نقش آویشن شیرازی در نابودی سلول‌های سرطانی/ علت پیری پوست چیست؟

تاثیر سبزی ها در کنترل دیابت، افتتاح چهارمین بانک شیرمادر در کشور، نقش آویشن شیرازی در نابودی سلول‌های سرطانی، شیوع ناباروری در مردان ایرانی بالاتر از آمارهای جهانی و علل پیری پوست را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، میزان شیوع ناباروری مردان ایرانی را بالاتر از آمارهای جهانی دانست و گفت: آمارهای جدید سهم علت‌های مردانه در ناباروری را ۷۰ درصد اعلام کرده‌اند.

ناصر امیرجنتی، میزان شیوع ناباروری مردان را بالاتر از آمارهای جهانی دانست و اظهار کرد: آمارهای جدید در ایران سهم علت‌های مردانه در ناباروری را هفتاد درصد اعلام کرده‌اند که بالاتر از پنجاه درصد اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت است. البته این آمار هم شامل مواردی است که علت مردانه به‌تنهایی عامل ناباروری است، هم مواردی که به صورت مشترک، در کنار علل زنانه، باعث ناباروری می‌شود.

وی تاکید کرد: به‌رغم این آمارها، هنوز بعضی از آقایان نمی‌توانند بپذیرند که ممکن است مشکل باروری داشته باشند و باید برای تشخیص و درمان مراجعه کنند و همچنان خانم را مقصر ناباروری قلمداد می‌کنند. ما مواردی داشتیم که آقا به‌رغم آزواسپرمی، یعنی نداشتن اسپرم، سه بار ازدواج کرده بود تا نشان دهد مشکل از خودش نیست.

این متخصص اورولوژی، ناباروری را یک بیماری بی‌علامت دانست و گفت: در اغلب موارد، فرد هیچ درد یا شکایتی ندارد، کارکرد جنسی طبیعی دارد، یعنی هیچ مشکلی در زناشویی، نعوظ یا انزال ندارد و حتی ظاهر مایع منی او طبیعی است و فقط زمانی متوجه وجود مشکل می‌شود که برای بارداری اقدام می‌کند. در چنین مواردی، اگر زن و شوهر پس از یک سال اقدام منظم برای بارداری، نتیجه نگرفتند هر دو با هم باید به یک مرکز درمان ناباروری معتبر مراجعه کنند.

امیر جنتی، علل ناباروری مردانه را در سه دسته علل تولیدی، علل انتقالی و علل انزالی طبقه‌بندی کرد و افزود: فرایند تولید اسپرم توسط مغز و محور هیپوتالاموس- هیپوفیز هدایت می‌شود و با ترشح هورمون‌ها و انتقال آنها از طریق دستگاه گردش خون به غدد جنسی و اندام‌های تناسلی، فرایند اسپرماتوژنز یا تولید سلول‌های اسپرم انجام می‌شود. بنابراین اگر این روند دچار اختلال شود، تولید اسپرم مختل می‌شود. برای نمونه، اگر هیپوفیز به درستی عمل نکند و هورمون‌های لازم را ترشح نکند، اسپرم تولید نخواهد شد یا اگر بیضه‌ها به دلایل مادرزادی یا اکتسابی آسیب‌دیده باشند، مثل بیضه نزول‌نکرده یا واریکوسل، تولید اسپرم دچار اختلال می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره علل انتقالی و علل انزالی ناباروری، گفت: گاه اسپرم تولید می‌شود، اما در مسیر انتقال به بیرون با مانع مواجه می‌شود. مثلاً مجاری اسپرم‌بر به عللی دچار انسداد می‌شوند یا التهاب پروستات مانع عبور اسپرم می‌شود. در مواردی نیز تولید و انتقال سالم است، اما مشکل در مرحله انزال است. برای مثال، آقا به دلایلی مثل دیابت، دچار انزال معکوس است و مایع منی به جای خروج، به داخل مثانه برمی‌گردد.

