روحانی: آمریکایی‌ها فهمیده اند که با تحریم ایران به جایی نمی‌رسند

رئیس جمهوری گفت: آمریکایی‌ها فهمیده اند که با تحریم ایران به جایی نمی‌رسند و از تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران و شکستن استقلال مردم مایوس شده‌اند.

به گزارش ایمنا، «حجت الاسلام والمسلین حسن روحانی» امروز چهارشنبه در دیدار مدیران و محققان جهاد دانشگاهی با بیان این که ما باید بتوانیم از این همه نیروی مبتکر خلاق و دانشمند استفاده بیشتری ببریم، اظهارکرد: کاری که شما انجام می دهید مقدس است و نام مقدسی بر روی نهاد شما وجود دارد و آن جهاد است.

وی افزود: از همان ماه های اول پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نام‌هایی که سر زبان‌ها افتاد، جهاد بود دانشجویان و دانش آموزان تلاششان در بخش جمع آوری محصولات کشاورزی با عنوان جهاد شروع شد و آنان مخلصانه به صحنه آمدند، این کار علاوه بر فوایدی که داشت پیوند خوبی بین دانش آموز و دانشجو و محیط کار و تولید ایجاد شد.

روحانی با بیان این که این پیوند بسیار مبارک بود گفت: جهاد فقط در سطح آموزش و تنها محدوده جغرافیایی ما نیست، تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده از جمله تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادین اهمیت و ارزش زیادی دارد، این گونه کارها پرز حمت است اما وقتی به ثمر می رسد زحمات گذشته را جبران می‌کند و نشان می‌دهد چه طور مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: به اعتقاد من، پیشتاز علم و دانش تخیل است، تخیل است که ما را تشویق و وادار می کند . همه این علم و دانش هایی که ما می بینیم از تخیل شروع شده است. یعنی یک مرغی پرواز می کرده و فردی در تخیل می گوید که چطور این کبوتر پرواز می کند و چرا ما نتوانیم پرواز کنیم. این موضوع از تخیل آغاز و تبدیل به صنعت هوایی و هوافضا و همه آنچه که ما امروز می بینیم، شده است.
روحانی اظهار کرد: همه اینها آغازش از یک تخیل شروع می شود؛ و تنها شعر تخیل نیست. شاعر هم تخیلی دارد که بر مبنای آن تخیل شروع به سراییدن شعر می کند. میان حقیقت، واقعیت، تخیل و آینده نگری را منزوج می کند و محصول تحویل بشر می دهد. کار بسیار عظیمی است.

رئیس جمهوری بیان کرد: وقتی ما شعر حافظ یا سعدی یا دیگر شعرا و نویسندگان را می خوانیم دچار حیرت می شویم. که واقعا مغز انسان چه می کند. در علم و دانش و همه تحولاتی که در دنیای امروز به وجود آمده است نیز چنین است.

روحانی عنوان کرد: ما شرایط امروز کشور نیاز ملت ایران به تلاش جوانان، مبتکرین، اساتید و بزرگان و فرهیختگان ما از هر زمان دیگر بیشتر است. هیچ زمانی، بدخواهان ما تا به امروز در طول 40 سال گذشته، با این سختی و فشار ما را تحریم نکرده بودند.

رئیس جمهوری گفت: البته به اعتقاد من اهداف اولیه ای که آمریکا در تحریم خیلی سخت و گسترده ما داشتند ، فهمیده اند که به آن هدف نمی رسند. یعنی از همه پیام هایی که مستقیم یا غیر مستقیم به ما داده می شود و از همه حرکت هایی که ما در دنیای سیاست می بینیم و در منطقه نیز مشاهده می کنیم، آمریکا از اینکه نظام جمهوری اسلامی را تغییر بدهد و استقلال مردم که آرمان بلند ملت بزرگ ایران است، این آرمان را بشکند ، کاملا مایوس شده است.

