۹ نشانه عفونت چشمی خطرناک/ درمان وسواس با روش های طبیعی

تغذیه نوزاد با شیر مادر از ارکان سلامت مادران، اصلاح بیماری "کبد چرب"، ۹ نشانه عفونت چشمی خطرناک، لاغری با تزریق هورمون و درمان وسواس با روش های طبیعی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات اخیر محققان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد، تزریق سه هورمون روده قادر به کاهش وزن و سطح گلوکز افراد چاق و دارای اضافه وزن است.
چاقی یک مشکل جهانی است که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده و مهمترین عامل خطر دیابت و بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان چاقی در جهان از سال ۱۹۷۵ میلادی تا کنون سه برابر شده است. در حال حاضر یکی از شایع‌ترین روش‌های کاهش وزن و مقابله با چاقی جراحی بای‌پس معده است که علاوه بر کاهش وزن، منجر به بهبود سطح گلوکز خون می‌شود؛ ولی این روش علاوه بر هزینه و طول درمان، عوارض جانبی از جمله درد شکم، تهوع مزمن و استفراغ به همراه دارد که باعث می‌شود برخی افراد از آن اجتناب کنند.

مطالعات محققان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد دلیل عملکرد خوب جراحی بای‌پس معده در کاهش وزن و بهبود گلوکز خون، ترشح هورمون‌های روده است که بر اثر جراحی، میزان ترشح آنان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. این ترکیب هورمونی که به اختصار GOP (ترکیب GLP-۱، oxyntomodulin و peptide ) نام دارد، با کاهش اشتها، وزن را کاهش داده و باعث می‌شود بدن از ذخیره گلوکز استفاده کند و به همین دلیل میزان گلوکز کاهش یابد.

محققان مطالعات جدیدی را آغاز کردند که در آن با تزریق سه هورمون GOP، میزان این هورمون‌ها افزایش یابد و حالتی مشابه جراحی بای‌پس شبیه سازی شود. نتایج این کارآزمایی کوچک نشان داد تزریق GOP به مدت چهار هفته، منجر به کاهش وزن ۴.۴ کیلوگرم، بدون هرگونه عوارض جانبی بوده است، همچنین سطح گلوکز این افراد (که اغلب به دیابت یا پیش‌دیابت مبتلا بودند) کاهش یافته و به حد نرمال رسیده است. محققان در تلاشند تا این روش را در جمعیت آماری بزرگتری بیازمایند. چاقی و اضافه وزن که نتیجه انباشته شدن چربی در بدن است،

عامل اصلی دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتروز و یک عامل تاثیرگذار در آلزایمر، افسردگی و انواع سرطان محسوب می‌شود؛ کاهش وزن بسیاری از اختلالات از جمله دیابت را به راحتی کنترل می‌کند. چاقی یکی از مهمترین دلایل مرگ زودرس است. در سراسر جهان، چاقی و اضافه وزن عامل اصلی ۴۴ درصد از موارد ابتلا به دیابت، ۲۳ درصد بیماری‌های قلبی و ۷ تا ۴۱ درصد از سرطان هاست.

درمان وسواس با روش های طبیعی

تحرک بدن‌تان، می‌تواند مغز شما را آرام کند. اگر هر هفته، لااقل سه روز ورزش کنید، می‌توانید به سالم‌ترشدن روان‌تان امیدوار باشید. چراکه با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، ورزش نه تنها اضطراب را کمتر می‌کند، بلکه تمرکز مغز، روی افکار وسواسی و تکراری را هم کاهش می‌دهد. پس برای تخلیه انرژی روانی‌تان، به‌طور مرتب ورزش کنید.

وسواس فکری و عملی در مراحل اولیه و خفیف بدون نیاز به دارو و روش های طبیعی و آرام بخش قابل درمان است.

وسواس فکری و عملی که در موارد شدید، جز با درمان‌های روانشناختی و روانپزشکی از میان نمی‌رود، بسیاری از افراد را با خود درگیر کرده است و محققان می‌گویند در موارد خفیف، می‌توان این اختلال را با روش‌های طبیعی درمان کرد.

