یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب ورودی امسال سد زاینده‌رود/ تونل گلاب مشکل بودجه دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه از آغاز سال آبی جاری تاکنون حجم ورودی به سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب آب و حجم خروجی آن یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده‌رود ۷۵۱ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی در نشست خبری امروز چهارشنبه -۱۶ مردادماه- برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به اینکه امسال میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده رود (چلگرد)  دو هزار ۱۴۴ میلی متر بوده است، اظهار کرد: بارش های مطلوب سال آبی جاری سبب شد که توزیع آب برای کشت پاییزه و بهاره رهاسازی شود و در حال حاضر آب به منظور تامین حداقلی حقابه زیست محیطی رودخانه و کشت تابستانه نیز در رودخانه جاری است.

وی با اشاره به مصوبات آخرین جلسه کارگروه ( کمیته پنج نفره) که در استانداری با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان برگزار شد، گفت: براساس تصمیم گیری‌ها برای شرق اصفهان سه دوره ۲۰ روزه و برای غرب اصفهان سه دوره ۱۵ روزه آب جهت کشت تابستانه رهاسازی شده و در حال حاضر نیز این مصوبه در حال انجام است، امیدواریم که تابستان امسال کشاورزان پس ازسال‌ها بتواند کشت مطلوبی داشته باشد.

کشت برنج در اصفهان طی سه سال به صفر می‌رسد

ساسانی در پاسخ به اینکه چرا نظارتی بر برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان و کشت برنج در غرب اصفهان وجود ندارد، اظهار کرد: نظارت بر توزیع آب به طور قطع وجود دارد، براساس مصوبه هیئت دولت کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی، ممنوع است و سازمان جهاد کشاورزی موظف به جلوگیری از این اقدام است. 

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای براساس مصوبات موظف است آب بهای کشت برنج را از برنج ‌کاران معادل قیمت تمام شده آب دریافت کند اما قانونگذار برای کشت غیرقانونی برنج، جرمی تعیین نکرده است که جهاد کشاورزی براساس قانون اقدام کند براین اساس مقرر شده است که کشت برنج در اصفهان طی سه سال به صفر برسد، سازمان جهادکشاورزی نیز در حال حاضر هیچ خدماتی به برنج کاران ارائه نمی کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان افزود: کشاورزان حقابه بر هستند، وظیفه ما تامین و توزیع آب است اما نظارت بر آنچه که می کارند در حوزه وظایف ما نیست.

تونل گلاب مشکل تامین اعتبار دارد

ساسانی در خصوص ضرورت بهره برداری از سامانه دوم آب رسانی (تونل گلاب) گفت: دولت برای احداث سامانه دوم آبرسانی اعتباری تخصیص نداده است زیرا گفته شد باید براساس ماده ۱۹ اجرای این طرح از بخش خصوصی تامین اعتبار شود.

وی افزود: هزینه این پروژه به همراه تصفیه خانه و انتقال آب آن بالغ بر دو هزار  و ۶۰۰ میلیارد تومان است و طبیعی است که به سختی انجام می‌شود با این وجود تصفیه خانه و خط انتقال آب در حال احداث است اما با توجه به حجم پروژه و اعتبار آن پروژه زمان‌بر خواهد بود.

ساسانی با اشاره به اینکه حداکثر انتقال آب سامانه اول آبرسانی اصفهان ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است، گفت: از این میزان حدود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه به مبارکه منتقل می شود و در حال حاضر انتقال آب این تونل 10.4 مترمکعب بر ثانیه است در حالی که مصرف آب شرب اصفهان ۱۴ مترمکعب بر ثانیه است که شرکت آب و فاضلاب سال‌های گذشته این میزان را از چاه‌های حریمی تامین می کرد اما کاهش منابع آب‌های زیرزمینی موجب قطعی آب و نگرانی مردم شده است که بیانگر اهمیت بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی برای اصفهان بزرگ است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: موضوع ضرورت احداث سامانه دوم آبرسانی (تونل گلاب) سالیان گذشته مطرح بوده است اما مشکل تامین اعتبار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که سبب شد بهره برداری از تونل گلاب 2 در تهران مصوب شود، موضوع پدافند غیرعامل و نگرانی در خصوص تامین شرب بود که وجود سامانه دوم ابرسانی را الزامی است.

یک سال بارندگی مطلوب به معنی تراز مناسب آبخوان‌ها نیست

ساسانی در خصوص نظارت و محدودیت بر برداشت از چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی کماکان وجود دارد، کسری آب زیرزمینی با چند سال بارش های مستمر جبران نخواهد شد؛ یک سال بارندگی مطلوب به این مفهوم نیست آبخوان ها به تراز مناسبی رسیده است، کاهش سطح آب های زیر زمینی بر اثر برداشت از چاههای غیر مجاز و برداشت های بیش از حد از چاه‌های مجاز کماکان وجود دارد.

وی با اشاره به فرونشست زمین بر اثر برداشت‌های بیش از حد منابع زیرزمینی اظهار کرد: یکی از عمده نگرانی‌های دولت و وزارت نیرو فرونشست زمین است زیرا وقتی این پدیده رخ داد آب حاصل از برف و باران در زمین نفوذ نخواهد کرد ، دلیل این است که لایه های خاک فشرده شده و نفوذ پذیری آن را کم می کند. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه گسترده ترین فرونشست زمین در شهر دامنه، برخوار و دشت مهیار وجود دارد، گفت: این فرونشست‌ها به دلیل وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت های بیش از حد از چاه‌های مجاز است که هم اکنون در حال پیگیری این مسئله هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: در راستای کنترل برداشت از چاه‌های مجاز  تاکنون بیش از ۱۰ هزار پروانه چاه اصلاح و تعدیل شده است.

