کتابخوانی در توسعه فرهنگ جامعه تأثیرگذار است

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنجان گفت: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در توسعه فرهنگ جامعه طی سال گذشته اقدامات گسترده ای در این خصوص در شهرستان لنجان انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرزانه خدادادی در نشست انجمن کتابخانه های این شهرستان توجه نکردن مردم به مقوله کتابخوانی را یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز دانست و اظهار کرد: امروزه به دلیل استفاده نادرست از تکنولوژی های به روز همچون فضای مجازی، بخش زیادی از زندگی مردم به تصرف این فضا درآمده به گونه ای که بسیاری از مردم دیگر کتاب در دست نمی گیرند.

وی مطالعه را رکن اصلی موفقیت افراد در جامعه دانست و افزود: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در توسعه فرهنگ جامعه طی سال گذشته اقدامات گسترده ای در این خصوص در شهرستان لنجان انجام گرفته است و باید گفت در سال ۱۳۹۴ تعداد اعضاء کتابخانه های عمومی شهرستان ۱۰ هزار و ۳۲۵ نفر بود اما امروز ۱۹ هزار و ۸۸۷ نفر عضو کتابخانه های عمومی شهرستان هستند.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنجان تصریح کرد: تعداد نسخه امانت داده شده در کتابخانه های شهرستان لنجان در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۳۸ هزار جلد کتاب بود اما از سال ۹۴ تا ابتدای مرداده ماه سال جاری بیش از ۲۱۴ هزار نسخه به امانت رفته است.

وی ادامه داد: تعداد کتاب موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان لنجان در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۸۳ هزار جلد کتاب بود که با اقدامات انجام شده امروز این تعداد نسخه کتاب به ۲۵۴ هزار نسخه کتاب افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که در دو سال گذشته بالغ بر ۸۰ هزار نسخه کتاب از کتابخانه های شهرستان خارج شده است.

خدادای اضافه کرد: با تلاش انجام شده در سال ۱۳۹۷ بیش از شش هزار جلد کتاب به ارزش ۵۳ میلیون تومان از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی اهدا شد و از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون حدود سه هزار و ۸۰۰ جلد کتاب با ارزش ۳۶ میلیون تومان اهدایی مردم به کتابخانه ها افزوده شده است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی و جذب جوانان به مطالعه، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ در ۱۶ باب کتابخانه عمومی شهرستان لنجان بالغ بر ۷۱۶ برنامه فرهنگی از جمله سلسله نشست های روانشناسی، جلسات قصه گویی، شاهنامه خوانی و... برگزار شد که برگزاری این برنامه ها سبب جذب بیش از ۹ هزار نفر عضو بوده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنجان با بیان اینکه مطالعه کتاب های ارزشمند از نظر محتوایی همچون زندگی ائمه معصومین(ع) مسیر انسان‌ها را در راستای شناخت بیشتر هموار می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال مردم از کتابخانه ها در سال جاری جشنواره کتابخوانی رضوی که با هدف آشنایی نسل جوان سیره رضوی و سبک زندگی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برگزار شد.

وی یادآور شد: با تدابیر اتخاذ شده این جشنواره مورد استقبال مردم شهرستان لنجان قرار گرفت و چهار هزار و ۴۲۱ نفر در این جشنواره شرکت کردند که دو هزار و ۷۷۴ نفر از علاقه مندان به صورت الکترونیکی در این جشنواره شرکت کردند، ۶۰۴ مورد نقاشی کودکان، ۱۴۱ مورد نقاشی نوجوانان، ۲۰۰مورد بخش مکتوب نوجوانان، ۷۰۲ نفر بخش مکتوب حضور پرشوری را داشتند.

خدادادی افزود: جشنواره سراسری بِحار کتاب، انوار دانایی نیز از دیگر طرح هایی است که با هدف غنی سازی مخزن کتابخانه ها و خدمت رسانی بیشتر به قشر محروم برگزار می شود و با توجه به ظرفیتی که در شهرستان لنجان وجود دارد نیاز است در این خصوص نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا در بازه زمانی مشخص شده که از ابتدای مردادماه آغاز و تا ۱۵ مهرماه تعیین شده بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

کد خبر 385153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.