۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
راز روز هفتم آفرینش

در روایات عهد عتیق آمده است که خداوند هستی را در شش روز آفرید سپس روز هفتم را به استراحت پرداخت پس روز هفتم، روزی مقدس شمرده شد. روز ششم، روز آفرینش انسان بود و پس از آن، انسان در زمین ماند با رنج پدیدار شدن و سرگشتی برای پیدایش جاودانگی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه "پیدایش" که آثار نقاشی و کلاژگونه شاعر و نقاش فرانسوی "ژان پیر بریگودیو" است در موزه هنر های معاصر اصفهان گشایش یافت. این هنرمند فرانسوی در آثار خود هنر مدرن را با پیشینه ذهنی خود پیرامون هنر شرق، با ترکیب مواد گوناگون در هم آمیخته و تلاش کرده است حس و حال پیدایش هستی و جایگاه انسان در آن را با زبانی شاعرانه بیان کند.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنر های معاصر اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: امروزه نظریه پردازان هنر در دنیا  معتقدند که هنرمندان نسل حاضر و آینده، باید هنرمندانی باشند که بینامتنیت بدانند؛ هنرمندی که صرفا موسیقی یا نقاشی بداند، در دنیای امروز و در زمان آتی، جایگاهی پیدا نخواهد کرد. دعوت از آقای بریگودیو برای برگزاری نمایشگاه در این موزه نیز به این دلیل بوده است که ایشان بیش از هر چیز، شاعر نامداری در فرانسه هستند و دوره های مختلف کاری را سپری کرده اند تا به آثار این نمایشگاه رسیده و آثارشان محدود به یک تکنیک و شاخه هنری نیست.

همچنین علی عطریان رییس اداره هنری سازمان فرهنگی تفریحی و  ورزشی شهرداری اصفهان ضمن تشکر از همکاری موزه هنر های برای برپایی این نمایشگاه گفت: ردپای آثار هنری آقای بریگودیو را در سرتاسر جهان می توان دید؛ هنر های ایشان در فرانسه و شهر پاریس مطرح هستند و حتی آثارشان در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و گالری های تهران نیز حضور داشته است. هنگامی که صحبت از ارتباطی بین دو قالب ادبیات و هنر میشود، ایشان یکی از سردمداران برقراری این ارتباط هستند و با نگاه فلسفی که ایشان به جهان اطراف خود دارند، توانسته اند کنشی موفقیت آمیزی را بین این قالب های متفاوت ایجاد کنند.

در ادامه این مراسم ژان پیر بریگودیو پیرامون نمایشگاه پیدایش بیان کرد: این نمایشگاه یک اتفاق تصادفی است؛ نخستین اقامتم در اصفهان در سال ۲۰۰۱ بود که توسط دانشگاه هنر اصفهان دعوت شده بودم. طی اقامتم در اصفهان فهمیدم که این شهر، جایی است که در آن دوستان وفادار بسیاری دارم. نقاشی هایم در این نمایشگاه را نمیتوان بدون توجه به اشعارم نگاه کرد؛ همانطور که نوشته ام نقاشی ها و شعرهایم با هم در آمیخته شده اند و با هم یکی شده اند.
بریگودیو ادامه داد:نقاشی و اشعارم با یکدیگر ایفای نقش میکنند و احساس من را از جهان هستی آشکار می کنند. اگر نقاشی و شعر را به عنوان عناصر ماده اصلی آثار در این نمایشگاه بدانیم، جسمیت، تفکر  و احساس  را از طریق فیلم در ویدئو نمایش داده ام. این فیلم مستندی درباره چیستی هنر نیست بلکه یک آفرینش تصویری بر اساس ادبیات و آوای اشعاری است که به فرانسه و فارسی نوشته و خوانده شده است.

این شاعر فرانسوی اظهار کرد: این مجموعه دو زبانی در آثار اخیر من بسیار اهمیت دارد چرا که شاهدی است بر مشروط بودن امر ترجمه و اینکه ترجمه دقیق، غیر ممکن است. این کار با همکاری کسانی انجام شده که با ترجمه اشعار، سعی در خلق دوباره مفاهیم خالص در اشعاری از فرهنگی دیگر داشتند. لحظه ای که انسان بر زمین زاده می شود، می اندیشد و در اندیشه خویش به نامیرایی فکر میکند.

او ادامه داد: من همواره مجذوب شاعرانگی شعر آفرینش نخستین بشر به عنوان مرکز جهان بوده ام؛ بنابراین هفت شعر این نمایشگاه بر پژواک آنچه کتاب مقدس گفته نوشته شده اند. نقاشی به زبان دیگر، این تحول را به یادمان می آورد؛ اینکه در هفت روز خلقت، نظم و بی نظمی به جهان ما منتهی شده است. این دوگانگی در آثار اینگونه توضیح داده میشود:خلق هر اثر با ساخت و ساز متوالی همواره با پاره کردن، کلاژ کردن و حذف و اضافه کردن.
بریگودیو گفت:کاغذ به عنوان رسانه به آسانی خود را برای انجام این کار ها در اختیارمان میگذارد. این نمایشگاه برآیندی است از همنشینی مکررم با فرهنگ ایرانی یعنی حدود دو دهه. با هنر امروز و گذشته ایران، لحظه های هیجان انگیزی دارم. تا جایی که داستان ها و قهرمان هایش را از یاد نمی برم.

کد خبر 385250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.