در ادبیات امروزی نوآوری دیده نمی‌شود

نویسنده کتاب چکامه شکوه ایرانیان گفت: امروزه بسیاری شاعران سعی می‌کنند غزلی نزدیک به غزل حافظ بسرایند. قرن‌ها باید بگذرد تا کسی مانند شهریار بیاید که اشعاری زیبا و جالب توجه ارائه دهد. باید در حوزه ادبیات خلاقیت به خرج دهیم و از تکرار اشعار و قالب‌های قدیمی بپرهیزیم.

پیمان کلانتر معتمدی، در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب چکامه شکوه ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چکامه شکوه ایرانیان یک مجموعه سه جلدی است که سه دوره تاریخی هخامنشی، اشکانی و ساسانی را روایت می‌کند.

وی با بیان این که این کتاب چهارمین اثری است که چاپ می‌کند، افزود: پیش از این کتاب‌های "منظومه کوروش هخامنشی"، "منظومه اصفهان" و "منظومه خاک و خون" به چاپ رسیده است. هر سه جلد مجموعه "چکامه شکوه ایرانیان" در قالب مثنوی حماسی به نظم در آمده است. در این مجموعه‌ها نظم و نثر در کنار هم آمده است و در متون نثر سعی شده از کلمات غیر فارسی استفاده نشود. اگر توفیق بیابم هر سال یکی از این دفاتر را چاپ می‌کنم.

نویسنده کتاب "منظومه کوروش هخامنشی" با بیان این که نگارش کتاب چکامه شکوه ایرانیان نزدیک به یک سال و شش ماه زمان برده است گفت: پژوهش در خصوص خاندان هخامنشی نزدیک به شش ماه و نگارش این کتاب نزدیک به یک سال زمان برد.

کلانتر معتمدی در خصوص اهمیت نگارش این کتاب گفت: گاهی دوستانم به جهت پند به من می‌گویند که اتفاقاتی که دو هزار و پانصد سال پیش در این خاک افتاده چه ارزشی دارد که تو اکنون برای آن وقت می‌گذاری؟ بخشی از صحبتشان منطقی به نظر می‌آید. اتفاقات فیزیکی که در آن زمان افتاده است شاید امروز دردی از ما دوا نکند. برای مثال وسعت مرزهای جغرافیایی شاید امروز جز افتخار چیزی برای ما نداشته باشد.

وی افزود: چیزی که برای من اهمیت دارد آداب، فرهنگ، هنجار و بایستگی‌هایی است که در ذات ایرانیان از گذشته تا کنون بوده و هست. گاهی متأسف و متأثر می‌شوم که جوان ایرانی نگاهش به فرهنگ غرب است. فرهنگی که شاید چند صد سال بیشتر قدمت ندارد. هنجارهایی که به آن می‌بالند مانند آزادی، حقوق بشر و برابری را از ریشه تاریخی ما گرفته‌اند.

نویسنده کتاب"منظومه اصفهان" تصریح کرد: این مسئله درناک است که ببینیم جوان ایرانی نگاهش به سبک زندگی غربی است، بدون آنکه توجه داشته باشد بایدهایی که اکنون غرب به آن می‌بالد در واقع ریشه‌های فرهنگی ما هستند. تمدن ایران سهم بسیار مهمی داشته است.

کلانتر معتمدی افزود: هدفم از نگارش این منظومه‌ها، آشنا کردن قشر جوان با فرهنگ اصیل ایرانی است که از هزار و پانصد سال پیش به فرهنگ ایرانی اسلامی تغییر پیدا کرده است و هنجارهای اسلامی خوبی به فرهنگمان اضافه شده است. فرهنگمان به قدری قوی و پرمحتوا است که هیچ نیازی به توصیه پذیری از دیگران نداریم.

وی افزود: شاید در زمینه‌های علمی نیاز به توصیه پذیری از غرب داشه باشیم؛ هرچند که پایه‌های علومی مانند ریاضیات، طب و نجوم نیز خواستگاهشان شرق است و بخش عمده‌ای از آن مربوط به ایران است اما در سال‌های اخیر از نظر علمی عقب افتاده‌ایم اما نیازی به دریافت فرهنگ نداریم.

نویسنده کتاب "منظومه خاک و خون" در خصوص جوانانی که به دنبال فرهنگ غربی هستند، گفت: این مشکلات از جوانان نیست، زیر ساخت‌های فرهنگی ما مشکل دارد. اگر زیر ساخت‌ها را به صورتی مناسب بچینیم، جوانان به این راحتی جذب فرهنگ بیگانه نمی‌شوند. در گذشته اگر کودکان دروغی می‌گفتند تا زمان درازی دچار عذاب وجدان بودیم، اما امروزه اگر فردی صادق و راستگو باشد او را ساده می‌دانند. فرهنگ‌های خوبمان از میان رفته و من به دنبال احیای این فرهنگ‌ها هستم. اگر این فرهنگ‌ها را احیا کنیم بسیاری از مشکلات اجتماعی از بین خواهد رفت.

کلانتر معتمدی با بیان این که این کتاب را سال ۱۳۹۲ نوشته است اظهار کرد: علت عمده تأخیر در انتشار این کتاب مسائل مالی بود. کتاب‌هایی از این دست را حمایت نمی‌کنند. اغلب زمانی که این کتاب را می‌بینند صرفاً پوسته کتاب که در خصوص پادشاهان هخامنشی است را می‌بینند و اهداف آن را متوجه نمی‌شوند. من آدم دموکراتی هستم و به دنبال پادشاهی کوروش نیستم، بلکه به دنبال فرهنگ مستتر در آن هستم. از همین رو در این زمان به نگارش کتاب‌های دیگر پرداختم و اهدافم را در آن کتاب‌ها دنبال کردم.

وی با بیان اینکه احوال ادبیات بد است گفت: من در ادبیات عام صاحبنظر نیستم اما اگر بخواهم در مورد شعر و شاعران معاصر صحبت کنم باید بگویم که کاری با خلاقیت انجام نمی‌دهند. اگر کسی بخواهد غزل بخواند به سراغ کتاب‌های حافظ می‌رود. امروزه نوآوری در ادبیات بسیار کمتر دیده می‌شود. امروزه بسیاری از شاعران سعی می‌کنند غزلی نزدیک به غزل حافظ بسرایند. قرن‌ها باید بگذرد تا کسی مانند شهریار بیاید که اشعاری زیبا و جالب توجه ارائه دهد. شهریار یک نابغه است، اما تمام کسانی که مانند او غزل می‌گویند هم این ویژگی را دارند؟ باید در حوزه ادبیات خلاقیت به خرج دهیم و از تکرار اشعار و قالب‌های قدیمی بپرهیزیم.

نویسنده کتاب چکامه شکوه ایرانیان اظهار کرد: من یک شاعر هستم و تفاوتی برایم ندارد که تاریخ ایران را به نظم بنویسم یا مانند دیگر شعرا در خصوص دل، دلبر و یار بنویسم. در زمینه عشق شاعران بزرگ بسیاری وجود داشته‌اند اما در زمینه تاریخ شاعران کمتری فعالیت کردند.

کد خبر 385140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.