درمان وسواس با گل‌گاوزبان

خاصیت ضدالتهابی این گیاه، بر مغز مصرف‌کنندگانش تاثیر می‌گذارد و تغییرات ایجادشده در مغز و اعصاب، بر افکار و رفتار فرد هم تاثیر می‌گذارد. محققان می‌گویند کسانی که دم‌نوش گل‌گاوزبان می‌خورند، کمتر دچار اضطراب می‌شوند و احساس ناامنی -که زمینه را برای بروز افکار و رفتارهای وسواسی فراهم می‌کند- کمتر سراغ آنها می‌روند.  

درمان وسواس با آبگوشت

وقتی میزان ماده معدنی روی در بدن‌تان کم شود، علائم افسردگی، اضطراب و وسواس فکری هم سراغ‌تان می‌آید. متخصصان معتقدند که با مصرف بیشتر گوشت، لوبیا، حبوبات، ماهی و غذاهای دریایی، آجیل و لبنیات، می‌توان نیاز بدن به روی را تامین کرد و از درگیری مداوم مغز با احساس اضطراب، جلوگیری کرد.

درمان وسواس با موسیقی

موسیقی آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز، احتمال افسرده‌شدن‌تان را کم می‌کند و اضطراب‌تان را کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند کسانی که به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌کنند، کمتر با افکار وسواسی درگیر می‌شوند و سطح استرس‌شان کمتر می‌شوند. به گفته پژوهشگران، موسیقی درمانی، یکی از بهترین راه‌های مقابله با اضطراب و به تعادل‌رساندن وضعیت روانی است.

درمان وسواس با ورزش

تحرک بدن‌تان، می‌تواند مغز شما را آرام کند. اگر هر هفته، لااقل سه روز ورزش کنید، می‌توانید به سالم‌ترشدن روان‌تان امیدوار باشید. چراکه با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، ورزش نه تنها اضطراب را کمتر می‌کند، بلکه تمرکز مغز، روی افکار وسواسی و تکراری را هم کاهش می‌دهد. پس برای تخلیه انرژی روانی‌تان، به‌طور مرتب ورزش کنید.

درمان وسواس با شست‌وشوی مغز 

اغلب راه‌هایی که برای کنترل استرس توصیه می‌شوند، می‌توانند وسواس فکری و عملی را هم کاهش دهند؛ چراکه اختلال وسواس اجباری، به دلیل اضطرابی که در وجود فرد خانه کرده، او را گرفتار خود می‌کند. محققان می‌گویند اگر هر صبح و هر شب، یک‌ربع در فضایی آرام قرار بگیرید، موسیقی آرامش‌بخشی گوش کنید و در ذهن‌تان تصاویر خوشایند و آرامش‌بخشی را مرور کنید، کمتر گرفتار اضطراب می‌شوید و افکار وسواسی هم کمتر مغز شما را نشانه می‌گیرند.

درمان وسواس با تخم‌مرغ

اگر سطح ویتامین D بدن‌تان پایین باشد، احتمال افسرده و مضطرب‌شدن‌تان افزایش پیدا می‌کند. تامین نیاز بدن‌تان به ویتامین D می‌تواند بر وضعیت روانی‌تان تاثیر مستقیم بگذارد و آرامش و قرارتان را بیشتر کند. مغز آرامی که با استرس میانه‌ای ندارد، کمتر به افکار وسواسی یا اعمال وسواسی پناه می‌برد و به همین دلیل محققان، مصرف بیشتر خوراکی‌های حاوی ویتامین D مثل تخم‌مرغ را راه موثری برای خلاص‌شدن از وسواس فکری-عملی می‌دانند.

بیماری "کبد چرب" قابل درمان است؟

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد نحوه درمان کبد چرب را تشریح کرد. سید موید علویان درباره نحوه درمان بیماری کبدچرب، اظهار کرد:: اولین سوالی که برای مبتلایان به کبد چرب مطرح می‌شود، این است که آیا بیماری کبد چرب قابل درمان است. باید توجه کرد که رفع علل ایجاد کننده کبد چرب می‌تواند در اصلاح آن موثر باشد. بر همین اساس با کاهش وزن در افراد چاق و تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش فعالیت جسمانی، پیاده‌روی، اصلاح رژیم غذایی، قطع مصرف مشروبات الکلی و کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک می‌توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوبی به دست آورد.


