تکاپوی آبه برای دیدار با روحانی

تاسیس سفارت نیکاراگوئه در فلسطین، تنش میان ریاض و اسلام آباد، هشدار سازمان عفو بین الملل درمورد سفر به آمریکا، نگرانی سازمان ملل از تشدید تنش ها در عدن و دیدار بن سلمان و پمپئو از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

فورجه پمپئو برای کره شمالی

وزیر امور خارجه آمریکا با ناچیز شمردن پرتاب‌های موشکی اخیر کره‌شمالی، گفت آن‌ها چشم‌اندازها برای مذاکرات درباره تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ را دگرگون نخواهند کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب‌های موشکی روز سه‌شنبه کره‌شمالی که "هشداری" علیه مانورهای نظامی مشترک آمریکا - کره‌جنوبی بود، به خبرنگاران گفت این تحولات تاثیری بر رویکرد واشنگتن بر این منطقه ندارد.

این پرتاب‌های جدید چهارمین ست از موشک‌هایی بود که کره‌شمالی ظرف دو هفته گذشته شلیک کرده است. شلیک‌های آزمایشی روز سه‌شنبه واکنشی به آغاز مانورهای مشترک شبیه‌سازی کامپوتری ارتش‌های آمریکا و کره‌جنوبی از روز دوشنبه بود. هدف این مانورها، سنجش قابلیت سئول برای اجرای کنترل عملیاتی در زمان جنگ عنوان شده است.

استعفای جدید در دولت ترامپ

براساس گزارش‌ها، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین از سمتش استعفا داده است.

مقام‌های مطلع به واشنگتن پست گفتند، کیمبرلی برایر که از اکتبر معاون وزیر خارجه آمریکا در نیمکره غربی بود، به دلایل شخصی از مقامش کناره‌گیری کرده است.

این روزنامه همچنین گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا احتمالا امروز (پنج‌شنبه) رسما استعفای کیمبرلی برایر را اعلام می‌کند. معاون مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم سوالات واشنگتن پست را به وزارت خارجه ارجاع داده است. هنوز این وزارتخانه اظهارنظری نکرده است.

اخراج سفیر هند از پاکستان

به دنبال ادامه تنش‌ها بر سر منطقه کشمیر، پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد.

پاکستان با اخراج سفیر هند در اسلام‌آباد، اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک خود را با هند کاهش می‌دهد و تجارت با دهلی‌نو را تعلیق می‌کند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هند بخشی از امتیازات ویژه منطقه کشمیر را که از خودمختاری ویژه است، لغو کرد.

هنوز دولت هند به تصمیم‌های اخیر پاکستان واکنشی نشان نداده است.

اوضاع ادلب وخیم شده است

به دنبال افزایش حملات شورشیان به شهرها و مناطق مختلف سوریه، مرکز آشتی روسیه در این کشور از وخامت اوضاع در منطقه کاهش تنش در استان ادلب خبر داد.

بر اساس گزارشی از سایت روسیا الیوم، الکسی باکین، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای تصریح کرد، وضعیت در منطقه کاهش تنش در ادلب به شدت وخیم است و فرماندهی گروه‌های مسلحی که در این منطقه فعالیت می‌کنند به قانون آتش‌بسی که دوم اوت اعلام شد، پایبند نیستند.

وی تاکید کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد عملیات هوایی از سوی تشکیلات مسلح به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است و در ششم اوت ۴۲ عملیات هوایی در این منطقه رصد شد.

این مسؤول در ادامه افزود، افراد مسلح به  ۳۳ شهرک و شهر سوریه از جمله ادلب و حومه‌ آن، استان‌های لاذقیه، حماه و ادلب تیراندازی کردند.

درخواست میانجی گری آمریکا میان هند و پاکستان

در پی تشدید روابط میان هند و پاکستان بر سر کشمیر دولت آمریکا از دو طرف خواست برای حل مناقشه کشمیر وارد مذاکره مستقیم شوند و دراین رابطه خویشتنداری نشان دهند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این درخواست در پی کاهش روابط دیپلماتیک میان دو رقیب هسته‌ای آسیا و لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما همچنان از انجام مذاکرات مستقیم میان هند و پاکستان بر سر کشمیر و دیگر مسائل مورد نظر دو طرف حمایت می‌کنیم.

چین نیز با انتقاد از تصمیم هند در  اعطای وضعیت جدید به منطقه بودایی نشین لاداخ گفت: هند همچنان به تضعیف حاکمیت منطقه‌ای چین با تغییر یک جانبه قوانین داخلی ادامه می‌دهد.

دیدار بن سلمان و پمپئو

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد با ولی‌عهد سعودی در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران، گفت‌وگو کرده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) گفت با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گفته وی، مسائل منطقه‌ای از جمله ایران از موضوعات مورد بحث در این مکالمه بوده است.

پامپئو در توییتر نوشت: «امروز با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی مکالمه خوبی داشتم. از او بابت حمایت قدرتمند و مشارکت در برابر بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای تشکر کردم.»

