۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
خداحافظی سراتو از سایپا

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها الزام حذف کاغذ در دستگاه های دولتی، توقف خط تولید سراتو در ایران، افزایش دو برابری سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان، ابلاغ آیین نامه فرآیند استخراج رمزارزها، کاهش نرخ بیکاری در اصفهان به ۱۰.۷ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای هفته گذشته خبر توقف خط تولید سراتو در ایران منتشر شد که بر اساس آن، شرکت کره‌ای کیاموتورز هم بعد از بدعهدی رنو فرانسه، سیتروئن فرانسه و برلیانس چین، به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، به‌همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایان داد. پیروی غیرمنطقی شرکای خارجی صنعت خودرو ایران از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و بدعهدی آنان در تامین قطعات، شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی را بر آن داشت تا او نیز ایران را ترک کند.

به‌دنبال این تصمیمِ شرکت کره‌ای، تولید خودرو کیاسراتو در سایپا نیز این هفته متوقف و خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری می‌شود.

روز بعد از انتشار این خبر،  قائم مقام مدیرعامل سایپا در بازاریابی و فروش با اشاره به نگرانی تعدادی از مشتریان گروه خودروسازی سایپا برای خودروهای ثبت نامی، گفت: "باید به این گروه از هموطنان اطمینان خاطر بدهیم که خودرو آنها بدون مشکل تحویل خواهد شد.

به گفته باقری تولید محصولات سراتو تا پایان هفته ای که گذشت ادامه داشت و بر همین اساس تمام خودروهایی که قبلا ثبت نام شده یا در طرح فروش فوری اخیر به مشتریان عرضه شده است، تا یک ماه آینده تحویل خریداران خواهد شد."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** اولین نمایشگاه بازاریابی، تبلیغات و مدیریت کسب و کار روز 16 مردادماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان واثقع در پل شهرستان اغاز به کار کرد و تا 19 مرداد ماه نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

در این نمایشگاه رویدادهای جانبی بسیاری از جمله  ۹ سمینار آموزشی، ۲۵ کارگاه آموزشی، ۲۵ جلسه مشاوره و انتقال تجربه برگزار می‌شود.

**معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از آغاز سال آبی جاری تاکنون حجم ورودی به سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب آب و حجم خروجی آن یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده‌رود ۷۵۱ میلیون مترمکعب است.

ساسانی افزود: شرکت آب منطقه ای براساس مصوبات موظف است آب بهای کشت برنج را از برنج ‌کاران معادل قیمت تمام شده آب دریافت کند اما قانونگذار برای کشت غیرقانونی برنج، جرمی تعیین نکرده است که جهاد کشاورزی براساس قانون اقدام کند براین اساس مقرر شده است که کشت برنج در اصفهان طی سه سال به صفر برسد، سازمان جهادکشاورزی نیز در حال حاضر هیچ خدماتی به برنج کاران ارائه نمی کند.

وی در خصوص ضرورت بهره برداری از سامانه دوم آب رسانی (تونل گلاب) گفت: دولت برای احداث سامانه دوم آبرسانی اعتباری تخصیص نداده است زیرا گفته شد باید براساس ماده ۱۹ اجرای این طرح از بخش خصوصی تامین اعتبار شود، هزینه این پروژه به همراه تصفیه خانه و انتقال آب آن بالغ بر دو هزار  و ۶۰۰ میلیارد تومان است و طبیعی است که به سختی انجام می‌شود با این وجود تصفیه خانه و خط انتقال آب در حال احداث است اما با توجه به حجم پروژه و اعتبار آن پروژه زمان‌بر خواهد بود.

**معاونت اداری و مالی نهاد ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و استانداری‌های سراسر کشور، بر حذف تدریجی کاغذ و چاپ، در این دستگاه‌ها در راستای تحقق کامل دولت الکترونیک تاکید کرد.

**رییس صندوق بازنشستگی کشور گفت: مالیات سال‌های ۹۱ و ۹۲ صندوق بازنشستگی کشور با پیگیری‌های انجام شده، به کمتر از ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافت.

