رتبه بندی معلمان از مهرماه شروع می‌شود/توزیع نامناسب معلمان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به کمبود معلم و شروع رتبه‌بندی معلمان از مهرماه امسال گفت: توزیع معلمان بسیار نامناسب است و همچون بلایی در نظام آموزش‌وپرورش احساس می‌شود و سیستم جابه‌جایی در این دستگاه دچار مشکل است.

به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت آموزش و پرورش کشور، سید جواد حسینی اظهار کرد: با اشاره به این موضوع که ما معتقدیم که هیچ نظام آموزش وپرورشی با اتکا به منابع دولتی ارتقاء کیفیت پیدا نخواهد کرد، بیان کرد: در حال حاضر بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد سال ۹۲ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما نتوانستیم آن را به جامعه انتقال دهیم.

وی افزود: باید به سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی توجه داشته باشیم، بودجه این دستگاه از ۹ درصد به ۱۳درصد افزایش پیدا کرده در حالی که استاندارد آن ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

حسینی خاطرنشان کرد: تازمانی که ما به دنبال افزایش سهم از منابع دولتی باشیم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم و باید به سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی توجه داشته باشیم و در حال حاضر این سهم در آموزش وپرورش ۱.۶ دهم درصد است در حالی که استاندارد آن شش تا هفت درصد است.

آموزش و پرورش گران اداره می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان این موضوع که آموزش و پرورش گران اداره می‌شود، گفت: آموزش وپرورش با رویه کنونی خود گران اداره می‌شود در حال حاضر ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت تقویم آموزشی از اول ابتدایی تا دوازدهم وجود دارد در صورتی که استاندارد آن هشت هزار ساعت است یعنی ما چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش اضافه می‌دهیم و در ازای آن، هزینه‌ها افزایش و کیفیت آموزشی کاهش پیدا می‌کند.

حسینی تصریح کرد: با این آموزش‌های اضافه ذهن بچه‌ها سرشار از مفاهیم ریاضی، شیمی و غیره می‌شود و در کنار آن مهارتی را فرا نمی‌گیرند حتی درس دین و زندگی به صورت تستی تدریس می‌شود تا بچه‌ها را برای آزمونی کبیر به نام کنکور آماده کنیم، مهارتی شدن جزو مطالبات مقام معظم رهبری است و ما نیز در راستا آن در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: ما قول داده‌ایم که برای اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم و بدون کتاب نخواهد بود و در همین راستا ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان با ارز دولتی تهیه شده است همچنین، برای اول مهر جشن پایان مدارس خشتی، گلی و برچیده شدن بخاری نفتی از ۲۴ هزار کلاس درس را برگزار خواهیم کرد.

سرپرست آموزش و پرورش کشور با اشاره به برنامه هوشمندسازی ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها، عنوان کرد:  تا کنون ۷۷ هزار مدرسه به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند و ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند است و در برنامه ششم تفاهم‌نامه این کار نوشته شده است.

تامین نیروی انسانی بزرگترین چالش آموزش و پرورش

حسینی مطرح کرد: طرح  رتبه‌بندی معلمان در اول مهر سال جاری با حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای آن اختصاص داده شده، اجرایی می‌شود و پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها نیز در دو مرحله در پایان مرداد و شهریور واریز می‌شود در صورتی که سال گذشته در سه مرحله واریز شده بود.

سرپرست آموزش و پرورش کشور بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما برای اول مهر تامین نیروی انسانی است، دلیل آن هم این است که ما دچار بحران کمبود نیروی انسانی هستیم و از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۵ هزار معلم بازنشسته خواهند شد که در این صورت شاهد کاهش ۳۰ درصدی نیروی انسانی و افزایش ۱۷ درصدی دانش‌آموزان خواهیم شد.

وی افزود: در حال حاضر ۹۳۰ هزار پرسنل در آموزش وپرورش مشغول به فعالیت هستند که ۷۷۲ هزار نفر شاغل، ۳۹ هزار اداری، ۶۶ هزار خدماتی، ۴۲ هزار نیروی کیفیت بخشی، ۱۷۴ هزار مدیر و ۵۴۹ هزار گروه معلمان را شامل می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه توزیع معلمان بسیار نامناسب است و همچون بلایی در نظام آموزش‌وپرورش احساس می‌شود و سیستم جابه‌جایی دچار مشکل است، کمبود منابع انسانی را باید از طریق استمرار کار نیروهای بازنشسته و به کارگیری نیروهای حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی برای اول مهر جبران کنیم.

سود کارخانه بزرگ پتروفرهنگ باید به فرهنگیان واگذار شود

وی ادامه داد: سه کار در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده است، خوشبختانه این صندوق در حال حاضر به دوره آرامش رسیده است، سال ۹۷ حدود ۶۲۰ میلیارد تومان سود میان معلمان توزیع شده است و تا سال ۱۴۰۱ باید پنج هزار میلیارد تومان سود در این صندوق ایجاد شود همچنین باید سود کارخانه بزرگ پتروفرهنگ به فرهنگیان واگذار و ارزش افزوده همه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به حساب معلم‌ها واریز شود.

کد خبر 385056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.