وی افزود: «ما در مورد امنیت دریایی، یمن، مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران و حقوق بشر هم گفت‌وگو کردیم.»

دولت آمریکا از چند هفته پیش در تلاش است تا ائتلافی دریایی را در خلیج فارس ایجاد کند، با این وجود بسیاری از متحدان آمریکا از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده‌اند. عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که هنوز در مورد مشارکت در این ائتلاف موضع رسمی اتخاذ نکرده است.

پامپئو با بن سلمان گفت‌وگو کرد

کشف جسد یک نظامی اسراییلی

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از کشف جسد یک نظامی این رژیم در جنوب کرانه باختری خبر داد و گفت، آثار ضربات چاقو بر جسد او مشهود است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، امروز پنجشنبه از کشف جسد یک نظامی این رژیم در جنوب کرانه باختری خبر داد و گفت، یگان‌هایی از ارتش و سرویس امنیت عمومی (شاباک) در حال تحقیقات در این خصوص هستند.

تکاپوی آبه برای دیدار با روحانی

روزنامه ژاپن تایمز روز پنج شنبه نوشت؛ آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در تلاش است تا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اواخر سپتامبر (مهرماه) در نیویورک برگزار می شود با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

در پی سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا به توکیو با هدف متقاعد کردن ژاپن برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در آبهای خلیج فارس، روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک مقام وزارت خارجه توکیو نوشت، از آنجا که آبه شینزو به دنبال دیدار مجدد با رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است، در نتیجه ژاپن نمی خواهد با تصمیم پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برگزاری این دیدار و نشست با دولت ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

آبه شینزو خرداد ماه گذشته به تهران سفر کرد و طی آن با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

مقام وزارت خارجه ژاپن که به نام او در خبر اشاره نشده است ، افزود: نخست وزیر ژاپن  همچنین  دیدار مجددی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست آتی گروه هفت که قرار است در ماه آگوست (شهریور) در فرانسه برگزار شود، خواهد داشت.

به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، در نشست روز چهارشنبه وزرای دفاع ژاپن و ایالات متحده، آمریکا از ژاپن خواست که در  ابتکار امنیت دریایی به رهبری آمریکا با هدف اطمینان از ایمنی در آبراه ها از جمله تنگه هرمز همکاری کند اما از آنجا که دولت ژاپن خواهان حفظ روابط دوستانه خود با ایران است، اعلام کرد که چگونگی مقابله با اوضاع را با دقت بررسی خواهد کرد.

 نخست وزیر ژاپن نیز روز سه شنبه گفته بود که توکیو به زودی تصمیم می گیرد با توجه به ملاحظات مختلف چه نقشی را در این بین ایفاد کند تا مناسبات توکیو با واشنگتن و  همچنین تهران همچنان حفظ شود.

مونیز: تحریم ظریف عجیب بود

"ارنست مونیز" وزیر پیشین انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت که اقدام دولت ترامپ در تحریم وزیر خارجه ایران عملی عجیب و نامانوس بوده و درصورت از دست رفتن توافق هسته ای، دسترسی های بالقوه ای که به برنامه هسته ای این کشور وجود داشت از دست خواهد رفت.

سی ان ان روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی از مونیز پرسید، شما از افرادی بودید که به شدت درگیر توافق هسته ای ایران بوده و در کنار "جان کری" (وزیرخارجه وقت آمریکا) ملاقات هایی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشتید، از آنجایی که به داشتن یک کانال ارتباطی با ایران تاکید دارید، نظر شما درباره تحریم چنین دیپلماتی چیست؟

وزیر پیشین انرژی آمریکا (2013-2017 میلادی) در پاسخ به ا ین پرسش گفت: تصور می کنم که تحریم کردن چنین وزیر خارجه ای (ظریف) یکی از نامانوس ترین و عجیب ترین اقدامات دولت ترامپ بوده است.

وی اظهار داشت: چرا که رئیس جمهوری آمریکا خواستار مذاکره با ایران است و از گفت و گوی بدون پیش شرط با طرف ایرانی سخن می گوید، انجام چنین کاری که ایران را پیشتر با تحریم ها قفل ساخته اید، بسیار دشوار است.

مادورو دیگر مذاکره نمی کند

دولت ونزوئلا در اعتراض به تحریم‌های آمریکا از حضور در دور آتی مذاکرات با مخالفان کنار کشید.

به گزارش پنجشنبه فرانس ۲۴، وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا اعلام کرد دولت این کشور از مذاکراتی که قرار بود پنجشنبه و جمعه با میانجیگری نروژ در جزیره «باربادوس» برگزار شود، کناره‌گیری می‌کند.
دولت «دونالد ترامپ» روز دوشنبه دارایی‌های دولت ونزوئلا در ایالات متحده را بلوکه و شهروندان آمریکایی را از تجارت با دولت آن کشور منع کرد. این اقدام آمریکا در جهت وادار کردن «نیکولا مادورو» برای کناره گیری از ریاست جمهوری ونزوئلا اتخاذ شده است.
وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا در بیانیه‌ای گفت: مردم ونزوئلا شاهد بودند که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان از این اقداماتی که به زیان حاکمیت ملی است، استقبال کرده است. ونزوئلا مایل است در سازوکار این روند (از گفت‌وگوها) بازنگری کند تا ادامه آن موثر و در راستای منافع مردم باشد.