روحانی افزود:‌ امروز مقامات آمریکایی موضوعی که تا یکسال و نیم گذشته برایشان 90 یا 80 درصد بود، الان حتی یک درصد هم این احتمال را نمی دهند. زیرا که مردم ما کاملا سختی کشیده اند و سختی می کشند. مردم سال گذشته، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. امسال هم سال سختی را می گذرانند. توان دولت محدود است، منابع دولت محدود است. ولی به اعتقاد من صبر مردم و تحمل مردم نامحدود است.
رئیس جمهوری اظهارکرد: گاهی به نظر می رسد صبر مردم لایتناهی است. یعنی آنچنان که همه خداوند لایتناهی است، گاهی یک انسان پاک و فرهیخته نیز تحمل و صبرش لایتنا هاست.

روحانی تصریح کرد: من در زمان حیات شهید بهشتی در عبارتی به وی گفتم، مگر یک انسان چقدر می تواند صبر و تحمل داشته باشد؟ چطور از پا درنمی آید؟ یک انسان فرهیخته، عالم، فهمیده و مجاهد پرتلاش از صبح که بیدار می شود فحش و بدگویی، تهمت تا شب.

رئیس جمهوری عنوان کرد: چطور انسان می تواند تحمل کند هر فولادی و هر سنگ سختی توانایی ایستادن ندارد. چطور این روح لطیف در برابر این همه فشار ایستادگی می کند. و این قدرت خداوند را نشان می دهد. اگر انسان مومن شد به معنای واقعی به خداوند تکیه کرد به تعبیر زیبا و لطیفی از قرآن «قل لعبادی الذین آمنوا»، پیغمبر (ص) می گوید: آن بندگان و من آنهایی که خدا را باور کردند، جهان پس از مرگ را، قرآن و وحی را اگر باور کردند، لایتناها است. همانطور که تخیل لایتناها است.

روحانی ادامه داد: تخیل نیز نهایت ندارد در یک لحظه می توان میلیون ها تخیل کرد به طور مثال با تخیل می توان از اینجا به مکه و اروپا یا چین رفت. می توان به همه جای دنیا حتی به کرات آسمانی رفت و برگشت حتی آن تخیلی که به بهشت جهنم دارید آن را هم می توان رفت و برگشت.
رئیس جمهوری افزود: معراج انسان زمان نمی برد. انسان در یک لحظه که خوابیده است معراج می کند در همه ملکوت و برمی گردد حالا ممکن است این با واقعیت قدری فاصله داشته باشد ولی در دنیای تخیل اینچنین شده است.

روحانی تصریح کرد: پس خداوند توان بسیار زیادی به ما عنایت کرده است و این توان ما در سختی ها زنده می شود و بسیار عجیب است. آخر انسان نیز این است که انسان به ملاقات حق می رود و به خدا می رسد. خداوند یعنی کمال مطلق و انسان می تواند آنقدر به کمال مطلق نزدیک شود که در چند سانتیمتری خداوند قرار بگیرد. تا این حد بشر می تواند اوج بگیرد.

رئیس جمهوری عنوان کرد: خداوند قدرتی را به ما داده که می توانیم این اوج را بگیریم. اگر خداوند این قدرت را به ما عنایت کرده و خودش هم به ما گفته در فشارها و سختی ها این استعداد شما شکوفاتر می شود.

وی ادامه داد: نیاز ملت ایران به تلاش مبتکران و فرهیختگان از هر زمان دیگری بیشتر است، هیچ زمانی بدخواهان ما تا امروز در طول ۴۰ سال گذشته با این سختی و فشار ما را تحریم نکرده بودند، امروز آنان فهمیده اند به اهداف خود نمی رسند، آمریکا از این که نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد و استقلال مردم را بشکند مایوس شده است.

آرامش و تلاش مردم در سه چهارماهه اخیر بیشتر شده است

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در سختی ها زودتر و سریعتر رشد می‌کنیم، ما امروز در روز سختی و فشار هستیم از این سختی و فشار می‌توانیم استفاده کنیم برای این که در زمان جنگ هم بسیار تحت فشار بودیم ولی توانستیم به پیشرفت دست یابیم.