این متخصص اورولوژی، اختلالات تولید اسپرم را شایع‌ترین علت ناباروری مردان دانست و افزود: این دسته از اختلالات یا علت مادرزادی دارند، یا علت اکتسابی. علل اکتسابی اغلب ناشی از شغل، محیط و سبک زندگی‌اند که خوشبختانه اغلب آنها قابل کنترل‌اند. مثلاً تماس مداوم با پرتوهای آسیب‌زا یا مواد شیمیایی موجود در علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها می‌تواند باعث اختلال تولید اسپرم شود. در زندگی روزمره نیز، عواملی مثل چاقی، استفاده بیش از حد از سونا و جکوزی، قرار دادن مداوم لپ‌تاپ روی پاها، استفاده بیش از هشت ساعت از تلفن همراه، پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ و مصرف دخانیات و الکل می‌توانند به‌طور موقت باعث توقف تولید اسپرم شوند.

امیر جنتی با اشاره به لزوم اصلاح سبک زندگی برای افزایش توان باروری گفت: اینکه می‌گوییم این عوامل به‌طور موقت باعث ناباروری می‌شوند، به این معناست که با حذف این عوامل خطرزا، ظرف سه ماه شرایط اسپرم بهبود پیدا می‌کند. اما باید توجه داشت که این عوامل بر روی هم اثر تشدیدکننده دارند، یعنی اگر آقایی هم چاق باشد، هم شغلش رانندگی باشد، هم دخانیات مصرف کند، این فاکتورها یکدیگر را تشدید می‌کنند و شرایط سخت‌تر می‌شود.

مدیر کلینیک مردان مرکز ابن‌سینا، انتخاب یک مرکز معتبر و جامع را نخستین و مهم‌ترین قدم در مسیر تشخیص و درمان ناباروری دانست و توضیح داد: اگر زوجی با مشکل ناباروری مواجه شدند، اول باید یک مرکز خوب را برای درمان انتخاب کنند، یعنی مرکزی که همه امکانات و تخصص‌های لازم برای تشخیص و درمان ناباروری را داشته باشد. زیرا تشخیص و درمان ناباروری فقط در حیطه یک تخصص نیست. برای مثال، یک متخصص زنان یا یک متخصص مردان به تنهایی نمی‌تواند به این کار بپردازد، زیرا هم آقا و هم خانم باید همراه هم بررسی شوند. همچنین، مهم است که آن مرکز همه امکانات تشخیصی و درمانی لازم را داشته باشد و لازم نباشد زوجین برای انجام آزمایش یا سونوگرافی مدام در حال رفت‌وآمد باشند و حتی بتوانند جراحی‌های سرپایی، مانند بیوپسی بیضه را در همانجا انجام دهند.

این متخصص اورولوژی، با عنوان این مطلب که آزمایش‌های اختصاصی ناباروری باید حتماً در مراکز درمان ناباروری انجام شود، افزود: آزمایش اسپرم یا اسپرموگرامی که در آزمایشگاه‌های عمومی انجام می‌شود، برای ما اعتبار تشخیصی ندارد. این آزمایش حتماً باید در یک مرکز معتبر درمان ناباروری و با استانداردهای دقیق و به‌روز انجام شود. لازم است یادآوری کنم که این آزمایش فقط برای بررسی توان باروری آقایان است و نمی‌توان با یک آزمایش اسپرم، احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در جنین یا جنسیت جنین و مانند اینها را پیش‌گویی کرد.

امیر جنتی درباره روند درمان ناباروری گفت: لازم است درمان ناباروری به‌ صورت تیمی انجام شود. ما در مرکز ابن‌سینا کلینیک مردان و زنان را در کنار هم داریم و افزون بر اینها، متخصصان دیگر رشته‌های مرتبط، مانند عفونی، غدد، ژنتیک و داخلی هم در مرکز حضور دارند. همه ما به اطلاعات پرونده بیماران که به صورت نظام‌مند ثبت و نگهداری می‌شوند دسترسی داریم و این باعث می‌شود تا با همفکری و در نظر گرفتن همه عوامل، بتوانیم به یک تصمیم درمانی مؤثر و مقرون به صرفه برای بیمار برسیم و لازم نباشد برای همه مراجعان آی وی اف یا میکرواینجکشن تجویز کنیم.

