سالن ورزشی بامبو؛ سمبل معماری "کربن صفر" در تایلند

در محوطه یکی از مدارس تایلند، فضایی به سالن ورزش اختصاص داده شده است که در آن اثری از کربن وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالن ورزشی جدید به طور کامل از بامبو ساخته شده است و در مقابل زلزله از مقاومت کافی برخوردار است. "سالن ورزشی بامبو" نمونه‌ای از یک طراحی مدرن گیاهی است که به شکل یک گل نیلوفر آبی ساخته شده است. در احداث این ساختمان چند منظوره، هدف افزایش مقاومت در مقابل نیروهای طبیعی نظیر بادهای پرسرعت و زلزله‌ها تامین شده است  و مهم‌تر از همه این‌ که در آن هیچ اثری از کربن وجود ندارد.

ساختمان کربن صفر بامبو در فضایی به مساحت ۷۸۲ متر مربع ساخته شده است و ظاهر آن با الهام از تپه‌های اطراف همانند تپه‌ای است که سقف آن از سه لایه شبیه گلبرگ‌ تشکیل شده است که لبه‌های آن‌ها به سمت بالا متمایل است و در نتیجه نور را غیرمستقیم به داخل هدایت می‌کند و فضای داخل را به طور طبیعی تهویه می‌کند.

ساختمان چند منظوره بامبو در تایلند ظرفیت پذیرش بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز را دارد و از زمین‌های بازی مختلفی برای انجام ورزش‌هایی نظیر والیبال، بدمینتون، فوتسال و بسکتبال تشکیل شده است. علاوه بر این یک بخش متحرک در این ساختمان وجود دارد که به طور خودکار بالا می‌رود و به عنوان سکویی برای اجرای نمایش و سخنرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک انبار کوچک نیز به نگهداری از تجهیزات ورزشی و وسایل مورد نیاز تئاتر اختصاص داده شده است. در دو طرف سالن ورزشی و سکوی متحرک نیز بالکن‌هایی برای تماشای بازی‌ها و مسابقات قرار گرفته شده است.

طراحان و معماران در ساخت سالن ورزشی جدید از بامبو به عنوان مصالح اصلی استفاده کردند تا هم میزان اثرات کربن را به حداقل برسانند و هم اینکه بین این ساختمان و دیگر ساختمان‌های مدرسه که از خاک و بامبو ساخته شده بود نوعی هماهنگی به وجود آورند.

بامبوی استفاده شده در این ساختمان باعث جذب میزان کربنی به مراتب بیشتر از کربن منتشر شده در طی فرآیند ساخت‌و ساز شد و در نتیجه اثرات کربن در آن را به صفر رساند. در ساخت سالن ورزشی بامبو از هیچگونه ماده سمی استفاده نشده است و بامبو تنها مصالح به کار برده شده است که طول عمری بیش از ۵۰ سال دارد.

معماران با ساخت سالن ورزشی از جنس بامبو نشان دادند که چگونه می‌توان بدون استفاده از فولاد و مواد شیمیایی ساختمانی با ارتفاع بیش از ۱۵ متر ساخت که در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله از استحکام کافی برخوردار است.

کد خبر 385125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.