وی افزود: در برخی موارد برای کنترل کبد چرب و با توجه به شدت عارضه از داروها هم استفاده می‌شود، اما باید توجه کرد که علی‌رغم تجویز دارو هنوز هم کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی از ارکان اصلی درمان بیماری کبد چرب به شمار می‌روند. البته برای به دست آوردن وزن ایده‌آل و کاهش وزن در بیماران چاق، مشکلات زیادی وجود دارد. بنابراین باید توجه کرد که کاهش وزن باید به صورت تدریجی و متعادل انجام شود.


علویان با بیان اینکه ثابت شده که کاهش وزن در درمان کبد چرب و طبیعی شدن آنزیم‌های کبدی موثر است، تصریح کرد: البته برای کاهش وزن اقداماتی چون محرومیت غذایی توصیه نمی‌شود، بلکه باید مواد پروتئینی و مواد مغذی را به مقدار کافی مصرف کرد؛ چراکه در موارد محرومیت غذایی مقادیر بیشتری چربی از بافت‌های چربی محیطی وارد خون و سپس کبد شده و این موضوع سبب بدتر شدن وضعیت کبد بیمار خواهد شد.


وی با تاکیدبه نقش ورزش در درمان کبد چرب، گفت: مردم باید بدانند که انجام تمرینات ورزشی مختص گروه یا قشر خاصی از جامعه نیست، بلکه جوانان، سالمندان، مردان، زنان باید ورزش کنند. زیرا ورزش تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامت جسم و حتی روح آدمی دارد. از طرفی وزن ایده‌آل تنها با تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید. ورزش هر چند به میزان اندک، ولی مداوم و روزانه در طول یک سال موجب کاهش وزن قابل توجه در افراد چاق خواهد شد.


علویان تاکید کرد: باید بدانیم که ورزش فقط برای کاهش وزن مقطعی شما موثر نیست، بلکه شما برای تنظیم فعالیت‌های متابولیک بدن و دستیابی به حس شادابی و نشاط نیازمند ورزش هستید. در عین حال فعالیت‌های ورزشی باید منظم و به صورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز یا حداقل سه تا چهار بار در هفته همراه با افزایش ضربان قلب باشد.
وی با بیان اینکه می‌توان ورزش کردن را با پیاده‌روی تند آغاز کرد، گفت: بر اساس مطالعات مشخص شده که مردان از زنان پرتحرک‌ترند. همچنین شیوع کم تحرکی در خانواده‌های پر درآمد بیشتر از خانواده‌های کم درآمد است؛ چرا که در خانواده‌های پردرآمد کارهای بیشتری به صورت اتوماتیک و جابجایی به کمک وسایل نقلیه انجام می‌شود.

تغذیه نوزاد با شیر مادر از ارکان سلامت مادران است

شهناز طلایی اظهار کرد: کاهش خونریزی پس از زایمان، ممانعت از تخمک گذاری و اثرات ضدبارداری و بازگشت سریع‌تر به وزن قبل از بارداری از دیگر مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر برای مادران است.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده در مورد سرطان پستان، خطر این بیماری با افزایش طول دوره شیردهی کاهش می‌یابد به طوری که هرسال شیردهی موجب کاهش چهار درصدی خطر ابتلا به این سرطان در زنان می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق پژوهش کشوری تعیین وضعیت تن‌سنجی در سال ۱۳۹۶ شاخص تغذیه انحصاری با شیرمادر در سطح کشور ۵۳.۱ و در سطح استان ۵۹ درصد بود.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: شواهد علمی از هزاران مطالعه در سال های گذشته نشان می دهد که تغذیه با شیرمادر به ویژه تغذیه انحصاری با شیرمادر برای ۶ ماه اول، روش مطلوب تغذیه و پرورش شیرخواران است.

وی ادامه داد: شیرمادر حاوی تمام مواد مغذی ضروری و انواع آنتی‌بادی‌ها برای مقابله با عفونت هاست.

طلایی گفت: با قرار گرفتن شیرخوار در آغوش مادر و تماس پستان، دستها و بازوان مادر با او و همچنین تماس پوست بدن مادر با پوست شیرخوار، گرمای بدن مادر به سادگی به کودک منتقل و این امر موجب امنیت روانی وی می شود.

