۳۳ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف به سازش ختم شد

نجف‌آباد- رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد گفت: در حال حاضر به طور متوسط ۳۳ درصد پرونده‌های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف کشور به صلح و سازش ختم می‌شوند که این میزان در نجف‌آباد طی مقاطع زمانی مختلف بالاتر یا مساوی با این میزان است.

حجت‌الاسلام‌ سیدحسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از نجف‌آباد اظهار کرد: به منظورکاهش مشکلات شهروندان دفاتر خدمات قضایی فعال در شهرستان از بهمن سال گذشته علاوه بر دادخواست‌های حقوقی، موارد کیفری را هم ثبت و به دادگستری ارسال می‌کنند.

حسینی از کاهش متوسط مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری شهرستان از چهار ماه به حدود یک ماه خبر داد و افزود: علاوه بر این کار که با مدیریت شعب رسیدگی کننده و جذب نیروهای جدید انجام گرفته، تا حد امکان تلاش شده تعداد قرارهای منتهی به بازداشت کاهش پیدا کند و تنها در مورد جرایم خشن و سازمان‌یافته از این اهرم قانونی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سامانه ابلاغ الکترونیک احکام قضایی موسوم به "ثنا" را راهکاری موثر در کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی و حفظ آبروی شهروندان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده، تمامی شهروندان به جز اتباع بیگانه به راحتی امکان ثبت نام و استفاده از این سامانه را دارند.

رئیس دادگستری نجف آباد ادامه داد: یکی از مشکلات حال حاضر ما طرح چندین شکایت از یک موضوع در محاکم مختلف است که این موضوع امکان دارد با صدور آرای مختلف برای شکایتی مشابه همراه شده و حق شاکی به نوعی ضایع شود.

حجت‌الاسلام حسینی در خصوص برداشت اشتباه مردم در خصوص امکان خرید مجازات زندان اظهار کرد: قاضی طبق قانون این اجازه را دارد که مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل کند و چیزی در قانون به نام خرید مجازات زندان نداریم. مشکل دیگر ما این است که بسیاری مردم و وکلا به دلیل سرعت بالاتر رسیدگی به پرونده‌های کیفری، تلاش دارند موضوعات حقوقی خود را کیفری جلوه دهند و این موضوع روند رسیدگی‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

کد خبر 385120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.