وی با اشاره به دو گروه درمان‌ دارویی و درمان جراحی برای ناباروری با علل مردانه، توضیح داد: در مواردی که علل عفونی یا هورمونی یا اختلالات عملکرد جنسی در میان باشند، ما از داروهای اختصاصی استفاده می‌کنیم. برای نمونه، اگر تشخیص عفونت قطعی شود، ما آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز می‌کنیم و یا اگر اختلال سطوح هورمونی تشخیص داده شود، هورمون‌درمانی انجام می‌دهیم. در مواردی هم تجویز دارو برای درمان اتیولوژیک یا علتی نیست و برای افزایش احتمال موفقیت میکرواینجکشن یا تقویت قدرت باروری از دارودرمانی تجربی استفاده می‌کنیم، یعنی از مکمل‌های هورمونی یا ویتامین‌ها. درمان جراحی را هم می‌توان در دو گروه طبقه‌بندی کرد. یا جراحی برای رفع علت ناباروری انجام می‌شود، مثل جراحی واریکوسل یا برای یافتن اسپرم در بیضه‌ها، مثل جراحی میکروتسه است.

امیر جنتی با اشاره به شیوع واریکوسل در مردان یادآور شد: اگرچه واریکوسل جزو علل شایع ناباروری مردان است، اما واریکوسل درجه‌بندی دارد و همه موارد آن نیاز به جراحی ندارند. اگر واریکوسل بالینی باشد، یعنی پزشک در معاینه متوجه آن شود، نتیجه آزمایش اسپرم آقا هم نرمال نباشد و مشکل ناباروری هم داشته باشد، ما جراحی واریکوسل را پیشنهاد می‌کنیم. اما نباید از این جراحی انتظار معجزه داشت. اگر علل دیگری در ناباروری دخیل نباشند، جراحی واریکوسل در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد به بارداری طبیعی منجر می‌شود و در حدود ۷۰ درصد موارد باعث بهبود کیفیت سلول اسپرم می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، خاطرنشان کرد: خوردن یا نخوردن یک ماده غذایی خاص و توصیه‌هایی از این قبیل، نمی‌تواند به بهبود وضعیت باروری کمک کند، زیرا عوامل متعددی بر قدرت باروری اثرگذارند. بنابراین، برای افزایش توان باروری باید تغذیه و سبک زندگی خود را به‌طور کلی اصلاح کنیم. پیروی از یک یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و منظم که حاوی همه گروه‌های اصلی و ریرمغذی‌ها باشد، پرهیز از خوردن غذاهای آماده، فست‌فودها، تنقلات و انواع نوشابه‌های حاوی مواد مصنوعی و نگهدارنده، مصرف نکردن دخانیات و نوشیدنی‌های الکی و داشتن تحرک کافی می‌تواند وضعیت اسپرم را تا حد زیادی بهبود دهد.

کدام سبزی ها بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارند؟

یک انتخاب سالم برای جلوگیری از نوسانات قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو، مصرف سبزیجات کم کربوهیدرات است. این سبزی ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند.

در اینجا ۸ نوع سبزی مفید به حال دیابتی های نوع دو بیشتر معرفی شده است:
اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

گوجه فرنگی: حاوی ویتامین ث و یک منبع عالی از ویتامین آ و پتاسیم محسوب می شود. هر فنجان آب گوجه فرنگی تنها ۳۲ کیلوکالری دارد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان های قوی است که در برابر بیماری های قلبی، سرطان پروستات و ... محافظت ایجاد می کند ضمن این که برای دیابتی ها یک خوراکی کم کربوهیدرات است.

کلم بروکلی: علاوه بر این که کربوهیدرات کمی دارد، سرشار از ویتامین های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

خیاریک فنجان خیار خرد شده تنها ۵ گرم کربوهیدارت دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدون هیچ گونه نگرانی می توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین کا، پتاسیم و ویتامین ث نیز محسوب می شود.

کلم :خوردن کلم یک راه ارزان برای اضافه کردن ویتامین های کا و ث به رژیم غذایی است البته به علاوه آنتی اکسیدان ها، فیبر، منگنز و ویتامین ب ۶.

کلم بروکسل: این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی ها، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را دفع کند.