روحانی افزود: ما هیچ وقت تصور نمی کردیم با ساخت پل خیبر می‌توانیم از آب عبور کنیم، ما پل بیست کیلومتری بر روی آب زدیم که در عملیات فاو هیچ بمبارانی بر این پل اثر نداشت.

 وی گفت: در فشار و سختی‌ها شکوفایی‌ها راحت‌تر است. امروز روز سختی ماست و باید از این فرصت و تهدید و فشار باید برای فرصت و تحول جدید در کشور استفاده کنیم، مجموعا علیرغم این که مردم ما در فشار بودند آمار نشان می‌دهد در سه چهار ماهه اخیر آرامش و تلاش مردم بیشتر شده است و کارآفرینان با امید بیشتر کار می‌کنند و بسیاری از نیازهایی که از خارج می‌گرفتیم به دست صنعتگران داخلی ساخته می‌شود.

رئیس دولت  تدبیر و امید بیان کرد: این که ما پهپاد مدرن را بزنیم یک هنر است این که با موشک خود آن را ساقط کنیم هنر دوم ماست، این که با سیستم راداری خود سرچ کنیم هنر سوم ماست و این که بتوانیم این پهپاد را قفل کنیم هنر چهارم است، همه اقدامات ما ایرانی بوده است.

روحانی ادامه داد: طراحی ساخت و موشک برای ما بسیار ارزشمند است، پهپاد آمریکایی را می زنیم لذت بخش است چون به ما تجاوزگر را زدیم، رفتار ما رفتار خوب و مسالمت آمیز با همه خواهد بود ولی مقابل تجاوز می‌ایستیم.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی این استعداد و تجربه را دارد و در مقام عمل نشان داده که می‌تواند کمک مهمی برای ما باشد و این شما هستید که باید دانشجوها و استعدادها را جذب کنید و استعدادها را جذب کنید.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به سفر خود به آذربایجان و افتتاح چند طرح مرزی گفت: کار تحقیقات بسیار ارزشمند است و نمونه های زیادی در کشاورزی وجود دارد.  کشاورز نمونه ای فعالیت چند ساله خود را در آذربایجان به نمایش گذاشته بود که توانسته بود گندمی را در مزرعه خود به وجود بیاورد که محصول آن گندم در هکتار حدود 40 تن می شد.
وی افزود: آن کشاورز می گفت که خارجی ها هم این فناوری را از من خواستند. البته یکم با تردید گوش کردم و پذیرش آن برایم سخت بود بنابراین پرسیدم که چیکار کردی که به این فناوری رسیدی توضیحاتی داد.

رییس جمهوری ادامه داد: با حجتی صحبت کردم و آنها این موضوع را بررسی کردند ، حجتی به من گفت که این کشاورز درست می گوید. این فناوری درست است بنابراین گفتم که این فناوری را بخرید، خیلی ارزشمند است. این فناوری می تواند ظرف چند سال صدها هزار هکتار ما را زیر کشت ببرد.

روحانی با بیان این که این فناوری گندم بعدها می تواند تحول بزرگی در کشور ما ایجاد کند گفت: تحقیقات ما در بخش های مختلف می تواند تحول زیادی در کشور ایجاد کند و کارهای ارزشمندی را ایجاد کند.
وی  در ادامه خطاب به مدیران جهاددانشگاهی گفت: توصیه من این است کمی محیط فعالیت خود را محدود کنید. لازم نیست همه کارهای عالم را در جهاددانشگاهی درست کنیم. می شود 20 تا 30 تا 40 هر چه که فکر می کنید ضرورت دارد به جهاددانشگاهی واگذار شود.

رئیس جمهوری افزود: به عنوان مثال شما در علوم انسانی خانواده، ‌ازدواج، باروری ، فرزند پروری ، اختلاف ، دعوای زن و شوهری،  طلاق و بعد صلح و صفا تلاش نکنید چرا که خیلی جاهای دیگر در کشور هست که اگر بخواهد و بتواند این کارها را انجام دهد.