طلائی افزود: همچنین تغذیه باشیرمادر، موجب افزایش ضریب هوشی شیرخوارشده و وابستگی عاطفی بین مادر وکودک را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است کودکانی که ازشیر مادر استفاده کرده اند، مشکلات رفتاری و عاطفی کمتری دارند.

وی اضافه کرد: منافع اقتصادی که تبلیغات شیر خشک به همراه داشته موجب شده تا اکنون شاهد کاهش تغذیه با شیر مادر باشیم و باید اهمیت این امر، به مادران آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: محرومیت از تغذیه با شیر مادر، خطر بسیاری از بیماری ها را برای نوزاد به همراه دارد.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: تغذیه با شیرمادر ابتلا به اسهال واستفراغ، عفونت دستگاههای تنفسی و ادراری، عفونت گوش میانی، نشانگان مرگ ناگهانی و آلرژی شیرخوار راکاهش داده و موجب رشد بهتر و سریع‌تر او می‌شود.

وی کاهش بروز بیماریهای مزمن مانند افزایش فشارخون، چاقی، دیابت و سرطان در بزرگسالی را از دیگر مزایای تغذیه نوزادان با شیرمادر عنوان کرد.

طلایی افزود: شیرمصنوعی بر خلاف شیرمادر، فاقد آنتی بادی‌هایی است که کودک را در مقابل بیماری های عفونی مصون می سازد و کودکی که با شیرمصنوعی تغذیه می شود احتمال بیشتری دارد که بر اثر اسهال و عفونت های ریوی و سوء تغذیه به بیماری شدید دچار شود به خصوص اگر شیر مصنوعی، به روش درستی آماده نشده باشد.

وی بیان کرد: مادر برای آماده کردن شیر مصنوعی به سوخت و آب تمیز که به مدت یک تا ۲ ثانیه بجوشد و برای شستن فنجان شیرخوار هم به مایع شوینده نیاز دارد و این نشان می دهد که آماده سازی شیر مصنوعی زمان می برد و باید برای هر وعده تغذیه، شیر تازه آماده شود.

وی گران بودن شیر مصنوعی و حاملگی مجدد برای مادر را از دیگر معایب تغذیه با شیرخشک عنوان کرد.

هر سال از یک تا هفت آگوست (۱۰ تا ۱۶ مرداد)، در سالگرد تصویب «اعلامیه جهانی اینوچنتی» درباره تغذیه با شیر مادر، در کشورهای مختلف جهان، به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گرامی داشته می شود.

 هدف از نامگذاری این روزسلامت و تغذیه مادر و کودک است که هر کودک باید دست کم بین ۴ تا ۶ ماه نخست زندگی اش از شیر مادر تغذیه کند و پس از آن نیز همراه با شیر مادر ازموادغذایی مناسب تغذیه شود.

ضریب هوشی بالاتر، تکلم روان تر، ارتباط عاطفی قوی تر نوزاد با مادر، تربیت پذیری بهتر و جلوگیری از بروز بیماری ها، تنها بخشی از فواید شیر مادر به عنوان یک تغذیه مطلوب است.

ترویج تغذیه با شیر مادر امروزه به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح می شود، تحقیقات نشان می دهد فواید بی نظیر تغذیه با شیر مادر بر رشد و تکامل مطلوب کودکان و سلامتی جامعه تاثیر دارد.

۹ نشانه یک عفونت چشمی خطرناک

یکی از دلایل شایع عفونت های چشم استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. اگر لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده باشند، این میکروب های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می شوند.

، عفونت چشم زمانی رخ می دهد که میکروارگانیسم ها - باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها - به بخشی از چشم یا محیط اطراف آن حمله می کنند.

به گزارش "ریدرز دایجست"، چشم صورتی یا ورم ملتحمه شایع‌ترین نوع عفونت چشم محسوب شده و مسری نیز است. در شرایطی که برخی عفونت های چشم، مانند ورم ملتحمه، می توانند بدون دخالتی خاص و به خودی خود بهبود یابند، برخی موارد دیگر می توانند موجب آسیب دائمی شده و نیازمند درمان فوری هستند.

