وزارت بهداشت: متخصص طب سالمند در کشور کم است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر با کمبود متخصصان طب سالمند مواجه هستیم.

به گزارش ایمنا، حامد برکاتی در همایش آموزش هنگام ازدواج، اظهار کرد: دغدغه فعلی وزارت بهداشت، جمعیت است. نرخ سالمندی بالای ۶۵ سال در ۲۵ سال دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید  در آینده تخت‌های بیمارستانی مختص این ۳۰ درصد خواهد بود، این در حالی است که امروز در کشور با کمبود متخصصان طب سالمند مواجه هستیم.

وی در رابطه با جمعیت فعلی کشور، افزود: اکنون جمعیت فعلی که در خانه‌ها هستند، دارای سه یا چهار فرزندند، به همین دلیل است که بدنه خانواده‌ها در کشور هنوز از سالمندان حمایت می‌کنند.

برکاتی ادامه داد: جمعیت افراد صفر تا چهارده سال در گذشته  ۴۵.۵ درصد  بود که امروز به ۲۵ درصد رسیده است. در حوزه ازدواج جوانان، با مشکل جمعیت و فرزندآوری در جامعه مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، تصریح کرد: ما سالمندی را بالای ۶۵ سال می‌دانیم . نرخ سالمندی در سال ۹۵ به ۲.۲ درصد رسیده بود ولی اکنون حدود ۱۰ درصد است. برآورد می‌شود این عدد در سال‌های آتی بالای ۳۰ درصد شود.

برکاتی به نرخ تولد هم اشاره کرد  و  ادامه داد: در بازه حدود هفت ساله، متوسط تولد در سال‌های ۵۹ تا ۶۵ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تولد، در هفت ساله بعد یک میلیون ۸۰۰ هزار تولد و در هفت ساله بعدی نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد بود. در روزهایی که باید بیدار می‌شدیم، نشدیم و در انتهای سال ۹۱ تا بازه زمانی ۹۳ به تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد رسیدیم به عبارت دیگر از سال ۵۹ تا ۸۳ آمار متولدین به نصف رسیده که البته مخرج این کسر نیز بزرگ‌تر شده است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: متولدین سال‌های ۶۱ تا ۷۰ باید در بازه زمانی ۹۰ تا ۹۷ فرزندآوری داشتند، زیرا سنین زیر ۳۰ سالگی بهترین زمان برای فرزندآوری است. در سال ۹۴ بیشترین تولد را در کشور داشته‌ایم که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و به مرور از سال ۹۵ به میزان ۴۰۰ هزار نفر از سن فرزندآوری خارج شده‌اند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۶ به میزان ۴۰ هزار تولد، در دو سال منتهی به ۹۷ به میزان ۸۰ هزار تولد و در سال گذشته نیز ۱۲۰ هزار تولد کاهش داشته‌ایم. همچنین در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته ۳۰ هزار تولد کاهش داشته‌ایم.

این مسئول افزود: اکنون تا سن ۴۵ سالگی یک خانم می‌تواند با مراقبت‌های لازم، باوری داشته باشد ولی بهترین سنین برای بارداری، زیر ۳۵ سالگی است. همچنین از علل کاهش تولد در کشور می‌توان به عدم ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد.

برکاتی یادآور شد: امروز حدود ۱۱ میلیون جوان، جمعیت کشور را شکل می‌دهند که در شرف ازدواج هستند. باید خیرین جامعه به سمت کمک به جوانان  هدایت شوند تا زوج‌ها را حمایت کرده و برای تحقق این امر نیز خیرین باید آگاهی‌های لازم را نسبت به این موضوع کسب کنند تا حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 385108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.