روحانی ادامه داد:  اما یکسری امور است که شما ها کار کردید که کارتان بسیار ارزشمند است شاید هم کم نظیر باشد در آنجا باید همه توانتان را متمرکز کنید و از طرف دیگر به به دکتر ستاری، غلامی و نمکی توصیه می کنم که نزدیکتر و با برنامه ریزی هرکاری که لازم است در دولت این کار را انجام دهند.
وی با بیان این که آقای طیبی همیشه از ما دو گلایه را به کرار دارد گفت: یکی این که شما در قراردادهایی که با خارجی ها می بندید ما را هم در انتقال فناوری ها سهیم کنید و دیگر این که چیزی که ما ساختیم دستگاه های اجرایی زیاد وسواس به خرج می دهند بیایند و نمونه ایرانی را بگیرند و استفاده کنند.

رئیس جمهور افزود: من این موضوع را در دولت مطرح کردم و نسبت به وزارتخانه ای که مورد بحث بود با وزیر آن هم صحبت کردم که وزیر به من پاسخی داد و گفت که قطعه ای که اینها ساختند در فلان جا اگر من گذاشتم منفجر شد و دستگاه های من خراب شد، شما مسوولیت آن را برعهده می گیرد گفتم اگر خطرجانی برای کسی ندارد و خطر مالی است بله من مسوولیت آن را برعهده می گیرم اما اگر با این کار آدم کشته می شود من جرات ندارم این مسئولیت را بر عهده بگیرم.

روحانی ادامه داد: مگر بدون ریسک می توانیم پیشرفت ، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. به هر حال محققی تلاش کرده و دستگاهی را اختراع کرده است باید استفاده کنیم شاید هم اشکالی پیش بیاید باید اشکال را برطرف کرد چرا که در نهایت به نتیجه خواهیم رسید. خارجی ها هم این طور به نتیجه رسیدند. آنها هم ریسک کردند.

وی گفت: خارجی ها هم که از لحاظ خلقت از ما برتر نیستند. آنچه که همه تجربیات می گوید هوش ما ایرانی ها کمتر از دیگران نیست اگر بیشتر نباشد. ما هوش لازم و استعداد را داریم. فرهنگ و تاریخ بزرگ داریم.
رییس جمهوری با اشاره به ایمان کشورمان گفت: ملتی وجود ندارد که در طول سال چند بار کامل باسازی شود. ما کامل بازسازی می شویم. شاید تعبیر قشنگی نباشد یک اورهال کامل می شویم. هر سال محرم ما را کامل تغییر می دهد. این عشق به امام حسین (ع) ، این شرکت در عزاداری امام حسین (ع)، این تاسوعا و عاشورا، اربعین نمی دانید که با جان انسان چه می کند. آدم را زنده می کند. همه غصه ها را برطرف می کند.

روحانی افزود: آنقدر کار بزرگ انسان در پیشگاه اباعبدالله کوچک می شود و اینقدر فداکاری آدم و تحمل انسان در برابر اصحاب کربلا کوچک می شود که احساس می کند چه عظمتی آنجا است. اما چقدر فاصله داریم آنها چه کسانی بودند؟ چه صبر، تحمل، استقامت، ایثار، فداکاری و دلدادگی داشتند. نماز آن است. نماز همان نماز ظهر عاشورا است. این که بروید مسجد و کولر خنک و امام جماعت خوش صدا و بخواهد چند رکعت نماز بخوانید خیلی هنر نیست.

رییس جمهوری یادآور شد: ما حداقل در سال دوبار از نظر روحی و روانی و معنوی تکان می خوریم. دلم ما شسته می شود و این قلب تمیز می شود و ما یک روحیه جدید پیدا می کنیم و این جزو نعمت هایی است که خداوند بزرگ به ما مسلمان ها داده است.

کد خبر 385075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.