گل کلم: این نوع سبزی سرشار از ویتامین ث، فیبر، پتاسیم و فولات است. به علاوه مصرف روزانه ۱۲۲ گرم از این سبزی در روز تا ۱۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می شود.

چهارمین بانک شیر مادر کشور افتتاح شد

چهارمین بانک شیر مادر کشور صبح امروز با حضور مسئولان استانی و دانشگاه در بخش ان آی سی یو بیمارستان شهید صدوقی یزد افتتاح شد.

محمدحسین لوک‌زاده در مراسم افتتاح چهارمین بانک شیرمادر کشور که در یزد برگزار شد، ‌ اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز، حمایت تغذیه‌ای از نوزادان نارس به‌ویژه نوزادان نارس بستری و همچنین نوزادانی که به صورت موقت از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند و مادران آنها توانایی تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند، است.

وی افزود:‌ از آنجایی که تغذیه با شیرخشک عوارض زیادی برای نوزاد دارد و در مقابل فواید بسیار زیاد شیرمادر ثابت شده است (از جمله هوش بالا، بیماری‌های کمتر و بستری‌های کمتر) لذا ذخیره شیر مادر در بانک شیر و تغذیه نوزاد با این شیر نقش مهمی در حفظ سلامت و حیات نوزاد دارد.

مسئول بانک شیرمادر استان یزد گفت: از مهم‌ترین خصوصیات شیر اهدایی به نوزادان نیازمند، تاکید بر سلامت شیر است و به همین منظور مادر اهدا کننده و شیر اهدایی وی از نظر کلیه بیماری‌هایی که می‌تواند شیر را تحت تاثیر قرار دهد به صورت رایگان آزمایش و شیر از نظر کلیه عوامل خطر و میکروب‌ها ارزیابی می‌شود و در صورت صحت و سلامت شیر، فرآیند پاستوریزه کردن آن با تجهیزات به‌روز انجام می‌شود.

لوک‌زاده تصریح کرد: در بانک شیر مادر، سه شیر، از سه دهنده متفاوت مخلوط می‌شود تا مسئله محرمیت به طور کلی کنار رود.

این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این‌که قبلا هم پدیده اهدای شیر در بیمارستان وجود داشته است، افزود: با احداث بانک شیر در بخش ان آی سی یو بیمارستان شهید صدوقی، مادران از سلامت شیر اهدایی به نوزادان خود اطمینان حاصل می‌کنند، شیر اهدایی بین سه تا شش ماه در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد قابل نگهداری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مادرانی که شیر بیش از حد نیاز برای فرزند خود دارند و می‌خواهند شیر خود را اهدا کنند، می‌توانند پس از کسب رضایت از همسر با شماره  ۳۷۵۲-۳۱۸۳ تماس گرفته تا پس از تعیین وقت و مراجعه، آزمایش‌های مخصوص تائید سلامت برای آنها انجام شود و ظروف یک بار مصرف مخصوص جمع آوری شیر در اختیار آنها قرار داده شود تا شیر را یا در منزل خود فریز کنند یا راننده با خوردو مخصوص بانک شیر مادر، شیر جمع‌آوری شده را از آنها تحویل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا درخواست‌های مراکز درمانی شهرستان‌های استان را در زمینه تامین شیر مادر جهت نوزادان نارس و بستری نیازمند به شیر پوشش دهیم پیش از این بانک شیر مادر در استان‌های تبریز، اهواز و شیراز راه‌اندازی شده است.

نقش آویشن شیرازی در نابودی سلول‌های سرطانی

یافته‌های محققان دانشگاه تهران نشان می‌دهد که آویشن شیرازی نقش موثری در نابودی سلول‌های سرطانی دارد.

یافته‌های این مؤسسه حاکی از آن است که آویشن شیرازی نقش مؤثری در نابودی سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم دارد.

این مطالعه یافته‌های جدیدی مبنی بر اثرات ضد سرطانی آویشن شیرازی بر روی سلول‌های سرطانی سینه به همراه داشته است. بر اساس این مطالعات، اسانس آویشن شیرازی توانایی کشتن سلول‌های سرطانی، بدون آسیب رساندن به دیگر سلول‌های سالم بدن را دارد و از پخش شدن سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند و پتانسیل این را دارد تا به عنوان ماده‌ای مؤثر در درمان سرطان سینه، مطالعات بیشتری در مورد آن انجام شود.

