نوسانات اقتصادی موجب بر هم خوردن برنامه‌ریزی مالی مردم می‌شود

یک کارشناس اقتصاد رفتاری و استاد دانشگاه گفت: بر اساس شاخص های حسابداری روانی، بیشتر مردم ایران از روش های نادرستی برای تقسیم درآمد بهره می گیرند و نوسانات اقتصادی روزمره نیز موجب برهم خوردن نظم برنامه ریزی مالی آنها می شود.

رحمان حسین‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حسابداری روانی (mental accounting) به تصمیم‌گیری‌های مالی، فرمول‌بندی، ارزیابی و برنامه ریزی های اقتصادی مردم در زندگی آنها می پردازد و شاخص های مختلفی برای ارزیابی برنامه ریزی های اقتصادی مردم در جوامع مختلف دارد.

وی افزود: اغلب مردم تمایل دارند با تاسیس حساب های جداگانه در ذهنشان برنامه ریزی های اقتصادی زندگی را رتبه بندی و طبقه بندی کنند و بر همین اساس بیشتر مردم تصمیمات اقتصادی خود را بدون در نظر گرفتن حجم دارایی شان و با توجه به تاثیرپذیری مالی این حساب ها از یکدیگر می گیرند. در حقیقت مردم به اینکه خرید یک کالا چه تاثیری در حجم دارایی آنها دارد فکر نمی کنند بلکه به اینکه خرید این کالا چه تاثیری بر دیگر خواسته های مالی شان می گذارد، می اندیشند.

این کارشناس اقتصاد رفتاری و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تجربه واکاوی زندگی انسان های موفق از لحاظ اقتصادی که توانسته اند تصمیمات مالی خوبی بگیرند نشان می دهد این افراد بر خلاف دیگران با در نظر گرفتن کل حجم دارایی شان اقدام به خرید و فروش می کرده اند و به تاثیر تصمیم های مالی خود بر دیگر خواسته هایشان اهمیتی نمی داده اند.

حسین زاده اضافه کرد: قوانین خودساخته مردم هر کشور برای تقسیم درآمدشان میان هزینه های روزمره نشان دهنده میزان بهره برداری آن جامعه از حسابداری روانی است. در حقیقت اولویت های مالی در زندگی مردم هر کشور شاخص های بسیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت تفکرات اقتصادی آن جامعه است.

کد خبر 385263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.