طباطبایی نژاد: باید نخبگان را وارد دانشگاه کنیم

امام جمعه اصفهان گفت: بیش از ۲۰ هزار دختر فوق لیسانس حقوق داریم که بیکار هستند. باید افراد نخبه و درجه یک را وارد دانشگاه کنیم تا خروجی آن هم مستعد و اهل فن باشد.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در خطبه های عبادی - سیاسی نماز جمعه این هفته اظهار کرد: مراقبت به معنای محافظت و مواظب بودن است و مراقبت از نفس دربرابر خطا ها از اولویت های اصلی است. انسان باید بداند که خداوند مراقب های زیادی را برای او در نظر گرفته است. ضبط های فراوانی را خداوند برای ثبت اعمال انسان قرار داده و انسان باید بسیار در این مورد مراقبت کند.

وی افزود: رفیق فقط به معنای دوست نیست بلکه به معنای همراه و همگام و کسی است که انسان با او زندگی می کند. انسان باید مراقب باشد که چه کسی را برای همسری، دوستی و استادی انتخاب می کند. انتخاب همسر خوب بسیار مهم است. جوانان باید یک همسر مومن انتخاب کنند زیرا همسر مومن انسان را به خدا نزدیک می کند. 

امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: امیرالمومنین می فرمایند، نفس انسان اشکال مختلفی دارد و انسان به نفس هم شکل خود تمایل دارد. هم نشین انسان تاثیر زیادی در او دارد. انسان برای بهتر شدن در دنیا و آخرت باید رفیقی را انتخاب کند که برای او زینت باشد. رفیق باید به انسان شخصیت و منش ببخشد و انسان از وی کسب فیض کند. رفاقت با اهل کرامت و اهل علم و تقوا بهترین رفاقت است زیرا افکار رفیق در انسان تاثیر می گذارد. باید مراقبت کنیم که می خواهیم با چه کسی معاشرت کنیم.

طباطبایی نژاد ادامه داد: قرآن گفته که برخی از دوستان دنیایی در دنیای آخرت دشمن انسان می شوند به جز دوستانی که اهل تقوا هستند. انسان نباید دوستی با شیطان را بپذیرد. قیامت روزی است که ظالم دست خود را گاز می گیرد و می گوید ای کاش با پیامبران راهم را برگزیده بودم. پیامبر اسلام(ص) می فرمایند، دوست بر دین دوست خود است و از او پیروی می کند. امیدواریم خداوند توفیق انتخاب دوست خوب را به ما بدهد.

وی با ذکر حدیثی از امام باقر (ع) اضافه کرد: کمک کردن به افراد از دست دادن منابع نیست بلکه موجب می شود فقر انسان بر طرف شود، همان طور که صدقه دادن عمر انسان را طولانی و مرگ های بد را از انسان دور می کند. ماه ذی الحجه از بهترین ماه های سال است و برکت زیادی در این ماه نهفته است. اگر امام حسین علیه السلام نبود اسلام به شکل کنونی به دست ما نمی رسید. دعای عرفه دعای بسیار زیبایی است که مفاهیم بسیار مهمی را به ما یاد می دهد و حمد و شکر را در ذات انسان دوباره متولد می کند.

امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: با توجه به جایگاه مسلم بن عقیل و هانی بن عروه جای عزاداری ده روزه یا حتی بیشتر برای این دو شخصیت است. حواسمان جمع باشد که جشن های عیدغدیر با حرام همراه نباشد. کسی با شادی مخالف نیست ولی مصداق شادی را باید توجه کنیم، شادی به معنای بر طرف شدن غم در دل است. شادی این نیست که حقوق کارمندان عقب بیافتد و برای آنها کنسرت بگیریم.

طباطبایی نژاد افزود: ماه ذی الحجه ماه امامت و ولایت است و انشالله خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم از این ماه استفاده کنیم. حواسمان باشد در عید قربان کاری بر خلاف سلامت انجام ندهیم. کار انسان هیچ انتهایی ندارد و کار نخبگان هم بر اساس صحبت های رهبری هیچ انتهایی ندارد. کره زمین ظرفیت های زیادی برای کار کردن دارد. تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی، ناشی از این است که دستمان در برابر استکبار دراز نباشد. باید دانشگاه ها هدفمند مدیریت و اداره شوند.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار دختر فوق لیسانس حقوق داریم که بیکار هستند. باید افراد نخبه و درجه یک را وارد دانشگاه کنیم تا خروجی آن هم مستعد و اهل فن باشد. فهم و عقل بشر هیچ انتهایی ندارد. دانشگاه، دولت و نخبگان باید ببینند که کشور در چه زمینه هایی مشکل دارد و این مشکلات را حل کنند. برخی از شرکت های تولید خودرو به دلیل وابستگی به خارج در معرض تعطیل شدن قرار گرفته اند. تحریم ها باعث می شود مسئولان و جوانان ما قدم های بزرگی بردارند. 

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور است

مرتضی تیموری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به جایگاه علمی امام محمدباقر در جهان اسلام، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، در سال ۵۷ و به دنبال آن وقوع رخداد های سیاسی مختلف در کشور، ضرورت بازنگری در روش تدریس دانشگاه ها به وجود آمد و امام خمینی در سال ۱۳۵۹ ستاد انقلاب فرهنگی را تاسیس کردند و ستاد انقلاب فرهنگی یک سری از تحولات را در دانشگاه ها به وجود آورد و دوماه پس از تاسیس خود جهاد دانشگاهی را تاسیس کرد. 

وی افزود: نخستین وظیفه جهاد دانشگاهی مشارکت در مدیریت دانشگاه ها و اجرای انقلاب فرهنگی بود. تشکیل جهاد دانشگاهی با حمله فراگیر کشور عراق با حمایت استکبار جهانی علیه ملت ایران همزمان شد. مقابله با گروه های چپ اعتقادی و سیاسی و بررسی وضعیت دفاع مقدس از دیگر وظایف جهاد دانشگاهی در این دوره بود. در دوران دفاع مقدس پشتیبانی فنی و علمی جبهه ها به عهده جهاد دانشگاهی بود. جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان در اهواز دفتر پشتیبانی جنگ تاسیس کرد و خدمات علمی و فنی زیادی به رزمندگان ارائه کرد. جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به توان خود به خوبی از توان علمی و فنی دانشجویان در جهت پیشبرد اهداف جنگ استفاده کرد. 

تیموری اضافه کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد برخواسته از انقلاب اسلامی است و توانسته در حوزه های علمی، فرهنگی و پژوهشی ایران را سرافراز کند. دستیابی به دانش فنی سلول های بنیادی از جمله دستاورد های مهم جهاد دانشگاهی است که به دنبال آن شاخه های مختلف و متعدد علمی به وجود آمد.

کد خبر 385268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.