**بعد از، اما و اگرهایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، هیات وزیران طی مصوبه‌ای با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مجاز دانست.

همچنین معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها و استفاده از رمزارز را در شش بند ابلاغ کرد.

سخنگوی صنعت برق نیز با اشاره به دو راهکار پیشنهادی وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج بیت‌کوین، گفت: این مراکز می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل گرفته و یا اینکه برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های جدید تامین کنند.

**رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل در طیور برای اولین بار در کشور به منظور پیشگیری و کنترل آن اجرایی می‌شود.

**پنجمین نیروگاه خورشیدی استان اصفهان به ظرفیت یک مگاوات در شهرضا به شبکه سراسری برق متصل شد تا با بهره‌برداری از این واحد، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان به ۱۶ مگاوات برسد.

**اجرای طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود منجر به آزادسازی ۱۳۰ هکتار از اراضی حریم این رودخانه شده در حالی که تاکنون برای این پروژه مهم و حیاتی اعتبار ملی مناسبی اختصاص داده نشده است و بودجه آن از منابع استانی تامین می شود،طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود به رغم ناملایمات و کمبود اعتبارات اما همچنان در حال پیگیری است.

در همین ارتباط احمدرضا صادقی، مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به ایمنا گفت‌: اعتبار ملی مناسبی به این پروژه تخصیص داده نشده است، درصد اعتباراتی که به شرکت آب منطقه ای اختصاص یافته از اعتبارت استانی بوده است، اعتبارات و بودجه ای که برای ساماندهی رودخانه های کل استان از جمله زاینده رود داده می شود، براساس این اعتبارات تاکنون عملیات ساماندهی زاینده رود انجام شده است. اعتبارات استانی برای ساماندهی رودخانه ها نیز خیلی کم بوده با این وجود، خدا را شکر پروژه ساماندهی حریم و بستر زاینده رود در حال انجام است.

** سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سامانه‌ای طراحی کرده است که قیمت صد قلم کالای اساسی را به صورت روزانه منتشر می‌کند. مردم می‌توانند با استفاده از این سامانه، شکایت‌های خود را از واحدهای صنفی اعلام و نتیجه آن را پیگیری کنند.این سامانه هنوز آغاز بکار نکرده است.

** رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح مقررات افشا،پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس ایران خبر داد و گفت:اصلاح مقررات افشا،پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس با هشت بند عملیاتی می شود.

** سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: بیش از ۲۴۸ هزار مشترک در ۹۶۰ روستای این استان تا پایان تیرماه ۹۸ به شبکه توزیع آب شرب روستایی متصل شده‌اند که از این تعداد، حدود ۴۰ درصد آنها بیش از الگوی تعیین شده (۱۵ متر مکعب به ازای هر خانوار در ماه) مصرف می‌کنند.

** مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان با فراتر از نیم قرن کارنامه پرافتخار در صنعت کشور و با هزینه ای بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال جهت حفاظت از محیط زیست، همواره توجه به این مقوله مهم را در اولویت قرار داده است.

** رییس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیش از شش میلیون کیلوگرم انواع فرآورده های دامی خوراکی و غیر خوراکی در چهار ماهه نخست سال ۹۸ از استان اصفهان به ۱۶ کشور جهان صادر شده است.

** معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به ثبت سفارش ۲۰۰ میلیون دلاری در کاغذ گفت: از این رقم ۱۴۰ میلیون دلار آن تامین ارز شده است که حدود ۲۵ دلار آن ارز ۴۲۰۰ تومانی و حدود ۲۷ میلیون دلار تخصیص یافته آن ارز نیمایی بوده است.

** سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: به رغم مشکلات استان نرخ بیکاری از ۱۴.۱ در سه ماهه نخست امسال به ۱۰.۷ رسیده است. با تشکیل و گسترش شرکت های نوبنیان می‌توان میزان بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را کاهش داد.

کد خبر 385226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.