۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
نجات گوژپشت دریا

آغاز همکاری فائو و محیط زیست، دو پله صعود شیرکوه، راهکار پورشه برای کاهش آلودگی هوا ، راه اندازی سامانه مدیریت پسماند پیوستن دانش آموز ایرانی به جنبش جمعه ها برای آینده و نجات گوژپشت دریا عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروهی از داوطلبان توانستند در نزدیکی سواحل پرو یک نهنگ به دام افتاده در تور ماهیگیری را نجات دهند.

خولیو سزار کاسترو که هم راهنمای تور است و هم غواص حرفه‌ای، یکی از این داوطلبان است. او روز دوشنبه ۲۹ ژوئیه به گروهی از نیروهای داوطلب پیوست که برای نجات این نهنگ گوژپشت فعالیت می‌کردند. این نهنگ در نزدیکی ساحل ال‌نورو به دام افتاده بود.

تابستان‌ها سواحل شمالی کشور پرو میزبان این حیوانات دریایی عظیم‌الجثه است. حضور این نهنگ‌ها گردشگران محلی و بین‌المللی زیادی را به این منطقه می‌کشاند. وزن نهنگ‌های گوژپشت تا ۴۰ تن و طول آنها تا ۱۸ متر تخمین زده می‌شود.

ماهیگیران و افراد محلی توانستند طول نهنگ به دام افتاده را برآورد کنند و بر اساس تخمین آنها طول این نهنگ ۸ تا ۱۰ متر بوده است.

دستگاه‌های دولتی موظف به حذف کاغذ شدند

معاونت اداری و مالی نهاد ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و استانداری‌های سراسر کشور، بر حذف تدریجی کاغذ و چاپ در این دستگاه‌ها در راستای تحقق کامل دولت الکترونیک تاکید کرد.

همکاری فائو و محیط زیست

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست «کارگاه آغازین برنامه آماده‌سازی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با صندوق اقلیم سبز» را برگزار کردند. برنامه‌ای که هدف آن تقویت ظرفیت کشور برای دسترسی به منابع مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی به‌منظور اجرای تعهدات آن در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقویت تاب‌آوری کشور است.

جنبش جهانی محیط زیستی با حضور  دانش آموز ایرانی در لوزان سوئیس

۴۵۱ دانش آموز از ۳۷ کشور جهان بدون استفاده از هواپیما خودشان را به لوزان سوئیس رسانده‌اند تا در گردهمایی «جمعه‌ها برای آینده» حاضر شوند. این گردهمایی طی روزهای ۵ تا ۹ اوت در جریان است
دانش‌آموزان در تلاشند در این نشست اهداف و برنامه‌های خود را جمع بندی کرده و آن را به گوش سیاستگذاران جهان برسانند. آنها اهداف و برنامه‌های موردنظر را به رای گذاشته و به شکل دموکراتیک درباره الویت و خواسته‌هایشان رای‌گیری می‌کنند.

پیوستن دانش‌آموزان به جنش‌های محیط زیستی به ویژه پس از شروع اعتراض‌ گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی شکل هدفمندی به خود گرفته است. تلاش‌های این نوجوان ۱۶ ساله برای محفاظت از کره زمین الهام‌بخش جنبش نوجوانان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در بیش از چهل کشور جهان بوده است.

رضام خادم‌الحسینی نوجوان ایرانی فعال محیط زیست و نماینده ایران در جنش جمعه‌ها برای آینده است.

شیرکوه دو پله بالا رفت

مدیر کل محیط زیست استان یزد: با ارتقاء سطح حفاظتی شیرکوه به پناهگاه حیات وحش موافقت شد.

وی با اشاره به ارتقاء سطح حفاظتی شیرکوه به پناهگاه حیات وحش افزود: در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد با ارتقاءسطح حفاظتی شیرکوه به پناهگاه حیات وحش به وسعت ۵۱ هزار هکتار موافقت شد.

وی گفت: با این ارتقاء، شیرکوه به شبکه چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست استان یزد در آمد و با حفاظت اصولی و اعمال مدیریت صحیح می‌توان به نجات برخی از گونه‌ها دست یافت.

راه اندازی سامانه مدیریت پسماند

حسن پسندیده سرپرست مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سامانه مدیریت پسماند از نیمه دوم مهرماه سال جاری وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پسماندهای شمال کشور اظهار کرد: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست و دولت ساماندهی مدیریت پسماندهای استان‌های ساحلی شمالی است.

او افزود: نحوه مدیریت و تولید پسماندها با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط اقلیمی مطالعات جامع در زمینه آمایش سرزمینی در استان‌ها صورت گرفته است.

راه‌اندازی نخستین ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در اهواز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از راه‌اندازی نخستین ایستگاه صداسنجی آنلاین جهت سنجش آلودگی صوتی در مرکز شهر اهواز خبر داد.

 محمدجواد اشرفی با اشاره به راه‌اندازی نخستین ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در مرکز شهر اهواز اظهار کرد: این دستگاه، قابلیت سنجش ۱۰ پارامتر صوت را دارد.

