۵۵ واگن متروی جدید برای اصفهان خریداری می‌شود

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: سهم اصفهان در خصوص تامین واگن‌های مترو ۸۵ واگن بوده است که تاکنون ۳۰ واگن تحویل و ۵۵ واگن در آینده نزدیک تحویل مسئولان این استان می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین رجب صلاحی  بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور در اصفهان، با بیان اینکه ۳۲۰ هزار تاکسی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تا پایان امسال ۱۹۰ هزار تاکسی فرسوده می شود و بر همین اساس بیشترین تلاش در سازمان این بود که بتوانیم از ظرفیت موجود استفاده و نوسازی ناوگان تاکسیرانی را در کشور انجام دهیم.

وی افزود: نخستین کاری که در این حوزه صورت گرفت انعقاد تفاهم‌نامه با پست بانک برای پرداخت ۱۲ هزار تسهیلات ۲۵ میلیونی به منظور خرید تاکسی و یک هزار تسهیلات ۷۵ میلیونی برای خرید خودروی "ون" بود.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار و نرخ خرید خودرو پیگیری ها به طور مجدد انجام شد، دولت به منظور صرفه جویی سوخت برای CNG پنج هزار دلار و تاکسی برقی هفت هزار و ۵۰۰ دلار پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور موجود است که نزدیک به ۱۵ هزار از آنها بیش از ۱۰ سال سن دارند، هم اکنون کشور نیازمند اضافه شدن ۳۵ هزار دستگاه اتوبوس است تا کمبود  ۱۳ هزار دستگاه اتوبوس در کشور جبران شود.

صلاحی تصریح کرد: هم اکنون دولت بابت هر دستگاه اتوبوس پایه گازسوز، ۸۰ هزار دلار مصوب کرده تا به تولیدکنندگان خودرو بدهد و از این ظرفیت برای ۱۴ هزار اتوبوس استفاده کنند.

راه‌اندازی ۸۴۰ کیلومتر خطوط مترو در دستور کار است

وی با بیان اینکه ۹ کلانشهر در حوزه مترو فعال هستند و خطوط مترو پنج شهر تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد به بهره برداری رسیده است، افزود: در مجموع در کشور برای ایجاد ۸۴۰  کیلومتر مترو برنامه‌ریزی شده است که از این میزان ۳۱۰ کیلومتر در حال بهره برداری، ۲۶۹ کیلومتر در حال ساخت و ۲۵۳ کیلومتر در پروسه مطالعه قرار دارد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در کل کشور ۱۳ خط وجود دارد و ۲۰۴ ایستگاه به بهره برداری رسیده است.

صلاحی خاطرنشان کرد: برنامه بعدی ما این است که بتوانیم از تمام ظرفیت برای اتمام خطوط ناتمام استفاده کنیم. با همین ظرفیت که هم اکنون خطوط مترویی در حال فعالیت هستند بالغ بر ۸۰۰ میلیون سفر در سال در کشور به وسیله مترو در پنج شهر ذکر شده انجام می شود که در صورت به اتمام رسیدن خطوط مترو این عدد به دو هزار و ۳۰۰ میلیون سفر در سال افزایش می‌یابد؛ افق ما در تهران برای رساندن سفرها به هفت میلیون سفر در روز است.

وی تاکید کرد: ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به کل شهرداری‌های کشور برای خطوط مترویی داده شده که ۵۰ درصد بازپرداخت آن با دولت است؛ در بحث تملک دارایی و ردیف‌های اعتباری که دولت به خطوط  مترویی  کمک می کند ۷۵۰۰ میلیارد تومان دولت به کل خطوط متروی کشور کمک کرده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در تهران عددی که دولت کمک کرده ۱۷۰۰ میلیارد و عددی که شهرداری گذاشته هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. در اصفهان این عدد ۵۰ ـ ۵۰ رعایت شده و شهرداری اصفهان ۵۰ درصد خود را برای این موضوع اختصاص داده است.

انعقاد تفاهم‌نامه خرید ۳۱۵ واگن متروی جدید

وی گفت: در مجموع اوراق مشارکت، تهران با گرفتن نزدیک به سه هزار میلیارد تومان اوراق رتبه اول، ‌مشهد با نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دوم و اصفهان نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان اوراق در رتبه سوم قرار دارد. عدد اوراق مشارکت امسال ما در مجموع برای کل کشور هشت هزار میلیارد تومان است که پنج هزار میلیارد تومان آن قرار است در حمل و نقل ریلی و مابقی در حوزه حمل ونقل عمومی و بازآفرینی شهری صرف شود.

صلاحی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود  کلانشهرها برخی خطوط خود را به سمت تراموا ببرند، زیرا هزینه آن یک سوم تا یک چهارم هزینه‌های مترو است؛ در کشور هزینه هر کیلومتر مترو بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است. لازم نیست ایستگاه‌های مترو ایستگاه‌های بزرگی باشند بهینه ترین ایستگاه ها بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مترمربع خواهد بود.

وی با بیان اینکه دو قرارداد برای خرید ۳۱۵ دستگاه واگن مترو را در دستور کارداریم، گفت: از این تعداد ۸۵ دستگاه متعلق به شهر اصفهان است که تاکنون ۳۰ دستگاه به شهر اصفهان تحویل شده و ۵۵ دستگاه واگن دیگر نیز در حال ساخت برای تحویل است.

کد خبر 385088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.