سوار شدن زنان بر زین مکروه است/ واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان

انتقام اینستاگرامی از همکار بدهکار، واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان در مرداد و شهریور، انتقاد وزارت بهداشت از پخش سریال های یاس آفرین، ۱۱ مصدوم به دلیل تماشای صحنه واژگونی یک دستگاه خودرو و اعلام نظر معاون فرهنگی قوه قضائیه درمورد حکم شرعی موتورسواری عناوین بسته خبری اجتماعی امروز ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود.

وی با بیان روایتی از دوران پیامبر(ص) افزود: نقل است روزی بانویی سوار بر اشتر به یکباره واژگون شد درحالی که پیامبر اسلام و صحابه ایشان ناظر این اتفاق بودند. بلافاصله پیامبر اکرم(ص) با آستین و دست، چشمان خود را به طور کامل پوشاند تا این صحنه را نبیند و اصحاب به ایشان می‌گویند خانم کاملاً پوشیده بود و اتفاقی نیفتاده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: عناوین دینی احکام مختلفی پیدا می‌کند که ممکن است در چند حکم اشکالی نداشته باشد اما در چند حکم دیگر اشکال پیدا کند بنابراین اگر می‌گوییم ذاتاً سوار شدن بر زین موتور برای خانم‌ها اشکال ندارد، نتیجه این نیست که خانم‌ها می‌توانند به هر صورتی موتورسواری کنند.

وی افزود: خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده است و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: به احتمال قوی این حکم در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم در گذشته در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.

وی با تاکید بر این که دولت موظف به ایجاد شرایط مناسب برای بانوان است، گفت: باید با حفظ عفاف و حجاب زن در استفاده از این وسیله نقلیه، راهکار مناسبی اتخاذ شود.

جمعیت کشور ۸۳ میلیون نفر شد

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه جمعیت کشور در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده و رشد ۱.۲۴ درصد داشته گفت: این در حالی است که نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان ۳.۶۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۸۰ میلیون نفر بود، گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ جمعیت کشورمان به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده است و رشد ۱.۲۴ درصدی در فاصله بین ۲ سرشماری اخیر داشته‌ایم.

علی اکبر محزون ادامه داد: متوسط طول عمر یا همان شاخص امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به ۷۴ سال رسیده که ۷۵ و نیم سال برای خانم‌ها و ۷۲ و نیم سال برای آقایان است.

تماشاچیان تصادف دچار حادثه شدند

به گفته مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه در ساعت ۱۴ امروز خبری مبنی بر واژگونی یک دستگاه سواری ام وی ام در محور اتوبان ساوه به همدان به مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ اطلاع رسانی شد، که نیروهای عملیاتی پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهر غرق آباد به محل اعزام شدند.

دوباره طی تماس‌های مکرر شهروندان با مرکز فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ ساوه اعلام شد وقتی رانندگان خودروهای عبوری برای کمک رسانی به راننده خودرو ام وی ام در صحنه حادثه حضور پیدا کرده بودند متاسفانه راننده یکدستگاه خودرو سواری پراید بعلت عدم توجه به جلو با برخورد با ازدحام‌کنندگان باعث مصدوم شدن ۱۱ نفر شد که در بین مصدومین یک دختر بچه ۱.۵ ساله هم بوده است.

وی گفت: پس از اطلاع از این حادثه سریعا کدهای عملیاتی پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهر نوبران و سیلیجرد و درمانگاه نوبران به محل اعزام و مصدومان را پس از اقدامات لازم درمانی پیش بیمارستانی به مرکز درمانی شهید مدرس منتقل کردند.

افزایش ۷ درصدی آمار ازدواج در گلپایگان

محمدرضا غفاری سرپرست اداره ثبت احوال گلپایگان از رشد ۷ درصدی ازدواج در سال جاری در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: در چهار ماه نخست امسال ۲۰۰ فقره ازدواج در این شهرستان ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۸۶ مورد ازدواج رخ داده که موید رشد ۷ درصدی در سالجاری است.

وی از ثبت ۳۷۰ ولادت در این مدت خبر داد و گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که این تعداد ۴۲۲ مورد بود، کاهش ۱۹ و چهار درهم درصدی را شاهد هستیم.

