خواستار توقف تولید پراید در سال ۹۹ شدیم

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: طی ۱۱ سال اخیر ۳۴ درصد جان باختگان تصادفات کشور خودروی پراید داشته‌اند؛ به استناد ماده قانونی که پلیس راهور در آن مسئولیت دارد برای سال ۹۹ توقف تولید پراید را خواستار شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدکمال هادیان‌فر امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل ونقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور در اصفهان، اظهار کرد: دولت در تنگنا قرار دارد و مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده اما لازم است به حوزه ترافیک که با جان مردم در ارتباط است توجه بیشتری صورت بگیرد؛ این زیبنده کشور ما نیست که در سال گذشته، ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در جاده ها و شهرها بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند و بیش از ۳۶۵ هزار نفر معلول و مجروح شوند.  

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد تصادفات در جاده است که ۷۰ درصد کشته ها را شامل می شود، تصریح کرد: در مقایسه با سال ۸۵ شرایط بسیار بهتر شده و دولت ها نیز اهتمام بیشتری به حوزه ترافیک و حمل و نقل داشته اند، با توسعه تجهیزات بسیاری از دغدغه ها برطرف شده اما همچنان کافی نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا حوزه ترافیک را دغدغه همه دنیا عنوان کرد و افزود: سالانه ۱.۵ میلیون نفر جان خود را در اثر تصادف از دست می دهند، اما آنچه باعث نگرانی‌ها می شود ناهنجاری‌ها، بی نظمی‌ها، جان باختگان و شدت تصادف است که باید از روش‌ها و شرایط جدید دنیا استفاده کنیم، همچنین در سال ۸۵، ۲۷ هزار کشته در جاده‌های کشور وجود داشت که حدود سه برابر این تعداد آمار مجروحان بود.

سردار هادیان‌فر با بیان اینکه اتفاقاتی در کشور رخ داد که باعث کاهش آمار تصادفات تا سال ۹۶ شد، ادامه داد: افزایش جهشی بنزین و در نتیجه کاهش سفرها، تشدید مجازات های بازدارنده، ورود خوردروهای خارجی و بالا رفتن ایمنی از جمله این اتفاقات بود؛ طی ۱۱ سال اخیر ۳۴ درصد جان باختگان تصادفات کشور خودروی پراید داشته‌اند؛  به استناد ماده قانونی که پلیس راهور در آن مسئولیت دارد، برای سال ۹۹ توقف تولید پراید را خواستار شده‌ایم.

خودروهای داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیست

وی تصریح کرد: هم اکنون بنزین از آب ارزانتر و قانون از بازدارندگی لازم برخوردار نیست، واردات خودروهای خارجی متوقف و خودروهای داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیست، قالب تصادفات کشور تصادفاتی است که به دلیل مشکلات خودرویی رقم می خورد، محدودیت منابع دولت شرایط را در وضعیت کنونی بسیار سخت کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در حوزه درون شهری در سال گذشته از ۱۷ هزار و ۱۸۳ تصادف، چهار هزار و ۲۷۳ مورد تصادفات درون شهری با ۱۲ هزار و ۱۲۸ مجروح بوده است و نقش عابر پیاده و موتورسوارها بسیار زیاد بوده است.

وی با بیان اینکه در تصادفات ۹ تا ۱۲ درصد فوت شدگان از بین کودکان هستند، گفت: آمار جان باختگان عابران کشور به طور متوسط در درون شهر و بیرون شهر ۲۷ درصد است.

سردار هادیان‌فر گفت: این آمار در درون شهر ۴۵ درصد است که نشان می دهد حوزه عابران بی دفاع‌ترین افراد در تصادف هستند، رانندگان نیز ۲۴ درصد و ۳۰ درصد نیز موتورسیکلت سواران جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اخیر ۴۰۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۱۰۴۰ نفر آن در حوزه درون شهری است، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که روش‌های گذشته نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات ترافیکی امروز باشد، لازم است نگاهی به حوزه اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم؛ امروز در حال حرکت به سمت حوزه فناوری اطلاعات هستیم زیرا احساس می کنیم کشور در این حوزه ضعیف است، هم اکنون آشنایی خوبی با ظرفیت‌های استارتاپ‌ها و آپ‌ها وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امروز با جمعیت ۸۰ میلیون نفری ۱۱۰ میلیون موبایل در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۷۲ درصد این موبایل ها اسمارت و هوشمند است، امروزه آموزش در دنیا متفاوت شده و دیگر کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار نمی شود، آموزش ها به صورت اپ انجام می شود اما کشور ما چه میزان توانسته از این ظرفیت و فناوری ها در حوزه ترافیک استفاده کند.

لزوم هوشمندی دوربین‌ها در ثبت تخلف

وی اضافه کرد: در حوزه ITS به معنای واقعی کاری نشده، خط کشی ها فاقد سنسور است، ‌ امروز دوربین وجود دارد اما هوشمندی نیز وجود دارد؟ به طور مثال هوشمندی یعنی اینکه قبل از خط عابر پیاده زیر خط سفیدی که باید خودرو متوقف شود سنسور گذاشته شده و لاستیک ماشین که روی آن قرار گرفت ثبت تخلف و جریمه صورت بگیرد. هوشمندی یعنی اینکه پلیس نباید بر سر جریمه کردن با مردم درگیر شود باید دوربین هوشمند بوده تا خودش ثبت تخلف، تحلیل، جریمه و ارسال پیامک را انجام دهد.

سردار هادیان‌فر یکی از مشکلات جدی را مربوط به حوزه فرهنگ مردم دانست و اضافه کرد: ما باید به دنبال تغییر رفتارهای غلط و فرهنگ سازی باشیم، نقش رسانه در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. تغییر رفتار نیز به عنوان مهمترین موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، ۹۲ درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و تا زمانی که تغییر رفتار صورت نگیرد تعداد کشته ها کاهش نمی یابد.

وی رویکرد راهور ناجا با شهرداری را کاملا تعاملی ذکر کرد و افزود: با این وجود ۳۳ دستگاه در حوزه ترافیک نقش دارند که لازم است همه آنها را فعال کنیم، به کمیسیون راهبری استان‌ها ابلاغ شده تا با حضور استانداران هر نقصی که وجود دارد برطرف و نقش همه سازمان های مرتبط مشخص شود. همه باید در این حوزه کمک کنند تا مشکلات کمتر شود.

کد خبر 385053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارسلان اسدی مزدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    اینجا ایرانه کشوری که به جون انسانها اهمیت نمیدن حالا میگید تولید پراید متوقف بشه