برای مقابله با گرمازدگی ادویه‌ ترش بخورید

یک متخصص طب سنتی گفت: استفاده از ادویه‌های ترش مانند سماق، آبغوره، رب انار ترش و شیرین، زرشک و ریواس در برنامه غذایی می‌تواند در کاهش عطش و خنک کردن بدن در فصل تابستان بسیار موثر باشد.

محمود بابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به راهکارهای خنک کردن بدن در فصل تابستان به روش طب سنتی اظهار کرد: استفاده از دمنوش‌هایی مانند چای سبز، چای سفید و بابونه با کمک به تعریق باعث خنک کردن بدن می‌شود، این دمنوش‌ها حالت ضد عطش داشته و باعث افزایش مایعات بدن می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از نوشیدنی‌های خنک مانند شربت خاکشیر که یک گیاه خودرو بوده و حالت ضد التهاب دارد به همراه تخم شربتی و عرق بیدمشک نوشیدنی مناسب برای خنک کردن بدن و تقویت دستگاه گوارش و اعصاب است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اگر عرق بیدمشک به همراه فالوده سیب سرخ و گلابی رنده شده استفاده شود در تقویت قلب تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: توصیه دیگر برای خنک کردن بدن استفاده از  میوه‌های آبدار مثل هندوانه، گرمک، طالبی، خربزه، آلبالو و آلو است.

این متخصص طب سنتی معتقد است که شربت آلبالو و آلو علاوه بر خنک کنندگی بدن دارای اثرات ضد تهوع و استفراغ و عطش است و شربت آلو مقوی حافظه انسان است.

وی یادآور شد: شربت سکنجبین یکی دیگر از خنک کننده‌های بدن در روزهای گرم تابستانی است و در گذشته طرفداران زیادی داشت.

به گفته بابائیان، این شربت طبیعت سرد و خشک و حالت صفرا بری دارد و همراه سنکنجبین می‌توان از خیار و آلبالو برای خنک کردن بدن به صورت شربت خیار و آلبالو استفاده کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توصیه دیگر برای خنک کردن بدن در فصل گرما استفاده از آب دوغ خیار است. مصرف دوغ خیار، ماست همراه با کشمش و گردو، خیار رنده شده با گل محمدی و سبزیجات معطری مثل ریحان و ترخون و نعناع برای این فصل و خنک کردن درجه حرارت بدن فوق العاده موثر است.

وی اضافه کرد: این ترکیب ارزش غذایی بالایی دارد که می تواند در رفع عطش و خستگی ناشی از گرما به اشخاص کمک کند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: البته مصرف دوغ نباید بسیار رقیق یا غلیظ باشد و استفاده دوغ ترش و شور هم توصیه نمی‌شود. افرادی که معده آنها دارای علائم نفخ است و به اصطلاح طب سنتی معده شان سرد است بهتر است تا بهبود علائم گوارشی از مصرف دوغ در فصل گرما پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از ادویه‌های ترش مانند سماق، آبغوره، رب انار ترش و شیرین، زرشک و ریواس در برنامه غذایی هم می‌تواند در کاهش عطش و خنک کردن بدن در فصل تابستان بسیار موثر باشد.

کد خبر 385152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.