بر اساس این گزارش، محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران فیتوشیمی اسانس توسط GC/MS را بررسی و نانو امولسیون‌های پکتین و کیتوزان غنی‌شده با زده را تهیه کردند. خواص فیزیکوشیمیایی و پتانسیل ضد اکسیدانی نانو امولسیون‌ها برای تهیه نانو فیلم نیز تعیین شد.

تأثیرات افزودن زده بر حلالیت در آب، تورم ناشی از آب، نفوذپذیری بخارآب و رفتار مکانیکی فیلم‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اثرات سیتوتوکسیسیته ترکیبات بر روی سلول‌های سرطان سینه انسانی رده‌های MDA-MB-۲۳۱، MCF-۷ و T۴۷D به‌صورت تنها و هم‌افزایی شده در زمان‌ها و غلظت‌های مختلف، توسط آزمون MTT، موردبررسی قرار گرفتند.

درصد آپوپتوز سلول‌ها پس از تیمارهای مختلف، به‌وسیله رنگ‌آمیزی آکریدین اورنج و اتیدیوم برماید و تست Annexin و FITC/PI تعیین شد. برای تأیید القای آپوپتوز و تعیین مکانیسم عملکرد آن به ترتیب مطالعه سیکل سلولی، قطعه‌قطعه شدن دینی و سنجش میزان روش، نوعش، بیان ژن Galectin-۳ و آزمون کامت انجام شد. برای بررسی دقیق‌تر مکانیسم عملکرد ترکیبات، برهم‌کنش آن‌ها با دینی بافت هپاتوسیت با استفاده از روش‌های طیف‌سنجی UV-Vis، فلورسانس رقابتی، غیرطبیعی شدن دمایی و سی‌دی بررسی شد. همچنین اثر سیتوتوکسیسیته ترکیبات در مدل اسفروئید سلولی نیز موردمطالعه قرار گرفت.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این مطالعه در قالب پایان‌نامه فهمیه صالحی و با راهنمایی دکتر سوسن کبودانیان اردستانی تحت عنوان «مطالعه هم‌افزایی اثرات نانوذرات کیتوزان و پکتین با اسانس آویشن شیرازی در اینترکشن با دینی و بررسی اثرات سایتوتوکسیک و میزان توانایی آنها در القای آپاپتوز در سلول سرطان سینه انسانی» صورت گرفته است.

چرا پوست زود پیر می شود؟

ظهور زودرس چین و چروک های پوستی در سنین جوانی برای هر کسی ناخوشایند است. ما همیشه سعی می‌ کنیم با کمک کرم‌ ها و لوسیون‌ های ضد چروک تا جایی که می‌ توانیم ظهور این چروک‌ ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت ‌های ما دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد.

در اینجا ۹ علت شایع پیری زودرس پوست و روش های مقابله با آن ها را بخوانید:

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک عامل بسیار مهم در بروز لکه های پوستی، چین و چروک و کاهش قابلیت ارتجاعی پوست بعلاوه افتادگی پوست است. در واقع ۷۰ درصد از روند پیری پوست بستگی به میزانی نوری دارد که از خورشید به طور مستقیم به پوست انتقال یافته است. تابش خورشیدی باعث شتاب در تخریب الیاف کلاژن در پوست از طریق فرایند اکسیداسیون می شود و پدیده ای به نام الاستوزیس خورشیدی ایجاد می شود. اکسیداسیون همچنین باعث آسیب به سلول های پوست شده و منجر به تقسیم غیر طبیعی این سلول ها می شود. بنابراین تابش نور خورشیدی خطر ابتلا به ضایعات بدخیم و پیش بدخیم پوست را افزایش می دهد و البته پوست را خشن، نارک و پر چین و چروک می کند.

راه حل: لازم نیست که کلا آفتاب را از زندگی خود حذف کنید فقط باید هر بار که از خانه خارج می شوید، یک کرم ضد آفتاب مناسب با اس پی اف یا فاکتور حفاظت در برابر خورشید حداقل ۱۵ را استفاده کنید. فراموش نکنید که نور خورشید در ساعات ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر بیشترین آثار مخرب را دارد.