نگرانی سازمان ملل از تشدید تنش ها در عدن

«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری‌های نظامی در شهر عدن ابراز نگرانی کرد.

گریفیتس روز چهارشنبه در توئیتر نوشت: من نگران تشدید تنش‌ها در عدن هستم؛ از جمله در رابطه با گزارش‌های مربوط به بروز درگیری در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری. همچنین عمیقا نگران لفاظی‌هایی هستم که خشونت علیه نهادهای یمنی را تشویق می‌کند.
وی افزود: تشدید خشونت‌ها موجب بی‌ثباتی و رنج مردم در عدن می‌شود و شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در یمن را عمیق می‌کند. از همه طرف‌های درگیر می‌خواهم که دست از خشونت برداشته و وارد گفت‌وگو برای حل اختلافات شوند.
منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند، نیروهای شورای انتقالی جنوبی وابسته به امارات متحده عربی در عدن با نیروهای «عبدر به منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که حمایت عربستان سعودی را با خود دارد در نزدیکی قصر معاشیق این شهر درگیر شدند.

هشدار سازمان عفو بین الملل درمورد سفر به آمریکا

به دنبال افزایش حوادث تیراندازی مرگبار در ایالت های آمریکا، سازمان عفو بین الملل امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای در مورد سفر اتباع خارجی به این کشور هشدار داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه یو اس تودی، بیانیه سازمان عفو بین الملل در حالی منتشر می شود که در هفته گذشته ۲۲ نفر در تیراندازی مرگبار ایالت تگزاس و دست‌کم ۹ نفر در تیراندازی ایالت اوهایو در آمریکا کشته شدند.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه از مسافران خارجی خواست، هنگام سفر به سراسر ایالات متحده جوانب احتیاط را رعایت کرده و برنامه ریزی اضطراری را پیش بینی کنند.

این سازمان هشدار داد که  مسافران در هر زمان هوشیار باشند و از مکان هایی که گروه های بزرگ در آن جمع می شوند از جمله مکان های عبادی، مدارس یا کلوپ های شبانه و از نقاطی که اخیراً مورد هدف قرار گرفته اند دوری کنند.

به دنبال تیراندازی که ظهر شنبه ۱۲ مرداد در یک مرکز خرید در شهر «ال پاسو»، (غربی‌ترین بخش ایالت تگزاس) روی داد ۲۲ تن کشته و  ۲۵ نفر مجروح شدند. مظنون این تیراندازی که در حساب شبکه اجتماعی خود نظرات نفرت نژادی علیه غیرسفیدپوست‌ها را ابراز کرده بود، دستگیر شد. گفته شده اقدام او «تروریسم داخلی» محسوب خواهد شد.

تنش میان ریاض و اسلام آباد

پس از تشدید وضعیت اسفناک کارگران پاکستانی در عربستان و اعتراض های فراوان به بدرفتاری و نقض حقوق این افراد از سوی کارفرمایان عرب، نه تنها این معضل حل نشد بلکه اکنون زمزمه هایی از تکاپوی سعودی ها برای اخراج پزشکان و جراحان متخصص پاکستانی به گوش می رسد.

طی سال های اخیر صدها نفر از اتباع و کارگران پاکستانی در عربستان سعودی با مشکلاتی از قبیل پرداخت نشدن دستمزد ،سوء استفاده ، اخراج و بد رفتاری از سوی کارفرمایشان روبرو هستند.

به رغم گسترش به اصطلاح روابط سیاسی و اقتصادی ریاض با اسلام آباد در سالهای اخیر تاکنون تغییری در وضعیت اتباع و کارگران پاکستانی در این کشور ایجاد نشده است.

تاسیس سفارت نیکاراگوئه در فلسطین

"ریاض المالکی" وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (پنجشنبه) اطلاع داد که که نیکاراگوئه تصمیم گرفته است سفارت خود را در رام الله راه اندازی کند .

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری فلسطینی "وطن" المالکی افزود: جمهوری نیکاراگوئه «مازن خفش» فلطسینی تبار را به عنوان سفیر خود در رام الله  تعیین کرده است.

برپایه این گزارش، خفش هم‌اکنون در رام الله (مقر تشکیلات خودگردان فلسطین) به سر می برد و  مشغول اجرای برخی مقدمات برای افتتاح سفارت این کشور در رام الله می باشد.
سلطنت عمان نیز چندی پیش با اعزام یک هیئت دیپلماتیک به رام الله سفارت خود را در فلسطین افتتاح کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ آذرماه سال ۹۶ اعلام کرد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و دستور انتقال سفارت کشورش در فلسطین اشغالی به قدس را داد.

کد خبر 385211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.