نکیسا: کی روش میلیاردها پول این مملکت را گرفت/ بودجه فوتبال پایه در حد صفر است

مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال ایران گفت: از سال آینده فقط باشگاه‌ها و افرادی که مدارک مربیگری معتبر دارند مجاز به تأسیس آکادمی‌های فوتبال هستند، مجموعه‌هایی مانند آموزش‌وپرورش، ارگان‌های نظامی، وزارت خانه‌هایی که دارای زمین چمن هستند، هیئت استان‌ها و... مجاز به تأسیس آکادمی نیستند.

نیما نکیسا دروازه‌بان و خواننده ایرانی است که مدتی عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده، او با پرسپولیس تهران چهره شد و توانست در حضور احمدرضا عابدزاده به‌عنوان دروازه‌بان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران فعالیت کند. در جام ملت‌های۱۹۹۶ آسیا که مایلی کهن مربی تیم ملی بود در بازی قرار داشت و همچنین در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در بازی اول مقابل یوگسلاوی به میدان رفت. نکیسا در حال حاضر به‌عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال فعالیت دارد. خبرنگار ایمنا در رابطه با وضعیت فوتبال پایه و تیم ملی گفت‌وگویی با وی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌ای برای به‌روز شدن آکادمی‌ها ندارید؟

 برنامه‌ای خارج از عرف باشگاه‌ها برای به‌روز شدن نداریم، به‌هرحال متولی اصلی توسعه فوتبال باشگاه‌ها هستند که در سطح کلان باما ارتباط دارند. از سال جاری طرح طلایی، نقره‌ای و برنز را برای آکادمی‌ها لحاظ کردیم که یکسری از افراد را به‌صورت محسوس و نامحسوس به این مجموعه‌ها می‌فرستیم و طبق گزارشی که به ما می‌دهند طرحشان را مشخص می‌کنیم، قصد داریم مانند AFC  عمل کنیم که کشورها، شهرها و آکادمی‌ها در تکاپو هستند خودشان را به این سه طرح برسانند.

بودجه فوتبال پایه مناسب است؟

بودجه فوتبال پایه کشور ما در حد صفر است، باید صحبتی با ریاست فدراسیون فوتبال و سرپرست کل فدراسیون فوتبال شود که بودجه‌ای را برای ما در نظر بگیرند، نیاز داریم به ما وام بلاعوض یا پاداش بدهند تا بتوانیم به توسعه آکادمی‌ها کمک مالی کنیم.

چه افرادی اجازه تأسیس آکادمی دارند؟

از سال آینده فقط باشگاه‌ها و افرادی که مدارک مربیگری معتبر دارند مجاز به تأسیس آکادمی‌های فوتبال هستند، مجموعه‌هایی مانند آموزش‌وپرورش، ارگان‌های نظامی، وزارت خانه‌هایی که دارای زمین چمن هستند، هیئت استان‌ها و... مجاز به تأسیس آکادمی نیستند. این طرح را برای اینکه بتوانیم استعدادیابی را از میان مربیان تعلیم‌دیده انجام دهیم به وجود آوردیم و با این کار دیگر کسی از آکادمی به‌عنوان یک بحث تجاری استفاده نمی‌کند.

با این روش آکادمی‌ها قانونی‌تر می‌شوند؟

سودجویی‌های زیادی در سطح کشور اتفاق می‌افتد و موارد اخلاقی بسیاری به کمیته اخلاق گزارش می‌شود، از خانواده‌ها تقاضا دارم مربیانی را که برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند حتماً مدرک مربیگری آن‌ها را رصد کنند، آموزش‌دهنده‌ها باید دارای عدم سوءسابقه، اعتیاد و سوءپیشینه باشند همچنین باید شاگردان خود را بیمه کنند. هرکدام از مربی‌ها فاقد این مدارک بود سریع با فدراسیون فوتبال واحد آکادمی فوتبال تماس بگیریند و گزارش دهند.

به‌شدت دنبال بستن مدارس فوتبال غیرقانونی هستم. از همان روزی که مسئول فوتبال پایه کشور شدم ۱۰۲ مدرسه فوتبال در سطح استان بستیم که گواه روزهای خوب در سازندگی است. یک سری قوانین دیگر هم در نظر گرفتیم که قابل‌گفتن نیست.

چگونه به تیم ملی بزرگ‌سالان کمک می‌کنید؟

۶ آذر ۹۷ که المپیاد را برگزار کردیم، از طرف وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به‌عنوان مدیر برگزاری این رقابت انتخاب شدم. اولین فدراسیونی بودیم که خروجی تیم المپیاد را به تیم ملی فوتبال زیر ۱۴ سال تبدیل کردیم، خیلی سریع برایشان اردو برگزار کردیم که قرار بود وزارت ورزش تأمین بودجه کند، اما نکرد که مجبور شدیم از صندوق ذخایر ریالی فدراسیون هزینه کنیم.