وی افزود: از جمعیت ۷۳ هزار و ۹۱۷ نفری واجدان شرایط دریافت کارت هوشمند ملی در این شهرستان تاکنون ۶۶ هزار و ۴۸ نفر برای دریافت کارت ملی خود اقدام کرده اند که بیش از ۹۰ درصد از واجدان شرایط را شامل می شوند.

رصد خرید و فروش حیوانات قاچاق

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از رصد فضای مجازی محیط زیست استان با همکاری پلیس فتا در خصوص خرید و فروش حیوانات قاچاق خبر داد.

وی در ارتباط با شایعات مطرح شده مبنی بر هجوم افراد سودجو برای گرفتن گاندو و فروش آن پس از اتمام پخش سریالی با این عنوان، اظهار کرد: تاکنون گزارشی در این خصوص دریافت نشده است ولی این روزها باب شده که افراد هرچه حیوان عجیب و غریب‌تری را نگهداری کنند، از نظر برخی‌ها جایگاه اجتماعی بالاتری دارند.

وی ادامه داد: شنیده شده برخی افراد سودجو حیوانات قاچاق را در فضای مجازی و اینترنت آگهی کرده و به فروش می‌رسانند که در این خصوص نیز فضای مجازی را به‌طور جدی رصد می‌کنیم.

انتقام جویی اینستاگرامی از همکار بدهکار

بی توجهی یک همکار نسبت به پرداخت بدهی معوق موجب انتقام جویی تلگرامی طلبکار با ایجاد صفحه جعلی در اینستاگرام شد به گفته شاکی صفحه جعلی با مشخصات و عکس وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام ایجاد شده که حاوی مطالب و تصاویر نادرست و کذب است، با پیگیری های فنی و اطلاعاتی، متهم این پرونده شناسایی و پس از دریافت حکم قضایی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان با اشاره به جزئیات این خبر گفت: در پی مراجعه شهروند همدانی به پلیس فتا به خاطر هتک حیثیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام رسیدگی این موضوع در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا همدان توضیح داد: متهم پس از راه اندازی این صفحه اقدام به ارسال پیام برای دوستان و آشنایان شاکی کرده و موجب ناراحتی و سلب آسایش از شاکی شده است.

سرهنگ سرخوش نهاد گفت: متهم که از همکاران شاکی بود ابتدا منکر هر گونه تخلف بود اما پس از مواجهه با ادله های انکار ناپذیر به جرم خود اعتراف کرد.انگیزه متهم از انتقام جویی در فضای اینستاگرام، طلب مالی از شاکی و بی توجهی وی در پرداخت بدهی خود بوده است.

انتقاد وزارت بهداشت از پخش سریال‌های یاس‌آفرین

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در یادداشتی با عنوان "بوی باران، نشانی از باران ندارد" نسبت به عملکرد صدا و سیما در پخش سریال‌هایی که به تعبیر وی لحظات امیدبخش را از مخاطب می‌گیرد، انتقاد کرد.

در این یادداشت امده است:"پخش سریال تلویزیونی نسبتا مطول بوی باران، آن هم از یک شبکه پربیننده سیما در پیک ساعات پخش که اتفاقا اغلب اعضای خانواده بیننده آن هستند، اگر نگوییم یک فاجعه است، اما حتما آسیب‌زاست و هیچ نشانی از حرکت در راستای اهداف و ماموریت و مسولیت اجتماعی یک رسانه، آنهم رسانه ملی ندارد  و نهایت بدسلیقگی و موجب تأسف هست.

یک سریال ضعیف از نظر فنی، بی هدف، متناقض که حتما ساعات خواب آرام و آسوده و لحظاتی امیدبخش را از مخاطب می‌گیرد و در این فضا، قرار است هفتاد شب، مخاطب را در پی هزار و یک قصه تیره و تار یاس آفرین و فشارزای روانی بکشانند، اینکار هر نتیجه‌ای داشته باشد، در این روزها و ماه‌ها، خدمتی به مردم و جامعه ایرانی نمی‌کند.

توصیه بنده این است که در ساعات و شب‌های پخش این سریال، خیلی راحت تلویزیون خود را خاموش کنید و یا شبکه‌های دیگری را انتخاب کنید و روح و روان خود و خانواده را از خرده شیشه‌ها و خط و خش متعدد و مکرری که بر آینه صاف روح و روان و حتی سلامت جسم و جان شما می‌کشد، نجات دهید، الحمدلله رسانه و شبکه برای دیدن بسیار است و مثل سال‌های دور محکوم به انتخاب‌های محدود نیستیم."

