور جهان، ۳ نفر از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون موفق به کسب دیپلم افتخار این دوره از مسابقه شده‌اند. همچنین یک دیپلم افتخار برای شرکت آثار گروهی موفق و متفاوت به امور بین الملل کانون اهدا شده است.

آغاز پنچگاه:اکران سراسری پنج فیلم کوتاه منتخب هنر و تجربه روز شنبه هجدهم مرداد آغاز می‌شود مجموعه‌ اکران پنجگاه  عبارتست از: ملاقات محرمانه خانم و آقا  ساخته‌ سید سجاد حسینی، پرده توری ساخته‌ آرش محمودی، پانصد مثقال طلا  به کارگردانی شهرزاد دادگر، باران‌های گاه به گاه  به کارگردانی کاوه دانشمند، پرگار ساخته‌ میثم عباسی؛ این آثار در جشنواره‌های متعدد موفق به‌ کسب جایزه شدند.

کد خبر 385271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.