راهکارهای معاونان حمل ونقل شهرداران کلانشهرها برای رفع معضلات ترافیکی

در دوازدهیمن نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور معاونان حمل و نقل وترافیک شهرداران کلانشهرها در مورد مشکلات ترافیکی و ایده‌هایی برای رفع آن‌ها با یکدیگر بحث وگفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوازدهیمن نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور که امروز –چهارشنبه ۱۶ مردادماه- در اصفهان برگزار شد، معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های برخی از کلانشهرها به بعضی از مشکلات ترافیکی اشاره و برای رفع آن‌ راهکارهایی را ارائه کردند.

خلیل‌الله کاظمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه دولت در سال گذشته کمک بسیار زیادی به شهرداری‌ها کرد و با آوردن تبصره وام در بودجه، شهرداری‌ها توانستند تسهیلات مالی دریافت کنند که نفس تازه‌ای به شهرداری‌ها داد، اظهار کرد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد مطمئنا امروز تمام شهرداری‌ها با بدهی‌هایی که به بانک‌ها داشتند به مشکل برمی‌خوردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح شهرها از جمله نیروی انتظامی، دستگاه‌های حاکمیتی، اداره‌های مختلف و ... برای تسویه بدهی‌های خود به شهرداری‌ها، کمک زیادی به شهرداری‌ها کرد.

کاظمی تصریح کرد: طرح LEZ تاکنون در کلانشهرها به جمع‌بندی نرسیده است.

وی افزود: حضور فیزیکی همکاران راهور اساسی نیست و تا زمانی که این احساس برای مردم به وجود نیاید، جریمه، ثبت تخلفات و ... کارگشا نیست در نتیجه خواهشمندیم به هر طریقی که صلاح است تامین نیروی پلیس راهور در کشور مورد توجه قرار گیرد.

مجتبی زوربخش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز، با اشاره به طرح LEZ، اظهار کرد: با وجود ۱۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ که از طریق جرایم احصا شده است اما هنوز وصول درآمدها و سهم ۶۰ درصدی کلانشهرها به حساب شهرداری‌ واریز نشده که خواستار پیگیری این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد استفاده از پروتکل واحد و سیستم معماری یکسان برای استقرار سیستم‌ها در فضای درون‌شهری و برون‌شهری را ارائه می‌دهم؛ معماری بومی برای ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند) در کشور در دست نداریم و بعضا باعث می‌شود تناقض‌هایی در فضای برون‌شهری و درون‌شهری به وجود آید.

زوربخش با اشاره به موضوع اخذ مجوز شماره‌گذاری برای اتوبوس‌های دوطبقه، خاطرنشان کرد: در بخش حمل ونقل عمومی، افزایش مطلوبیت، افزایش تنوع و جذابیت می‌تواند در استفاده از حمل و نقل عمومی در بین شهروندان تاثیرگذار باشد. به دلیل اینکه اتوبوس‌های دوطبقه دارای ظرفیت دو برابری هستند و فضایی به اندازه یک اتوبوس را در شهر اشغال می‌کنند و هزینه‌های ناوگان تا حدی کاهش پیدا می‌کند، استفاده از آن‌ها در کاهش ترافیک تاثیرگذار است؛ شماره‌گذاری اتوبوس‌های دو طبقه از جمله اتوبوس‌های گردشگری و توریستی محدودیت را ایجاد کرده که خواستار دستور بررسی این موضوع و رفع آن هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: در مورد بازنگری شرایط اعطای گواهینامه رانندگی نیز پیشنهاد دارم اگر بتوانیم از سیمولاتور و ایجاد شبیه‌سازهایی توسط نرم افزارها بتوانیم در محیط شبیه‌سازی افراد متقاضی گواهینامه را تست کرده و پس از طی کردن مراحل سیمولاتور وارد مرحله شهری و عملی شوند به نظر می‌رسد در کمک به توانمندسازی رانندگان موثر باشد.