ساسانی در پاسخ به این سوال که آیا توزیع حقابه کشاورزان در بهمن ماه گذشته پس از تجمعات آنها براساس تصمیم‌گیری های قبلی بوده است یا خیر؟ گفت: پاییز سال گذشته ذخیره سد زاینده رود ۱۷۰ میلیون مترمکعب بود و بارش های شش ماهه اول سال آبی بیشتر به صورت برف در سرشاخه اصلی زاینده رود بوده بر این اساس به دلیل سرما امکان ذوب برف و افزایش ذخیره سد وجود نداشت.

وی افزود: با توجه به این شرایط وزارت نیرو مصوب کرد که بهمن ماه آب به مدت محدود و به صورت مدیریت شده و با در نظر گرفتن شرب برای کشت پاییزه کشاورزان تامین شود، زیرا اگر ذخیره سد به ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسید ما می توانیم ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت کشاورزان تخصیص دهیم.

استفاده از پساب برای درختان غیر مثمر مجاز است

ساسانی در خصوص استفاده برخی کشاورزان از پساب فاضلاب نیز اظهار کرد: پساب به هیچ عنوان کیفیت لازم برای کشاورزی را ندارد و از نظر محیط زیست و شرکت آب منطقه ای غیرقانونی است زیرا استفاده از پساب تنها برای درختان غیرمثمر است اما متاسفانه برخی به طور غیرمجاز از پساب برای کشاورزی استفاده می کنند. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب پروژه ای را برای تصفیه تکمیلی پساب فاضلاب راه اندازی کند که زیر نظر محیط زیست بتوان ان را برای مصارف کشاورزی استفاده کرد.

شهر اصفهان براساس طومار شیخ بهایی حقابه دارد

ساسانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه هدف شهرداری از لوله گذاری در بستر رودخانه چیست، گفت: لوله گذاری در بستر رودخانه برای فضای سبز شهر اصفهان، کشاورزان و مردم اصفهان است، شهر اصفهان براساس طومار شیخ بهایی حقابه دارد و برداشت آب شهرداری اصفهان برای فضای سبز طبق حقابه است و بیشتر نیست زیرا در حال حاضر مساحت فضای سبز اصفهان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار است و بی تردید مصرف آب  نیز کمتر از گذشته است.

وی افزود: از حدود ۲۰۰ حلقه چاه مجاز شهرداری ۱۰۸ حلقه چاه خشک شده و توان آبدهی ندارد زیرا در سال های خشکی رودخانه زاینده رود چاه‌های حریمی و آبخوان ها تغذیه نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ضمن تکذیب مراودات بین این شرکت و شهرداری اصفهان تاکید کرد: متولی رودخانه در شهر اصفهان، شهرداری است و لوله گذاری نیز برای فضای سبز شهر اصفهان است زیرا فضای سبز موجود زنده است و نمی توان به دلیل مباحث مالی و بدهی شهرداری آب را تامین نکرد، وظیفه ما تامین آب است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احداث دیوار از سوی خیریه همدانیان غیرقانونی است یا خیر، اظهار کرد: آنها در حریم و بستر رودخانه  تخلف کردند و ما اخطاریه دادیم، ما اجازه فنس کشی داده بودیم.

ساسانی با اشاره به جلوگیری از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه نیز گفت: برخی از ساخت و سازها در حریم رودخانه دارای سند مالکیت است، براین اساس وزارت نیرو برای آزادسازی حریم رودخانه باید زمین هایی که سند مالکیت آنها قبل از سال ۱۳۴۷ صادر شده است را خریداری کند اما در صورتی که چنین شرایطی نبود، اجازه ساخت و ساز در حریم داده نمی شود.

بحران گاوخونی، مسئله ای عمومی است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چرا با وجود ذخیره یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب سد زاینده رود، حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی تامین نشد در حالی که در شش ماه گذشته سه مرتبه آب برای کشاورزان رهاسازی شده است؟ اظهار کرد: میزان آبی که برای کشاورزان توزیع شد کمتر از میزان حقابه کشاورزان است.

وی ادامه داد: فروردین ماه امسال سعی کردیم سیلاب رودخانه شور را به سمت تالاب گاوخونی هدایت کنیم اما به دلیل سال‌ها خشکسالی، زمین های شرق و پایین دست اصفهان نفوذ پذیری بالایی داشت و بخش عظیمی از این سیلاب جذب زمین شد.

ساسانی با اشاره به اهمیت تامین حقابه تالاب گاوخونی، گفت: مسئله گاوخونی مربوط به عموم مردم است اما با وجود ۷۵۱ میلیون مترمکعب آب ذخیره در سد زاینده رود، باید پشتوانه آبی وجود داشته باشد زیرا اصفهان یکی از شهرهای پرتنش در خصوص مسئله آب است.

وی ابراز امیدواری کرد: در صورت بارش‌های فراتر نرمال در سال آبی پیش رو بتوان حقابه تالاب گاوخونی را نیز تامین کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا سیلاب فروردین ماه برای رسیدن به تالاب مدیریت نشد، گفت: براساس آمار ایستگاه شاخ کنار ۱۰ میلیون مترمکعب آب ورودی تالاب بوده است اما پنج درصد تالاب را گرفت و در تالاب نفوذ کرد، اینکه آب منطقه ای باید آب را برای رسیدن به تالاب مدیریت می کرد باید گفت حریم و بستر رودخانه شرایط سختی را دارد.

کد خبر 385051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.