سرقت نافرجام هزار سکه بهار آزادی

سرهنگ قاسمی رئیس کلانتری ۱۲۲ دربند از سرقت نافرجام خانم جوانی خبر داد و گفت: متهم با تهدید مالک مغازه طلافروشی تقاضای یک هزار سکه تمام بهار آزادی کرده بود.

وی عنوان کرد: بررسی های اولیه نشان از این داشت خانم جوانی پس از ورود به داخل مغازه طلافروشی واقع در یکی از مجتمع های تجاری دربند، با تهدید مالک مغازه با یک قبضه سلاح کمری، تقاضای هزار سکه تمام بهار آزادی از وی کرده است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: مغازه طلافروشی که مجهز به سیستم مها بود، توسط مالک مغازه فعال می شود و بدین ترتیب سرقت از مغازه با حضور به موقع ماموران کلانتری ۱۲۲ دربند بدون فرجام باقی می ماند.

سرهنگ قاسمی گفت: متهم در بازجویی های اولیه اقرار کرد که نقشه سرقت از مغازه طلافروشی را با همکاری سایر همدستانش کشیده است، تحقیقات پلیسی جهت شناسایی سایر همدستان وی ادامه دارد.

واریز پاداش پایان خدمت معلمان در مرداد و شهریور

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان این موضوع که آموزش و پرورش گران اداره می‌شود، گفت: بعد از گفتن این حرف در تلویزیون عده‌ای گفتند که بنده معتقد به خصوصی‌سازی مدارس هستم درصورتی که بنده معتقدم که آموزش وپرورش با رویه کنونی خود گران اداره می‌شود در حال حاضر ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت تقویم آموزشی از اول ابتدایی تا دوازدهم وجود دارد در صورتی که استاندارد آن هشت هزار ساعت است یعنی ما چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش اضافه می‌دهیم و در ازای آن، هزینه‌ها افزایش و کیفیت آموزشی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به برنامه هوشمندسازی ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها، عنوان کرد:  تاکنون ۷۷ هزار مدرسه به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند و ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند است و در برنامه ششم تفاهم‌نامه این کار نوشته شده است.

حسینی گفت: طرح  رتبه‌بندی معلمان در اول مهر سال جاری با حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای آن اختصاص داده شده، اجرایی می‌شود و پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها نیز در دو مرحله در پایان مرداد و شهریور واریز می‌شود در صورتی که سال گذشته در سه مرحله واریز شده بود.

وی ادامه داد:  همچنین ۸۰ درصد معلم‌ها تا اول مهر آموزش ضمن خدمت را طی خواهند کرد و برای ۱۲ هزار مدیر ثبت‌نامی در سامانه ثبت‌نام مدیر مدرسه ۱۰ عنوان برنامه آموزشی طراحی شده است.

سرپرست آموزش و پرورش کشور بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما برای اول مهر تامین نیروی انسانی است، دلیل آن هم این است که ما دچار بحران کمبود نیروی انسانی هستیم و از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۵ هزار معلم بازنشسته خواهند شد که در این صورت شاهد کاهش ۳۰ درصدی نیروی انسانی و افزایش ۱۷ درصدی دانش‌آموزان خواهیم شد. در حال حاضر ۹۳۰ هزار پرسنل در آموزش وپرورش مشغول به فعالیت هستند که ۷۷۲ هزار نفر شاغل، ۳۹ هزار اداری، ۶۶ هزار خدماتی، ۴۲ هزار نیروی کیفیت بخشی، ۱۷۴ هزار مدیر و ۵۴۹ هزار گروه معلمان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سه کار در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده است، خوشبختانه این صندوق در حال حاضر به دوره آرامش رسیده است، سال ۹۷ حدود ۶۲۰ میلیارد تومان سود میان معلمان توزیع شده است و تا سال ۱۴۰۱ باید پنج  هزار میلیارد تومان سود در این صندوق ایجاد شود. همچنین باید سود کارخانه بزرگ پتروفرهنگ به فرهنگیان واگذار و ارزش افزوده همه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به حساب معلم‌ها واریز شود.

کد خبر 385089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.