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه حضور پلیس در سطح شهر علاوه بر وجود دوربین‌های ثبت تخلف، کارکرد و اثر خود را دارد، اظهار کرد: خواهشمندم در چارتی که برای راهور استان‌ها و کلانشهرها پیش‌بینی می‌شود، موضوع حضور فیزیکی پلیس راهور در شهرها نیز دیده شود.

وی با اشاره به مبحث موتورسیکلت‌ها، ادامه داد: طی چند سال اخیر برای حل مشکلات نحوه تردد موتورسیکلت‌ها در شهر به جاهای مختلفی رفتیم، فریاد زدیم و گریه کردیم اما متاسفانه صدای ما به جایی نرسید؛ حتی برای حل مشکل تردد و سرعت موتورسیکلت‌ها در شهر نیز به خدمت نعمت‌زاده، وزیر صمت هم رفتیم و این موضوع را مطرح کردیم که دلیلی ندارد موتورسیکلت‌ها با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اصلا تولید شود و به کارخانجات الزام کنند که حداکثر سرعت موتورسیکلت‌ها ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد تا بتوانیم از وقوع برخی اتفاقات از جمله سرقت، تجاوز، موضوع اسیدپاشی که کل کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و همه این موارد توسط موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود، جلوگیری شود.

صلواتی با اشاره به موضوع ITS (سیستم حمل ونقل هوشمند)، گفت: خواهشمندم تا حدودی برخی از اختیارات از جمله موضوعاتی مثل کنترل‌ها، تست‌ها، اخذ کد و ... به استان‌ها تفیض شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بسیار علاقه‌مند به آنلاین شدن ثبت جرایم هستیم و بلافاصله پس از ثبت جریمه توسط دوربین‌ها، برای شهروند متخلف پیامک ارسال شود تا اثرگذار باشد، در حال حاضر تا یکی، دو هفته بعد از ثبت تخلف برای فرد خاطی پیامک ارسال می‌شود که عملا فایده‌ای ندارد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ به غیر از دوربین‌هایی که خراب و یا معیوب بوده است، پنج میلیون و ۳۰۰ هزار برگ جریمه ارسال کرده‌ایم که از این تعداد، تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ منجر به صدور جریمه شد. اگر این امکان آنلاین شود و سیستم و بانک را در اختیار راهور استان‌ها و کلانشهرها گذاشته شود تا از همین جا جریمه به حساب فرد متخلف برود بسار هزینه‌ها کاهش می‌یابد چراکه صدور هر برگ جریمه به غیر از چاپ آن، حدود شش، هفت هزار تومان هزینه در بر دارد که بار مالی زیادی را به کلانشهرها اِعمال می‌کند.

محمد رضا  احمدی نژاد قصبه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار کرج با اشاره به مشکل مدیریت پارک حاشیه‌ای، اظهار کرد: نقش پلیس راهور به عنوان یک بازدارنده و ضمانت اجرایی طرح پارک حاشیه‌ای بسیار ضروری است که متاسفانه چارچوب آن مشخص نیست.

محمود دلف لویمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اهواز اظهار کرد: کد شناسایی دوربین‌ها، معضل اصلی تمام کلانشهرها است. با هزینه‌های صورت گرفته، هر سامانه ثبت تخلف که تهیه و نصب می‌شود حدود ۴۵۰ میلیون تومان است که حدود دو سال در اهواز برخی از سامانه‌ها احداث شد اما نتوانستیم بهره‌برداری لازم را از این سامانه‌ها داشته باشیم که تقاضامندیم مشکل آن ‌حل شود.

وی افزود: مشکل دیگر موضوع گزارش و آمار تصادفات است که پلیس راهور استان ها به صورت سلیقه‌ای اعلام می‌کنند. گزارش دقیق محل حادثه نوع حادثه و ... دقیقا اعلام نمی‌شود که اگر این اطلاعات و آمار دقیق به ما داده شود می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و مشکل معابر را حل کنیم.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به سهم شهرداری‌ها از جرایم رانندگی، اظهار کرد: در بودجه دولت بیش از چهار هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از جرایم پیش‌بینی می‌شود اما عملا به کل شهرداری‌های کشور حدود دویست و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار داده می‌شود  در صورتی که باید ۶۰ درصد آن سهم شهرداری‌ها باشد. از این رقم هم سال گذشته برای نخستین‌بار ۳۳ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: این موضوع قابل رفع نیست مگر اینکه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها در بودجه سال ۹۹ تبصره‌ای را به این موضوع اختصاص دهند که سهم شهرداری‌ها از جرایم به صورت مستقیم به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