در حال حاضر به دنبال این هستیم که بازیکنان را رده به رده، به‌صورت زنجیروار به مربی بعدی انتقال دهیم و امیدواریم در ۱۰ سال آینده بیش از هفتاد درصد تیم ملی بزرگ‌سالان کسانی باشند که پلکانی بالاآمده‌اند. تیم ملی بزرگ‌سالان را که نگاه کنیم از بازیکنان تعداد کمی سابقه بازی در تیم ملی امید، نوجوانان و جوانان را پشت سر هم دارند. باید کارهای جدید و سازندگی انجام دهیم که تنها نمی‌توانم آن هارا انجام دهم و بازوهای اجرایی من تمامی رسانه‌ها و مربیان در سطح کشور هستند. به‌عنوان یک مسئول قول می‌دهم تا زمانی که در این سمت هستم پارتی‌بازی و رانتی وجود نداشته باشد تا الآن هم این موضوع را ثابت کردم.

وضعیت فوتبال پایه بانوان چگونه است؟

المپیاد بانوان را نتوانستیم برگزار کنیم، اما ۲۷۰ میلیون تومان از وزارت ورزش برای توسعه فوتبال بانوان گرفتیم. تیم ملی فوتسال بانوان دو سال پیاپی قهرمان آسیا شده و تیم ملی فوتبال بانوان که از هر تیمی با تعداد گل بالا شکست می‌خورد الآن می‌تواند با آن تیم مساوی کند یا با اختلاف یک گل ببازد که این نشان می‌دهد بازیکنان ما پیشرفت زیادی داشته‌اند. به لیلا صوفی زاده نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال قول دادم که فوتبال پایه بانوان را احیا کنم و تا الآن هم همه سعی و تلاشم را کرده‌ام، در سال جاری شهریورماه فوتبال دختران و پسران را در کردان کرج خواهیم داشت.

چرا به فوتبال بانوان کم‌توجهی می‌شود؟

کشور ما دارای قوانینی با خطوط قرمز است، بعضی از افراد ورزش را با جاهای دیگر اشتباه می‌گیرند و احساس می‌کنند اگر یک بانوی ایرانی ورزشکار باشد از یک سری فضایل اخلاقی و رفتاری خارج می‌شود درصورتی‌که همین بانوی ما با پوشش اسلامی باعث پیشبرد اهداف سیاسی کشور در تمامی مجامع بین‌المللی می‌شود. تمام بانوان ایرانی در ورزش‌های مختلف صاحب اندیشه هستند. در حال حاضر والیبالیست‌های لژیونر داریم که باحجاب در دنیا بازی می‌کنند و همچنین از کشورهای دیگر به دنبال دیگر ورزشکارانمان هستند، این نشان می‌دهد در سرتاسر کشور ما استعداد وجود دارد و از بعضی دوستان تصمیم‌گیرنده خواهش می‌کنم یکسری مسائل را باهم قاطی نکنند.

زنان ایران‌زمین باشرف‌ترین هستند زیرا باحجاب اسلامی ظهر تابستان عرق می‌ریزد و از اسم کشور ما دفاع می‌کند. باید از این بانوان قدردانی شود، من به‌شدت حامی ورزش بانوان هستم. هرچقدر بانوی ورزشکار بیشتر داشته باشیم قطعاً مادران سالمی و فرزندان سلامت‌تری خواهیم داشت، فرزندان از دامن مادران به‌جاهای بالا کشیده می‌شوند و می‌توانند ادامه رونده راه پدر و مادر خود باشند.

نظر شما در رابطه با تیم ملی بزرگ‌سالان چیست؟

در شرایط کنونی تیم ملی پتانسیل بالایی دارد، ویلموتس انسان بسیار خوش‌اخلاق و اهل تعاملی است، برعکس کی‌روش! مرد پرتغالی میلیاردها تومان پول این مملکت را گرفت و تبلیغات منفی علیه کشورمان کرد، شرایطی را به وجود آورد که ما مجبور شدیم جوابش را بدهیم. من جزء کسانی بودم که از همان روزهای اول مصاحبه کردم کی‌روش به ایران بازی می‌کند. بازیکنان ما در جام جهانی خوش درخشیدند جلوی اسپانیا و پرتغال بازی مورد قبولی را ارائه دادند، اما فوتبال ویلموتس یک فوتبال تهاجمی است که بچه هارا در فضای حرکتی خودشان آزاد گذاشته و از باخت نمی‌ترسد، تعامل خوبی با فدراسیون و مردم دارد. تیم ملی الآن ۶۵ بازیکن سرحال و درجه‌یک دارد که دست مربی بسته نیست، بچه‌ها عملکردی نزدیک به هم دارند و رقابتی که بینشان به وجود می‌آید باعث می‌شود سطح کمی و کیفی بازیکنان به‌مراتب بالاتر برود.

آیا کی‌روش سطح فوتبال ایران را بالا نکشید؟

خیر، فوتبال کشور در یک‌زمانی سرشار از نخبه‌ها مثل سردار، جهانبخش، ابراهیمی، صیاد منش و پیام نیازمند شد؛من می‌نویسم نیازمند در چند سال آینده می‌تواند یک دروازه‌بان بسیار مطمئنی برای تیم ملی باشد و آن را بیمه کند. هرکدام نوابغی بودند که در این دوران ظهور کردند و کی‌روش سکان‌دار هدایت این تیم بود. اوج آزمون کی‌روش بازی با ژاپن در جام ملت‌های آسیا بود که ما آن بازی را بد واگذار کردیم.

چه باشگاه‌هایی پتانسیل داشتن آکادمی رادارند؟

سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتور و فولاد خوزستان باشگاه‌هایی هستند که می‌توانند یک آکادمی بسیار پیشرفته داشته باشند.

گفت و گو از کیمیا گلپیرا - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 385225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.