وی افزود: به منظور سنجش پارامترهای صوتی، این دستگاه در مرکز شهر اهواز که از مناطق آلوده صوتی به لحاظ وجود مراکز تجاری و خودرویی محسوب می‌شود، به صورت آنلاین شبانه‌روزی فعال شده است.

جمعیت آهوان خارگ به ۹۰۰ راس افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهربا اشاره به افزایش جمعیت آهوان خارگ و لزوم اقدامات تعدیلی برای مدیریت جمعیتی آنها گفت: اکنون بر اساس آماربرداری جمعیت آهوان خارگ به ۹۰۰ راس افزایش یافته است.

خودروسازان قادر به تولید ٢٠٠ خودرو برای نوسازی نیستند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت خودروسازی کشور نتوانست حتی ٢٠٠ دستگاه خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تولید کند.

مسعود تجریشی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی جزو قانون هوای پاک است که باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

وی اظهارداشت: بر این اساس در سال ٩۶ - ٩٧ توانستیم ٧٠ هزار تاکسی را نوسازی کنیم اما در سال ٩٧ - ٩٨ تعداد نوسازی تاکسی‌ها به ٢٠٠ عدد هم نرسید یعنی صنعت خودرو ما نتوانست حتی ٢٠٠ عدد خودرو برای این کار تولید کند.

تجریشی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به این کار با بانک‌ها وارد مذاکره شدیم و قبول کردند که تسهیلات با سود ١٨ درصد بدهند اما خودروسازان ناگهان حدود ٩ میلیون تومان تولیدات خود را گران کردند که به این صورت دیگر نه بانک‌ها حاضر شدند تسهیلات را با همان نرخ سود بالا ببرند و نه دیگر برای تاکسی داران مقرون به صرفه بود.

راه‌آهن یا تالاب انزلی؛ اولویت با کدام است؟

مسعود باقرزاده کریمی سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خدمات سالانه تالاب انزلی ۶ هزار دلار در هر هکتار است که با اجرای طرح توسعه راه‌آهن بندر انزلی، حدود ۵۰۰ هکتار از تالاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مجریان این طرح باید مجموع سه میلیون دلار بابت خسارت زیست محیطی بپردازند.
وی فزود: تالاب انزلی یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند آبی کشور است که در چند سال گذشته فشارهای زیادی را تحمل کرده و توان اکولوژیک آن کاهش یافته است بنابراین دیگر توان تحمل فشار دیگری مانند عبور خط آهن بندر انزلی را ندارد.

راهکار پورشه برای کاهش آلایندگی خودروها

شرکت خودروسازی پورشه با راه اندازی یک پروژه جدید در آمریکا قصد دارد به خنثی سازی آلایندگی خودروها و حفاظت از محیط زیست بپردازد.

شرکت خودروسازی پورشه آلمان که بدون شک یکی از بزرگترین و موفق‌ترین به گزارش خودرونویس، خودروسازان بین‌المللی به شمار می‌رود، به تازگی پروژه جدیدی را راه‌اندازی کرده است تا مالکان و صاحبان خودروهای پورشه با ثبت نام در وب سایت این شرکت میزان مسافت طی شده در یک سال و میانگین مصرف سوخت خود را وارد کنند که البته این ارقام برای مدل‌های مختلف پورشه متفاوت خواهد بود.

به طور مثال، صاحب خودروی پورشه کاین مدل ۲۰۱۹ با میانگین مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و کارکرد ۱۶ هزار و ۹۳ کیلومتر در سال به خنثی سازی ۴.۶۲ تن دی اکسید کربن نیاز مند خواهد بود که در این صورت، وب سایت مربوطه به صاحبان خودرو چهار طرح و راهکار پیشنهادی مختلف توصیه می کند. به عنوان مثال، کاربران قادر خواهند بود با پرداخت ۸۸ دلار در نجات جنگلهای زیمباوه سهیم شوند. طرح های دیگر نیز به نجات جنگل های مکزیک، ویتنام و آلاسکا با قیمت‌های مختلف که تا سقف ۱۲۹ دلار پیشنهاد می شود، در این وب سایت وجود دارد.

به گفته شرکت خودروسازی پورشه این طرح و پروژه با همکاری سازمان South Pole سوئیسی که یک دهه در تامین منابع مالی برای خنثی کردن گازهای آلاینده همچون دی‌اکسید کربن و حفاظت از محیط زیست و فعالیت‌های مستمر و مداومی داشته و آوازه خوبی را برای خود به ثبت رسانده، صورت گرفته است تا به صاحبان خودروهایی که در قبال کم کاری برای حفاظت از محیط زیست و آلایندگی خودروهای خود احساس گناه می کنند، امکان کمک به حفاظت از زمین و جنگل‌های در حال نابودی را می‌دهد و بدین ترتیب سهم آنها را در این زمینه ایفا می‌کند.

کد خبر 385255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.