چشم صورتی یا ورم ملتحمه به التهاب یا عفونت ملتحمه، غشا شفاف در امتداد پلک چشم، گفته می شود. بیشتر موارد این شرایط منشا ویروسی دارند و به خودی خود بهبود می یابند. اما اگر عفونت منشا باکتریایی داشته باشد، بیمار باید از قطره های چشم آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کند. قرمزی، خشکی و ترشح از چشم از جمله علائم چشم صورتی هستند.

بلفاریت به التهاب پلک چشم گفته می شود که می تواند به واسطه یک عفونت باکتریایی شکل بگیرد. در شرایطی که بلفاریت بر بینایی تاثیر نمی گذارد، اما شرایطی ناراحت کننده و آزاردهنده است.

ایریتیس یا ورم عنبیه به التهاب عنبیه یا بخش رنگی چشم گفته می شود. این شرایط می تواند به واسطه ویروس زونا شکل بگیرد.

کراتیت به التهاب قرنیه، بخش شفافی که مردمک و عنبیه را پوشش می دهد، گفته می شود. کراتیت عفونی می تواند به واسطه باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها شکل بگیرد. کراتیت شرایطی قابل درمان است، اما در صورت عدم درمان می تواند موجب اختلال دائمی در بینایی شود.

اندوفتالمیتیس به عفونت درون چشم گفته می شود که موجب التهاب در بخش سفید چشم می شود. اندوفتالمیتیس عفونی یک وضعیت اضطراری است و برای درمان آن ممکن است به انجام عمل جراحی فوری نیاز باشد.

عفونت چشم چگونه شکل می گیرد؟

یکی از دلایل شایع عفونت های چشم استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. اگر لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده باشند، این میکروب های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می شوند. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از لنزهای تماسی نیز می تواند عامل ابتلا به عفونت باشد که بروز التهاب و فعالیت باکتری ها را در پی دارد.

تماس با آب آلوده نیز از دیگر دلایل شایع تجربه یک عفونت چشم است. این می تواند شامل آب استخر، دوش، یا آب شستشوی لنزهای تماسی باشد. ابتلا به یک عفونت چشم واگیردار، مانند ورم ملتحمه، نیز می تواند به واسطه تماس با فرد مبتلا به عفونت رخ دهد.

علائم یک عفونت چشم

از جمله علائم عفونت چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آبریزش یا خشکی

- ترشحات

- قرمزی و تورم

- خارش

- سوزش

- درد

- حساسیت به نور

- تاری دید یا کاهش قدرت بینایی (وضعیت اضطراری)

- کدر شدن قرنیه (وضعیت اضطراری)

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند؟

افرادی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هر گونه عفونت، از جمله عفونت های چشم قرار دارند.

همچنین، پژوهش ها نشان داده اند که افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک عفونت چشم قرار دارند.

استفاده از لنزهای تماسی می تواند خطر ابتلا به یک عفونت چشم را افزایش دهد. لنزهای تماسی یکی از دلایل شایع قرمزی چشم هستند. برای کاهش خطر، هرگز با لنزهای تماسی نخوابید و آنها را به همراه قاب نگهداری به طور منظم بشویید.

افرادی که برخی آسیب دیدگی های چشم را تجربه کرده اند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک عفونت چشم قرار دارند.

عفونت چشم چگونه درمان می شود؟

روش درمان به نوع عفونت بستگی دارد. اگر به ورم ملتحمه مبتلا هستید، نیازی نیست شتابزده عمل کنید چون در بیشتر موارد این عفونت بی نیاز از دخالتی خاص بهبود می باید.

اگر نیازمند استفاده از یک آنتی بیوتیک موضعی هستید، دارو به شکل قطره یا پماد به طور مستقیم روی چشم استفاده خواهد شد. گاهی اوقات به مصرف یک آنتی بیوتیک خوراکی نیز نیاز است.

همچنین، پزشک شما ممکن است قطره های چشم استروئیدی را برای کمک به کاهش التهاب تجویز کند.

بدون در نظر گرفتن نوع عفونت چشم که به آن مبتلا هستید، پزشک احتمالا از شما می خواهد برای مدتی از لنزهای تماسی استفاده نکرده و به جای آن از عینک ضد عفونی شده استفاده کنید.

کد خبر 385174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.