سیگار کشیدن: سیگار باعث چین و چروک های زودرس و بخصوص در مکان هایی از پوست می شود که نازک ترند. مانند دو طرف چشم، خطوط خنده، بالای لب فوقانی. این خطوط معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها ظاهر می شود. بروز این تغییرات پوستی به این دلیل است که در میان افراد سیگاری سطح ویتامین ث بدن کاهش می یابد. ویتامین ث جزء کلیدی تولید الیاف کلاژن است که مسئول حفظ جوانی و سلامت پوست هستند.

راه حل: اگر شما یک فرد سیگاری هستید، از پزشک خود می توانید در مورد راه های ترک سیگار مشورت بگیرید. می توانید از مطالب آموزشی موجود در اینترنت و کتاب های مربوط به ترک سیگار هم استفاده کنید.
رژیم غذایی کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات های ساده: رژیم غذایی غنی از قندهای ساده و شیرینی باعث می شود بافت همبند پوست سفت و سخت شود و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

راه حلبرای حفظ شادابی پوستتان از همین الان به سراغ منابع پروتئین کامل بخصوص لبنیات و گوشت های کم چرب، تخم مرغ، آجیل فاقد نمک، سویا، و غذاهای دریایی بروید.

رژیم غذایی کم میوه و کم سبزیمیوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار، بیماری های مزمن، آلودگی هوا و ... فرد را در معرض آسیب های اکسیداسیون قرار می دهد. آنتی اکسیدان های محلول در رژیم غذایی مانند لیکوپن، لوتئین، بتاکاروتن، و سایر آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات تا حد زیادی فرایند آسیب های اکسیداتیو را کاهش می دهد.

راه حل: سراغ میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ث بروید که برای تولید کلاژن ضروری است. انواع توت ها سرشار از این ویتامین هستند.
رژیم های لاغری: رژیم‌های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می ‌شوند. این رژیم‌ ها معمولا همراه با پایین و بالا رفتن مداوم وزن هستند. کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می ‌شود. مصرف بیش از حد نمک، سیب ‌زمینی سرخ کرده، قهوه و شیرینی ‌جات نیز در طولانی ‌مدت به پوست آسیب می ‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می گردد.

راه ‌حل: بهترین حالت کاهش وزن کم کردن نیم کیلو در هفته است.

استرس: استرس عاطفی طولانی مدت باعث ترشح زیاد هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این هورمون ها روند پیری را با سرکوب سنتز طبیعی بافت همبند، چاقی صورت، و آسیب به تراکم استخوانی بیشتر می کنند.

راه حل: برای کاهش استرس می ‌توانید از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به فهرست کارهای روزانه ‌تان اضافه کنید. مدیتیشن و انجام کارهای مورد علاقه‌ تان نیز تاثیر بسزایی روی استرس می ‌گذارند.
کمبود خواب: کمبود خواب به سلول ‌های پوستی فشار می ‌آورد و تولید سلول ‌های جدید را مختل می ‌کند. از طرفی باعث استرس می‌شود و کل سیستم بدن را به هم می ‌ریزد در نتیجه دور چشمان ‌تان تیره شده و روز به روز چروک‌ها عمیق‌ تر می شوند.

راه حل: هرشب بین هفت تا ۸هشت ساعت خواب مداوم داشته باشید و از خوابیدن هنگام روز خودداری کنید.


نوشیدن الکل: نوشیدن الکل باعث آسیب به بافت و رنگ پوست می شود. یک یاز نشانه های سوء مصرف الکل قرمزی پوست گونه ها و روی پل بینی به دلیل تغییر ظاهر مویرگ ها است.


راه حل: اگر می خواهید این عوارض پوستی ناشی از الکل را برطرف کنید، تنها چاره این است که الکل را کنار بگذارید و در عوض روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
استفاده از لوازم آرایشی: لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌ شوند اما می ‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌ تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود.
راه‌ حل: هنگام خرید لوازم آرایشی حتما به برچسب استاندارد آنها توجه کنید و قبل از خواب به طور کامل آنها را از صورت خود پاک نمایید.

کد خبر 385073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.