احمدی نژاد، مطرود دیروز، محبوب امروز

تلاش اصولگرایان برای به دست آوردن سبد رای احمدی نژاد، اظهارات محمدجواد ظریف در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و تقابل آمریکا و چین در زمینه های اقتصادی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - پنجشنبه ۱۷ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات علی مطهری در مـراسـم گرامیداشت روز خبرنگار اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «آزادی رسانه، شرط پیشرفت جامعه» علی مطهری در ادامه آورده است: رسانه رکن چهارم دموکراسی و قوه چهارم یک نظام حکومتی است. از زمان مشروطه این تفکر شروع شد و تسری یافت. خبرنگار در میانه مردم و حکومت حضور دارد و از حقوق مردم و حکومت دفاع می‌کند. هرکجا که کسی مظلوم واقع شود خبرنگاران و اهالی رسانه باید وارد شوند و دفاع کنند. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران کارهای خارق العاده‌ای را انجام می‌دهند که از میان آنها می‌توان به قضیه واترگیت یا ماجرای وزیر آلمانی که از بودجه دولتی به امریکا سفر کرد اشاره کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران هم هر زمان که آزادی نسبی وجود داشته رسانه‌ها توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند. البته آزادی رسانه یکی از شرایط پیشرفت جامعه است. چون رسانه شرط عدم تبعیض را در جامعه ایجاد می‌کند یعنی رانت خواری‌ها را افشا می‌کند و اجازه تبعیض نمی‌دهد. مفهوم عدالت از نظر اسلام نیز یعنی نبود تبعیض، البته عدالت از نظر اسلام این نیست که همه مردم مانند دندانه‌های شانه مساوی باشند و از مواهب طبیعت به صورت یکسان برخوردار شوند. بلکه در جامعه تفاوت‌هایی وجود دارد و تفاوتی که ناشی از فعالیت و کار افراد یا استعدادهای افراد باشد در اسلام هم به رسمیت شناخته شده است. رسانه‌ها باید شرط عدم تبعیض و شرایط مساوی را در جامعه ایجاد کنند.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی تلاش اصولگرایان برای به دست آوردن سبد رای احمدی نژاد اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشته است: «مطرود دیروز، محبوب امروز» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: نیروی طرد شده اصولگرایان این روزها گویی مورد توجه آنها قرار گرفته است. تا دیروز فرزند ناخوانده بود اما امروز می‌گویند در خروج او و انحرافش هم ما مقصر هستیم. به دیدار او می‌روند و به جلسات‌شان دعوت می‌شود. می‌گویند با نظرات و سیاست‌های ما همراه نبود، اما معیار ما فقط اصولگرایی نیست. محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم را می‌گویم که این روزها باز هم فعال شده و شائبه حضورش در انتخابات مجلس در قالب یک لیست انتخاباتی مطرح است. به نظر می‌رسد اصولگرایان آغوش خود را برای او بازگذاشته اما این بار نه برای حمایت از او بلکه برای به دست آوردن سبد رای احمدی‌نژاد به گونه‌ای که واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره بازگشت جناح اصولگرا به سوی احمدی‌نژاد گفته بود که بعید است که اصولگرایان وارد بحث انتخاباتی با احمدی‎نژاد شده باشند، اما ممکن است هر اتفاقی بیفتد و احتمالا برخی در پشت پرده، مذاکراتی را برای انتخابات شروع کرده‎ باشند. همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سبد رای قابل توجه احمدی‌نژاد، گفته بود: گروه‌های سیاسی مختلفِ متمایل به جناح راست به دنبال جذب این سبد آراء به نفع خود هستند، به احتمال زیاد در هفته‌های آینده نیز اخباری مبنی بر جذب احمدی‌نژاد در رده‌های مختلف به گوش برسد. البته که احمدی‌نژاد به راحتی سبد رای خود را در اختیار سایر گروه‌های سیاسی قرار نخواهد داد.

 روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات محمدجواد ظریف در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اختصاص داده و به نقل از وزیر امور خارحه کشورمان در تیتر یک خود نوشته است: «اجازه نمی‌دهیم مردم‌مان بی‌غذا و دارو باشند» این روزنامه در ادامه از قول وزیر امورخارجه آورده است: ما هیچ وقت امنیت نمی‌خریم و امنیت نمی‌فروشیم زیرا امنیت و مشروعیت و پیشرفتمان را از مردم می‌گیریم و آن چه آنها انجام می‌دهند تروریسم است و تحریم نیست و هدف تحریم‌شان مردم است.ظریف گفت: گروهی از کشورها آینده  و امنیت خود را در گرو وابستگی می‌بینند و امنیت را قابل خریداری تصور و فکر می‌کنند با پرداخت پول و خرید اسلحه می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و از تاریخ نیز درس نمی‌گیرند. هم آن که دوست خود را تبدیل به دشمن و او را محکوم، تحریم و متهم به نقض حقوق بشر کرده و هم آن طرف که دید پول برایش امنیت نمی‌آورد.وی تاکید کرد: مگر عربستان  ۷۵ میلیون دلار در اختیار رژیم صدام قرار نداد که علیه ایران مبارزه و مردم ایران را به خاک و خون بکشد چرا نفهمید پول امنیت نمی‌آورد و بعد از این صدام همان سلاح را علیه عربستان به کار برد. هنوز هم امید دارند که رژیم صهیونیستی که ۷۰ سال است خانه برادران و خواهران‌شان را اشغال کرده  و امروز نمی‌تواند گنبد آهنینش حتی در برابر موشک‌های حماس مقاومت کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه نخست امروز خود را به تقابل آمریکا و چین در زمینه های اقتصادی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «شوک جنگ تجاری به طلا» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: اونس طلا سد سخت ۱۵۰۰ دلاری را پس از ۶ سال و ۴ ماه شکست. محرک اصلی ثبت این رکورد، تشدید تنش‌های اقتصادی میان آمریکا و چین بود. آمریکا با وضع تعرفه بر تمام کالاهای وارداتی از چین ضربه محکمی به پکن وارد کرد و چین در واکنش به تعرفه‌های ترامپ، سناریوی تکراری تضعیف یوآن در برابر دلار را به‌عنوان سلاح ارزی خود مورد استفاده قرار داد. تحت‌تاثیر پیچیدگی‌های ایجادشده بین دو غول اقتصادی بازارهای جهانی، به هم ریخت و در اقصی نقاط جهان، بازارهای سهام ریزش شدیدی را تجربه کردند. با این اوصاف، نااطمینانی بر اتمسفر اقتصاد دنیا چیره شد و سرمایه‌گذاران به بازارهای امن و کم‌ریسک گسیل یافتند. افزایش حجم خرید اوراق خزانه ۱۰ ساله باعث ریزش بازدهی آنها شد و مانعی در برابر تقویت شاخص جهانی دلار قرار گرفت. همچنین منحنی بازدهی اوراق خزانه که از تفاضل نسخه‌های ده‌ساله و سه‌ماهه به‌دست می‌آید، به منفی ۳۲/ ۰ درصد رسید که معیار معتبری برای وقوع رکورد مالی در ۱۲ ماه آینده است. تحت چنین شرایطی، ذخایر امن همیشگی مانند طلا و ین ژاپن با استقبال بیشتری روبه‌رو شدند و ارزش آنها بالا رفت؛ به‌طوری‌که اونس پس از سال‌ها سد هزار و ۵۰۰ دلاری را شکست.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی گفت و گو های اخیر روحانی و مکرون پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «فرانسه؛ میانجی یا مکار؟!» روزنامه آفتاب در ادامه توضیح داده است: سه‌شنبه ۱۵ مردادماه، این بارهم یک تماس تلفنی. این بارهم در آن طرف خط ، شخصی است که دراین ماه‌ها شاید بیشتر از باقی رهبران اروپایی به آب و آتش زده است . امانوئل مکرون بازهم با حسن روحانی از پشت خط‌های مخابراتی هم کلام شده است. این چندمین بار ازاین دست تماس‌هاست. خوب معلوم است که مکرون نگران وضع موجود ، ادامه تنش‌ها، خروج ایران از برجام است و چه بسا تمام سعی اش رامی کند تا همچنان به عنوان میانجی برای برقراری یک گفتمان میان ایران و غرب و یا حتی ایران و آمریکا عمل کند . حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، اما اعلام کرده متاسفانه همزمان با تلاش‌های ایران و فرانسه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد شرایط مساعد برای همزیستی پایدار در منطقه، شاهد اقدامات تحریک‌کننده از سوی آمریکایی‌ها هستیم.با این حال رئیس‌جمهوری کشورمان دراین آخرین گفتگوی تلفنی اش با مکرون مذاکرات انجام شده در ماه‌های اخیر را مثبت و گامیرو به جلو دانسته واظهارداشته است: هدف ایران از کاهش تعهدات تامین منافعمان در برجام و اجرای تعهدات طرفین برای استحکام و پایداری این توافق مهم بوده است.بر اساس آنچه دررسانه‌های عمومی ازاین تماس می دانیم اینکه ، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید مجدد بر پایبندی پاریس به تعهدات قید شده در برجام، گفته است : رسیدن به نتیجه‌ای مورد قبول طرفین و تامین کننده منافع ایران در برجام برای پاریسحائز اهمیت است.رئیس جمهوری فرانسه همچنین از پیشنهاد حسن روحانی برای رایزنی کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی استقبال و بر گسترش همکاری تهران- پاریس در این راستا تاکید کرد.اما این همه آن چیزی نیست که در باره این تماس تلفنی بیان می شود بلکه نکات مهم تری دراینباره شنیده شده است.

کد خبر 385127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.