پورسیدآقایی تاکید کرد: مادامی که پول به خزانه می‌رود محال است آن را پس گرفت چون وضعیت کشور کاملا معلوم است، گرفتاری‌هایی که دولت در کمبود بودجه‌های خود ومشکلات نقدینگی دارد تحت هیپ شرایطی امکان پس گرفتن پولی که به خزانه واریز می‌شود وجود ندارد. در حال حاضر تنها پولی که شهرداری‌ها مستقیما دریافت می‌کنند ومشکلی در آن ندارند، مالیات بر ارزش افزوده است چراکه این پول وارد خزانه نمی‌شودو مستقیما از سازمان امور مالیاتی به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار طی سال‌های اخیر، پیشنهاد می‌شود مبلغ پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ملی افزایش پیدا کند. طبیعتا وقتی قیمت ارز چهار برابر شده است و به دنبال آن قیمت تمام شده ساخت مترو نیز چهار برابر شده است، باید قیمت اوراق مشارکت ملی نیز در بودجه سال آینده به ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مترو، افزایش یابد.

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مشکلات همه معاونان حمل ونقل ترافیک در کلانشهرهای کشور، دغدغه ما نیز هست و برای حل آن‌ها تلاش خواهیم کرد، اظهار کرد: طرح LEZ امر واجبی در کشور است و حتما آن را انجام خواهیم داد. البته معماری آن را انجام داده‌ایم و در راهور نیز زیرساخت آن را فراهم می‌کنم.

وی ادامه داد: با استفاده از اتوبوس‌های دو طبقه چه روباز و چه رو بسته، هیچ منعی ندارم و حتما این کار انجام می‌دهیم، اما مشکل ما، مشکل استاندارد است که البته در این مورد نیز هر کمک و حمایتی از دستمان برآید انجام می‌دهیم.

هادیانفر تصریح کرد: باید مجلس مصوب کند که پول جرایم مستقیما به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: ایجاد ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند) و همچنین معماری کشور باید اتفاق بیفتد و با این طرح که از سوی کلانشهر شیراز مطرح شد حمایت و آن را دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پلیس راهور با شهرداری‌ها تعامل داشته و با آن‌ها هماهنگ و روان هستیم اما باید ادبیاتمان هم مشترک شود. شهرداری الگو، بسیار اهمیت دارد. شهرداری‌ها و پلیس باید همواره با یکدیگر در تعامل باشند و همسو عمل کنند. ترافیک، انتظامی و امنیت سه موضوع مورد نیاز شهروندان است.

هادیانفر خاطرنشان کرد: باید یک شهر را به عنوان شهر الگو انتخاب و سپس هدف‌گذاری کنیم. به طور مثال اصفهان که شهری فرهنگی است به عنوان الگو انتخاب شود و بر اساس آن برای شهرهای دیگر نیز هدف‌گذاری‌هایی صورت گیرد.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ساماندهی موتورسیکلت‌ها موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: با بگیر و ببند، نمی‌توانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم. در کشور ۱۱ و نیم میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۶۰ درصد آن‌ها فاقد پلاک هستند؛ همچنین ۴۰ درصد موتورسواران گواهینامه ندارند چون آموزشگاه گواهینامه موتورسیکلت در کشور بسیار کم است. ما باید تاسیس آموزشگاه‌ها را ارزان کنیم تا مردم بتوانند راحت‌تر گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند.

وی اظهار کرد: موضوع توسعه انضباط ترافیکی بسیار مهم است. انضباط باید در شهرها نهادینه شود. باید روی موضوع آموزش شهروندان کار شود. باید روزی برسد که در خیابان‌ها پلیس نباشد بلکه روح قانون و حاکمیت در شهر حاکم باشد.

کد خبر 385093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.